Apró lépések
A hazai internetpenetráció trendjei
A hazai piac
A szakértők nemzetközi tendenciák alapján általában 25 százalék körülre teszik azt a kritikus penetrációs szintet, amelyre szükség van ahhoz, hogy az internetes gazdaság hatékonyan betölthesse szerepét.
A KÓD Gazdaság- és Médiakutató Intézet 2001 augusztusában és szeptemberében készült, 10 ezer háztartásra és 30 ezer főre kiterjedő lakossági adatfelvétele szerint a hazai felnőtt lakosság 18 százaléka, azaz 1,48 millió fő fér hozzá valamilyen módon az internethez, ami azt jelenti, hogy a hazai internetpenetráció mintegy 7 százalékponttal elmarad a kritikus szinttől. Bár a világhálós csatlakozások többsége még mindig munkahelyi vagy iskolai, a korábbi évekhez képest számottevően növekszik az otthoni internetelérés szerepe. Napjainkban a háztartások 7 százalékában található internetcsatlakozással ellátott számítógép, ez a telefonos lakások 9 százaléka. A becslések szerint ma 260 ezer háztartás fér hozzá a világhálóhoz.
A TGI Magyarország 2001. július-szeptemberben 4230 fő bevonásával készített felmérést, amely a 14-69 éves lakosságra nézve nem, kor, lakóhely alapján reprezentatív. Az eredmények némiképp eltérnek az előbb említettektől, a tendenciák hasonló képet mutatnak. Ezek szerint 2001 harmadik negyedévében a 14 és 69 éves lakosság 11,5 százaléka, azaz mintegy 859 ezer fő internetezett, ez némi emelkedést jelent az előző negyedévekhez képest.
A KÓD 500 vállalati döntéshozóra kiterjedő vállalati informatika és internet monitoring kutatása szerint az elmúlt években jelentős növekedés zajlott az üzleti internetszolgáltatások piacán, ahol ma már a 10 főnél többet foglalkoztató vállalatok 68 százalékában megtalálható a világháló. A nagyvállalati szektor gyakorlatilag telítődött, a közepes cégek 82 százaléka, a kicsik kétharmada (62 százalék) csatlakozott a netre. Összességében mintegy 21800 vállalkozásról van szó.
Az internetelőfizetések száma a tavalyi év végén körülbelül 217 ezerre volt tehető, ez 58 százalékos bővülést jelentett az 1999-es év utolsó hónapjaihoz képest. A KÓD szakértői az idei évre ennél alacsonyabb, megközelítőleg 32-33 százalékos növekedést prognosztizálnak: úgy vélik, az előfizetéssel rendelkezők száma az év végéig legfeljebb 290 ezerre nő. A kutatásokat végző szakemberek véleménye szerint e növekedés 8-10 százaléka származik majd új vállalati ügyfelek csatlakozásából.
A kutatók azt is megállapították, hogy az ISP-k internetszolgáltatásból származó árbevétele is dinamikus bővülést mutatott az elmúlt évben, mintegy másfélszeresére nőtt, az 1999-es 9-10 milliárd forintról 14-15 milliárd forintra (átlagban 54 százalékos növekedés). A legnagyobb árbevétel-növekedést (elsősorban az ügyfélszám bővülésből következően) az Axelero (MatávNet) realizálhatta az elmúlt évben – e cég piaci részesedése a bevétel alapján is a legnagyobb. A kutatók idén az internetpiac növekedési ütemének lassulására számítanak, bár a forgalomnövekményt így is 35 százalék körüli értékre teszik.
Internetelőfizetők száma a lakossági és az üzleti piacon | ||||
![]() | ||||
Lakossági piac | Arány | Üzleti piac | Arány | |
![]() | ||||
PSTN dial up | 187500 | 72% | 7848 | 36% |
![]() | ||||
ISDN dial up | 54000 | 20% | 10155 | 46% |
![]() | ||||
Dial up összes | 241500 | 93% | 17963 | 82% |
![]() | ||||
Bérelt vonal | 0 | 0 | 3100 | 14% |
![]() | ||||
Kábel modem | 18000 | 7% | 150 | 1% |
![]() | ||||
DSL | 500 | 1% | 400 | 2% |
![]() | ||||
Egyéb | 0 | 0 | 200 | 1% |
![]() | ||||
Összesen | 260000 | 100% | 21813 | 100% |
![]() | ||||
Forrás: KÓD 30 ezer fős lakossági és 500 üzleti interjú 2001. augusztus | ||||
![]() |
A magyar netpopuláció
A KÓD felmérése szerint az internet-hozzáféréssel rendelkezők 31 százaléka odahaza, 35 százaléka a munkahelyen, 25 százaléka pedig az iskolában használja az internetet, a netpopuláció 10 százaléka pedig egyéb helyeken (pl. internetkávézók, barátok, rokonok) éri el a világhálót. A TGI Magyarország adatai szerint pedig 2001 harmadik negyedévében az internetezők 37,6 százaléka a munkahelyéről, 34,2 százaléka az iskolából, 31 százaléka pedig otthonról böngészte a világhálót.
A magyar internetezők szociodemográfiai adatait illetően több kutatócég számadatai is hasonló tendenciákra utalnak. A KÓD szerint a hozzáféréssel rendelkezők aránya a férfiak között még valamivel magasabb (20 százalék), mint a nők körében (16 százalék). Az iskolai végzettség szerint szignifikáns különbségek figyelhetők meg. A diplomások 42 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, az érettségizetteknek már csak 26 százaléka, a szakmunkás-bizonyítvánnyal és nyolc osztállyal rendelkezőknek pedig csak 12 százaléka. Az életkor szerint a fiatalok vannak előnyben, a 15–24 évesek körében a legmagasabb a hozzáféréssel rendelkezők aránya (51 százalék), a 25–34 évesek körében 30 százalék, a 35–44 éveseknél 18 százalék, az ennél idősebbeknél pedig 10 százalék alatt van.
A TGI Magyarország adatai szerint 2001 harmadik negyedévében a férfiak körében valóban nagyobb volt az internetezők aránya, mint a nőknél (12,6 százalék 10,5 százalékkal szemben). A 14–17 éves korosztály közel 37 százaléka internetezett, és az életkor növekedésével fordított arányban változott az internethasználat aránya, a kutatási eredmények szerint a 40 év feletti korcsoportban már 10 százalék alatt volt. A TGI Magyarország szerint is a főiskolás/egyetemista diplomások körében a legmagasabb az internetezők aránya, lakóhely tekintetében Budapest és a megyeszékhelyek vezetik a sort (15,7, illetve 15,6 százalék), bár az egyéb városok is közel 13 százalékos eredményt produkálnak.
Internet-hozzáférés néhány társadalmi-demográfiai csoportban |
![]() |
![]() |
![]() |
Forrás: KÓD Internet alapkutatás (30 000 fő), 2001. augusztus– szeptember |
![]() |
Az internetpopuláció jellemzésének egyik fontos szempontja az online aktivitáshoz szükséges eszközök – számítógép, modemek – birtoklása. Az NRC Kft. a TGI Magyarországgal közösen, 70 magyar weblap bevonásával indított Visitor Lifestyle Research elnevezésű online kvantitatív életstílus felmérése szerint a hetente többször internetező hazai felhasználók közel 67 százaléka rendelkezik odahaza legalább egy számítógéppel, 9 százaléka tervezi, hogy a közeljövőben vásárol gépet, 4 százalékuk azonban egyáltalán nem gondolkodik vásárláson. Az otthonukban több számítógéppel rendelkezők (13 százalék) elsősorban a 40–49 éves korosztályba tartoznak, házasságban élnek, férfiak, felsőfokú végzettségűek és általában vezető beosztásban dolgoznak egy vállalatnál. A számítógép-vásárlást elvetőkről (4 százalék) elmondható, hogy többségük a 20–29 éves korosztályba tartozó, egyedülálló nő.
Érdekes és több szempontból is fontos adat az internethasználat gyakorisága. A KÓD felmérése szerint a hozzáféréssel rendelkezők ötöde használja napi rendszerességgel a világhálót, közel 50 százalékuk heti rendszerességgel, 25 százalékuk pedig heti egyszeri alkalomnál is ritkábban. A felmérés figyelemre méltó adata, hogy a hozzáféréssel rendelkezők 15 százaléka szinte egyáltalán nem él a lehetőséggel.
A Visitor Lifestyle Research adatai szerint akik használják az internetet, többnyire meglehetősen gyakran teszik: a válaszadók közel négyötöde ugyanis legalább heti rendszerességgel böngészi a webet. A hetente többször (vagy akár naponta) netezők aránya a teljes mintán belül mintegy 55 százalék. a gyakori internetezők több mint egyharmada naponta használja a világhálót. A szakemberek azt is megállapították, hogy az internetezés gyakoriságával egyenes arányban nő az egy alkalomra jutó átlagos internetezési idő is.
Internetszolgáltatók piacrészesedése ügyfélszám szerint | |||
![]() | |||
Internet szolgáltatók | Dial up előfizetők 2001 | Bérelt vonali előfizetők 2001 | |
![]() | |||
Matávnet | 46% | 33% | |
![]() | |||
GTS-Datanet | 10% | 13% | |
![]() | |||
PSInet-Elender | 16% | 11% | |
![]() | |||
Pantel-Euroweb | 2% | 10% | |
![]() | |||
Egyéb | 26% | 33% | |
![]() | |||
Összesen | 100% | 100% | |
![]() | |||
Forrás: 1200 fős lakossági és 500 üzleti interjú 2001. augusztus | |||
![]() |
A kínálati oldal
A KÓD idén szeptemberben megkérdezte az ISP piac 30 vezető vállalatának döntéshozóit, hogyan látják a hazai piacot, és miként vélekednek a közeljövő fejlődési útjairól. Az interjúk tanúsága szerint a szolgáltatók többsége az utóbbi másfél éves időszakot a ,,kínos stagnálás” idejeként élte meg.
A szolgáltatók változatos módszerekkel igyekeztek úrrá lenni a nehézségeken, a felmérés azonban azt bizonyította, hogy általános trendnek tekinthető az ISP-k elmozdulása a lakossági szegmens felől a vállalati szegmens irányába, ahol rendkívül éles verseny alakult ki. A szakértők általában arra számítanak, hogy a kisebb ISP-k maradnak a lakossági szegmensben – elsősorban dial-up lehetőségeket kínálva –, míg a nagyobb szereplők a vállalati piacot célozzák meg bérelt vonali és ADSL-szolgáltatásokkal.
A kutatók állítása szerint általános vélemény volt a megkérdezettek között, hogy a nagyobb szolgáltatók egy évvel ezelőtt még futottak a piaci igények után, ma viszont már ők diktálják ezeket. Van egyfajta átrendeződés a piacon, de ez inkább a szolgáltatásstruktúrát érinti, és nincs különösebb hatása a piaci részesedések alakulására. Ez azonban a jövőben könnyen megváltozhat, hiszen az eredmények szerint jelenleg közel 100 ISP működik az országban, ám az interjúalanyok a szám csökkenését jósolták: a legtöbben azon a véleményen voltak, hogy 10-nél több ISP nem tudja túlélni a jelenlegi kiélezett versenyt.
A KÓD 2001 májusában végzett felmérése szerint jelenleg az előfizetői piac közel 5-6 százalékát teszik ki a széles sávú technológiák. Ezek közül a kábel a legelterjedtebb és a legversenyképesebb megoldás. A kutatóintézet becslése szerint jelenleg a lakosság egynegyede érdeklődik a széles sávú internet iránt.
Internetezők megoszlása lakóhely szerint (százalékban) |
![]() |
![]() |
![]() |
Forrás: TGI Magyarország |
![]() |
E-business
Az információs társadalom és az e-business hazai kiépítettsége gyerekcipőben jár. Bár a parlament igen jelentős törvényeket fogadott el a közelmúltban (pl. az elektronikus aláírásról), ezek piaci hatásai csak 2-3 év múlva válnak mindenki számára érzékelhetővé.
A KÓD felmérései szerint egyelőre az e-commerce sem hozta a várt eredményeket, bár a volumene egyre nő. A hazai bankok egyre-másra vezetik be a különféle internetes banki szolgáltatásokat, azonban ezekkel csak az ügyfelek töredékét sikerült elérniük. Bár az intézet adatai szerint a 10 főnél többet foglalkoztató cégek 70 százaléka rendelkezik interneteléréssel, a világháló használata általában kimerül a levelezésben és az egyszerű böngészésben. Az 500 vállalati vezetőre kiterjedő országos felmérés szerint e vállalatok 45 százaléka rendelkezik saját honlappal, ám alig 8 százalékuk tesz lehetővé internetes rendelést vagy tranzakciót a vállalati website-on. Az internet a hozzáféréssel rendelkezők körében elsősorban információszerző és kommunikációs eszköz, az egyéb összetett megoldások – vállalati portál, CRM, intranet – elterjedtsége csupán néhány százalékra tehető.
A KÓD szakemberei szerint nem várható az e-business villámgyors fellendülése, mivel a megkérdezett vezetők mindössze 8 százaléka jelezte, hogy a következő évben beruházást (honlapfejlesztés, szervervásárlás) tervez ezen a területen. Az internet stratégiai fontosságának hiányáról árulkodik az az adat is, hogy a vizsgált vállalati kör alig 3 százaléka tud felmutatni írott e-business elképzeléseket.