hirdetés
hirdetés
hirdetés

Aszpik és totális reklám

Hogyan vicceljünk és hogyan ne?

Lényegesen jobban lehet bármit eladni egy termékre szexuális tárgyként tekintő nővel, mint Leninnel. Van, aki ezt felfedezi és van, aki nem.
hirdetés
Sokféleképpen csinálhatsz bohócot magadból és a termékedből. Meg lehet próbálni narancslevet reklámozni például egy idegesítő kisgyerekkel és az idegesítő apjával, vagy egy követ nyalogató kecskével, de nem éri meg. Sajtos-pritaminpaprikás Royale aszpikos csemegét szexuális vágy tárgyává tenni, és ezáltal egyszerre röhögni magadon meg a többi szpoton viszont olyasmi, amibe már érdemes pénzt ölni.

Az ügynökség munkáját nem is kell annyira dicsérni – hiszen az eleve nem normális, aki a sajtos-pritaminpaprikás Royale aszpikos csemegét nem szexszel próbálja meg eladni –, a SáGa Foods Rt.-nek azt a munkatársát viszont igen, akinek volt esze és bátorsága bevállalni egy ilyen kampányt.

Ha valaki esetleg nem tudná, miről van szó: szende, harminc körüli Bridget Jones kér 25 dekát „abból a rojálaszpikosból” a pornószínész-favágó külsejű henteslegénytől. Henteslegény visszakérdez: „A sajtos-pritaminpaprikásból?” Erre a lány még egy igent ki bír nyögni, ám innentől kezdve extázisközeli állapotban figyeli, ahogyan a homoerotikus kisugárzástól sem mentes kölnimodellé átvedlett hentes a hatalmassá és csillogóan tisztává változott pultból kivesz egy méretes rúdnyi felvágottat, felszeleteli és becsomagolja.

A snitt után a sorban következő, szintén 30 körüli, és ránézésre a szexre már évek óta reménytelenül vágyó nő izgatottan kér egy kilót a rojálaszpikosból, majd a mögötte noszogatóan mosolygó két nagymama hatására még a lehető legcsábosabb hangján hozzáteszi: „és szeletelve”.

Kevés olyan magyar hirdetés születik, amely képes viccet csinálni mind magából, mind a reklámból, mint műfajból. A Csonka András főszereplésével elkövetett Postabank-szpot szintén idesorolható, ám bármennyire is próbálok erősen hinni abban, hogy azt eleve viccnek szánták, valahogy továbbra sem vagyok száz százalékosan biztos a dologban.

Elsőre a sajtos-pritaminpaprikás rojálaszpikkal kapcsolatban is voltak kétségeim, mivel egyrészt itt ugye arról a cégről van szó, amely magáénak tudhatja a világtörténelem tíz legrosszabb alliterációinak egyikét – SáGa Selyemsonka! SáGa Selyemsonka! Másrészt a SáGa összes eddigi reklámja azt a pillanatot kapta el, amint anyu egy nagy, napsütötte konyhában letesz apu, Marci és Juli elé egy nagy tálnyi sajttal töltött pulykatallért.

Másodszorra azonban már teljesen egyértelmű, hogy a Royale aszpikos csemege hirdetésében a vicc teljes erőből szándékos. A hihetetlenül túljátszott szerepek, az akciófilmbe illően bárgyú párbeszéd, a hullaház hangulatú hatalmas és csillogó hentespult, valamint a packshot még a tv2-t is megjárt nyolcvanas évekbeli hurkareklámot idéző hangulata kétséget sem hagynak afelől, hogy a készítők pontosan tudták, mit csinálnak.

Attól, hogy egy reklám vicces, egyáltalán nem biztos, hogy jó is. Azonban mivel én személyesen semmilyen más szpotot nem tudok elképzelni, aminek hatására megjegyeztem volna a „sajtos-pritaminpaprikás Royale aszpikos csemege” brandet, nem érdemes tovább keresni a kákán a csomót.

Valami azonban továbbra is tisztázásra vár. Legalább egy olyan ember bizonyosan létezik, aki nem vette észre a viccet pritaminügyben, ezért ezentúl bárki jogosan aggódhat, hogy a sírnivalóan rossz reklám a szeme előtt valójában vicces, csak ő nem érti. Az elképzelhető legrosszabb esetben például a Brefért felelős konszern egyszer mosolyogva bevallja, hogy dr. Hanna Sural valójában a világ legcsavarosabb poénú kampányában alakít tisztaságmániás vidéki osztrák körorvost.

Ahogyan a fenti példa mutatja, számtalan teljesen irreleváns kampány után is lehet abban reménykedni, hogy egy hirdető képes valami szellemessel előállni. Kivéve, ha a hirdető a Braun Union Hungária Sörgyárak Rt., a szóban forgó termék pedig a Soproni Ászok.

A Soproni Ászok első olyan kampánya, amelyet megőrzött a kollektív emlékezet, a „jópofa sör” volt. A kampány minden egyes szpotjában négy kevéssé megnyerő férfi – akik között volt egy kicsi és kövér Szőke András-imperszonátor, mert kicsi és kövér emberekkel rendkívül mulatságos bármit reklámozni – mondott elcsépelt szóvicceket. A következő lépésben a szóviccek maradtak, ám ekkor már filmes utalásokkal súlyosbítva.

A legmélyebb ütést talán az a darab vitte be, amelyben egy Arnold Schwarzeneggerre csak szögletes arcélével hasonlító nagydarab és napszemüveges ember a kocsmai asztaláról egy majdnem üres söröskorsót elvenni próbáló begyes menyecskének foghegyről odavetette: „Asztalra vissza, bébi!” Ezt a szpot megjelenésének időpontjában éppen tizedik születésnapját ünneplő, és ilyen minőségében már csak a 6-9 éves korosztály tagjai közt elsüthető… hmm… „poént” még akkor sem lehetett volna nem lesütött szemmel megúszni, ha a Dreher nem nagyjából ugyanekkor futtatja szintén meglehetősen gyenge, ám az Ászokat simán verő, szintén filmes gegekre építő kampányát.

Ez a két próbálkozás azonban nyilvánvalóan csak felkészülés volt arra az óriásplakátra, amit évtizedek múlva majd a totális reklám első példányaként oktatnak szerteszét. Ennek bal harmadát a Soproni Ászok túlságosan cizelláltnak nem nevezhető logója foglalja el, a jobb oldalra pedig a „Sörözni, sörözni, sörözni!” felirat jutott. Totális reklám, mert a formula mindenre alkalmazható, hasonlóan elementáris hatással. Kotonnal különösen vicces lenne, sőt érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy nem lehetne-e a szöveget „Venni, venni, venni!”-re egyszerűsíteni, ezzel a világ fennállásának maradékára szükségtelenné téve a reklám- és marketingszakmát.

Ízléstelennek talán nem ízléstelen, bugyutának viszont hihetetlenül bugyuta Leninnek az ’50-es évek összes magyar osztálytermében piros kartonpapírból kivágott és a falra rajzszögezett klasszikus mondását egy termékre ráerőltetni. Mennyire lenne szellemes Németországban egy fejvadász cégnek „Arbeit macht frei” szlogennel népszerűsítenie az állásközvetítést? Az még a kisebbik baj, hogy semennyire, a nagyobbik baj az, hogy szégyellje magát az a kreatív, aki naponta három ilyet nem tud kitalálni. Ha legközelebb a „Soproni Ászok – Mindenki hozzon magával még egy sört!” következik, érdemes lesz a Braunál elgondolkodni a redőny végleges lehúzásán.

Bede Márton, A szerző rajong a fogyasztói társadalomért
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Hát hiába, "Ami jó, az jó." (Photo Hall)
#
így-így.
szerintem az ászok-féle humor az online közönségre jobban hatott volna.
az aszpikos annyira rossz, hogy oktatni kéne a negatív példáknál az isikben.

nem lehet, hogy a humor/vicc/poén/geg fogalma nem tiszta egyes döntéshozóknak?
#
A "royal-aszpikos" szerintem is szörnyű! De az Ászok "sörözni-sörözni-sörözni" óriásplakátja a célcsoporthoz szól- az ő szintjükön, és ezzel betalál!Aki Ászokot
iszik, és pl. egy hosszú autóútról hazatérve meglátja a plalátot, biztos, hogy fel fog erősödni benne az érzés, hogy ÁSZOKOT KELL INNIA..(majd ha letette a kocsit..)
A primpitiv sörivó munkásnak /elnézést, ha durván fogalmaztam/ ez kell, ennyi kell, hogy emlékeztessék, és ez így elég is neki! Ugyanúgy, mint a faviccek a
reklámspotban. Hiába látná esetleg, hogy milyen szépen gyöngyözik a pohárban a hideg sör, az nem csábítaná ennyire. Ismerem az "ászok-ivók lélektanát", sokáig a
vendéglátásban dolgoztam...:)
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés