Az európai reklámszervezetek tovább sütiznének
2010-07-21
Irreálisnak tartja az egész európai reklámszakma, hogy az EU Adatvédelmi Munkacsoportja az adatgyűjtéshez elengedhetetlen sütik felhasználói engedélyezését előzetes hozzájáruláshoz kötné.
Az egész európai reklámszakma elutasítja az európai adatvédelmi biztosok 29-es Adatvédelmi Munkacsoportja a cookiek használatáról szóló álláspontját, miszerint az Európai Parlament és a Tanács által elfogadott 2002/58/EK hírközlési irányelv tavaly novemberi módosításának alapján felhasználói hozzájáruláshoz kötött legyen a viselkedés alapú reklámok elősegítésére használt cookie-k (sütik) igénybevétele. Így ugyanis a jövőben nem lenne elegendő a tájékoztatás és a böngészőkben lévő letiltás lehetősége, hanem a cookie-k használatához a felhasználó előzetes hozzájárulására lesz szükség.
Angela Mills, az Európai Kiadók Tanácsának (European Publishers Council) ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy ez túlságosan szigorú értelmezése az online adatvédelmi irányelveknek. „Amennyiben a tagországok követni fogják, úgy minden esély elszállhat arra vonatkozóan, hogy a médiaipar online reklámbevételei életképesek legyenek, valamint arra, hogy a fogyasztók hatékonyan kontrollálhassák a cookie-kat” – mondta Angela Mills.
Az európai reklámszervezetek szerint ugyanis a munkacsoport minden sütikben tárolt információt személyes adatnak minősít. Az irányelv jelenleg nem kér hozzájárulást a cookie-k használatához, viszont a szervezetek közös közleménye szerint a szigorítás magában hordozza, hogy a jövőben a felhasználók minden egyes számítógépükön lévő cookie használatához hozzá kell, hogy járuljanak.
„A munkacsoport véleménye nem foglalkozik azzal, hogy a felhasználók mennyire támogatják az érdeklődés-alapú reklámokat, sem azzal, hogy milyen értéket kapnak a hatékony reklámokkal és az ingyenesen elérhető minőségi tartalommal” – mondta Stephan Loerke, a Reklám Világszövetség ügyvezető igazgatója.
Stephan Noller, az Interactive Advertising Bureau Europe politikai bizottságának elnöke szerint az internet Európában kevésbé lesz vonzó a felhasználók számára, és az elképzelés aláaknázza a digitális gazdaságban rejlő növekedési potenciált. „Az ennyire szigorú adatvédelmi politika nem csupán az európai internetes vállalkozások létét fenyegeti, hanem megkérdőjelezi az Európai Unió ambiciózus digitális elképzeléseit is, amivel növelni szeretné a nagyon gyors internet elérhetőséget és ösztönözni az e-kereskedelmi szektort” – véli Noller.
Az európai reklámszervezetek úgy gondolják, hogy a minél személyre szabottabb, a fogyasztók érdeklődési körét egyre jobban eltaláló hirdetések fejlesztéséhez a cookie-k elengedhetetlenek.
„A cookiek által szolgáltatott adatokból nem ismerhetünk fel senkit személyesen, és nem sérti a fogyasztók személyi adataihoz fűződő jogait” – érvelt tovább Angela Mills. A szervezetek éppen ezért elegendőnek tartják a jelenlegi szabályozást, és párbeszédre törekednek az Adatvédelmi Munkacsoporttal.