Az európai reklámszervezetek tovább sütiznének
Irreálisnak tartja az egész európai reklámszakma, hogy az EU Adatvédelmi Munkacsoportja az adatgyűjtéshez elengedhetetlen sütik felhasználói engedélyezését előzetes hozzájáruláshoz kötné.
Az egész európai reklámszakma elutasítja az európai adatvédelmi biztosok 29-es Adatvédelmi Munkacsoportja a cookiek használatáról szóló álláspontját, miszerint az Európai Parlament és a Tanács által elfogadott 2002/58/EK hírközlési irányelv tavaly novemberi módosításának alapján felhasználói hozzájáruláshoz kötött legyen a viselkedés alapú reklámok elősegítésére használt cookie-k (sütik) igénybevétele. Így ugyanis a jövőben nem lenne elegendő a tájékoztatás és a böngészőkben lévő letiltás lehetősége, hanem a cookie-k használatához a felhasználó előzetes hozzájárulására lesz szükség.
Angela Mills, az Európai Kiadók Tanácsának (European Publishers Council) ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy ez túlságosan szigorú értelmezése az online adatvédelmi irányelveknek. „Amennyiben a tagországok követni fogják, úgy minden esély elszállhat arra vonatkozóan, hogy a médiaipar online reklámbevételei életképesek legyenek, valamint arra, hogy a fogyasztók hatékonyan kontrollálhassák a cookie-kat” – mondta Angela Mills.
Az európai reklámszervezetek szerint ugyanis a munkacsoport minden sütikben tárolt információt személyes adatnak minősít. Az irányelv jelenleg nem kér hozzájárulást a cookie-k használatához, viszont a szervezetek közös közleménye szerint a szigorítás magában hordozza, hogy a jövőben a felhasználók minden egyes számítógépükön lévő cookie használatához hozzá kell, hogy járuljanak.
„A munkacsoport véleménye nem foglalkozik azzal, hogy a felhasználók mennyire támogatják az érdeklődés-alapú reklámokat, sem azzal, hogy milyen értéket kapnak a hatékony reklámokkal és az ingyenesen elérhető minőségi tartalommal” – mondta Stephan Loerke, a Reklám Világszövetség ügyvezető igazgatója.
Stephan Noller, az Interactive Advertising Bureau Europe politikai bizottságának elnöke szerint az internet Európában kevésbé lesz vonzó a felhasználók számára, és az elképzelés aláaknázza a digitális gazdaságban rejlő növekedési potenciált. „Az ennyire szigorú adatvédelmi politika nem csupán az európai internetes vállalkozások létét fenyegeti, hanem megkérdőjelezi az Európai Unió ambiciózus digitális elképzeléseit is, amivel növelni szeretné a nagyon gyors internet elérhetőséget és ösztönözni az e-kereskedelmi szektort” – véli Noller.
Az európai reklámszervezetek úgy gondolják, hogy a minél személyre szabottabb, a fogyasztók érdeklődési körét egyre jobban eltaláló hirdetések fejlesztéséhez a cookie-k elengedhetetlenek.
„A cookiek által szolgáltatott adatokból nem ismerhetünk fel senkit személyesen, és nem sérti a fogyasztók személyi adataihoz fűződő jogait” – érvelt tovább Angela Mills. A szervezetek éppen ezért elegendőnek tartják a jelenlegi szabályozást, és párbeszédre törekednek az Adatvédelmi Munkacsoporttal.