hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az ügyekhez keresünk hősöket

Az Online Video Awardon az egyik legsikeresebben pályázó civil szervezet az Északi Támpont Egyesület volt, akik a szerkesztett rövid formátumok kategóriában második helyezést értek el, a Karmák című sorozatuk két epizódjával. Az alkotókat a motivációikról és az az online videokészítésről kérdeztük. Kérdéseinkre Tóth Bálint, az Egyesület elnöke, a produkciók gyártásvezetője válaszolt. 

hirdetés

A címlapon szereplő fotón Szinész Bob látható, ő az egyik nyertes film főszereplője.

Gelencsér Ákos vágó, Soós Csaba operatőr, Bíró Bori szerkesztő, Tóth Bálint elnök, Nagy András alelnök, Kinter Alexandra szerkesztő
A nyertes filmek alkotói. A nagyobb képért kattintson!

Miért döntöttetek a Karmák sorozat indítása mellett?

2009-ben Nagy András újságíró - ma már az egyesület alelnöke - kereste meg az Északi Támpont Egyesületet a „Kis Nagy Emberek” című filmsorozat ötletével. A közös munka során ennek az alapjából alakult ki a Karmák filmsorozat. A célunk az volt, hogy úgy mutassunk be súlyos társadalmi ügyeket, hogy a probléma és a megoldás egyszerre jelenjen meg a filmekben. Fontos volt számunkra az, hogy az adott élethelyzeten kívülállók számára is érdekes filmek készüljenek.

Mi alapján választjátok ki a témákat, amikről később filmet forgattok? Hogyan választottátok ki a főszereplőket?

A filmek elkészítéséhez a költségvetést pályázatokból biztosítottuk, ezért az egyes gyártási periódusok tematikájának az alapját többnyire az adott kiírás preferenciái szerint határoztuk meg. Az első gyártási szakaszban a „szegénység” volt a hívószavunk, a másodikban a „család”, a legújabb részek pedig a „közösségépítők”-ről szóltak. Tehát szinte sosem már meglévő hősökből indultunk ki, hanem egyes ügyekhez kerestük meg a hősöket. A hősök felkutatása során szinte folyamatosan az adott szakterületen jártas civil szervezetek segítettek minket. Mivel mi magunk is egy civil szervezet vagyunk, így pontosan ismerjük ennek a világnak az íratlan szabályait és nagyon hatékonyan tudunk együttműködni.

Milyen hatása volt a filmeknek?

A kimutatható hatás társadalmi célú kampányok esetében mindig nehéz kérdés. Különösen nehéz akkor, ha nagyon kis költségvetésű kampányok hatását kívánjuk mérni. Azért 2010 óta számos kézzelfogható eredményt is fel tudunk mutatni, például a saját netes felületeinken elért százezres nagyságrendű nézőt, számos szakmai elismerést, amik közül a 2011-es Az Év Honlapja díjat, a 2013-as Hégető Honorka különdíjat és az idei Online Video Awardon elért második két helyezésünket emelném ki. Illetve voltak olyan abszolút kézzelfogható eredmények is mint például amikor egyik epizódunk főhősét egy a film révén elért svájci-magyar támogatónak köszönhetően egy évig egy ösztöndíjprogrammal tudtunk támogatni.

Hogyan zajlik az előkészítés, mennyi ideig tart egy ilyen forgatás, mennyi ideig az utómunka?

A munkánkat alapvetően meghatározza, hogy mi egy szabad alkotóközösség vagyunk. Nem egy cég vagy vállalat főállású alkalmazottai, hanem a szabadidejüket közös örömalkotással eltöltő emberek vagyis egy klasszikus civil szervezet. A működési mechanizmusunk is ennek megfelelő. A forgatási napokat jó előre meg kell határozni, hogy az adott filmben résztvevő csapat szabaddá tegye magát és a mi rendelkezésünkre álljon. Egy-egy Karmák epizód felvételét maximum 2-3 nap alatt kell megoldani, épp ezért alaposan előkészítjük a forgatási napokat, hogy akció dúsak legyenek. Az utómunkát sem kapkodjuk el. Nálunk többnyire nincs szigorú deadline. Hagyunk időt az alkotóknak arra, hogy kiérleljék, kicsiszolják az egyes történeteket.

Miből finanszírozzátok ezeket a filmeket?

A finanszírozás talán a sorozat legnagyobb nehézsége. A forrást a gyártáshoz nyílt, állami pályázatokból biztosítjuk. 2010 óta a Karmák sorozathoz összesen 3 ilyen pályázatot sikerült elnyerni kevesebb mint 5 millió forint értékben. Ebből az összegből finanszíroztuk a filmsorozat 12+1 epizódját, a honlapot, a szükséges eszközöket, a fesztivál-megjelenéseket és minden egyebet is. Persze ennél jóval több pályázatot adtunk be, de sok esetben a civil keretek között kimagasló nézőszám és az elnyert elismerések sokasága sem voltak elegendő a támogatás megítéléséhez. A jelenleg beadott pályázatunk is a tartaléklista 22. helyén várakozik arra, hogy hátha lesznek, akik mégsem kívánnak élni a lehetőséggel.

Mit tesztek annak érdekében, hogy a kész film minél több emberhez eljusson?

Minden lehetőséget igyekszünk megragadni a filmek terjesztésére. Először is felkerülnek az Indavideon és a YouTube-on működő csatornáinkra és az egyesület civilkamera címmel üzemelő honlapjára. Vannak már bizonyos tartalomszolgáltatókkal például a szeretlekmagyarorszag.hu-val, a hír24-el vagy az Echo TV-vel kialakult kapcsolatunk, akik jó eséllyel teret adnak felületükön a friss filmeknek. Mi magunk is aktívan keressük a fesztiválokat, bemutatókat, tematikus rendezvényeket, ahol a filmek megjelenhetnek, de már arra is volt példa, hogy mi szerveztünk filmbemutatót vagy akár mini fesztivált is. Mindezen túl nyitottan fogadjuk az egyéb megkereséseket is. Vetítettünk már középiskola és önkormányzati testület részére is, most pedig egy bemutatóval éppen a váci börtönbe készülünk.

Mi a tapasztalatotok, milyen témákat néznek meg a legtöbben?

A legnézettebb Karmák epizód egy börtönből szabadult ember történetét mutatja be, legkevesebben pedig a cigánytelepen született hősünk történetére voltak eddig kíváncsiak. Ugyanakkor nem gondolom, hogy ez feltétlen egy értékválasztást tükröz a nézőink részéről. Ráadásul az internetes térben egy-egy film akár hirtelen újra érdekes, aktuális lehet és egyik napról a másikra rengeteg új nézőt szippanthat be.

Mitől működik egy online felületen egy videós riport / rövid dokumentumfilm?

Nagyon fontos szerintem egy filmnél a téma kiválasztása, majd a hiteles szereplők felkutatása és egy empatikus, a filmes eszközöket magabiztosan alkalmazó csapat. Én nem hiszek az olyan formai tézisekben, hogy például egy filmnek 5 perc alattinak kell lennie, hogy sok nézőt érjen el. Nekünk a legnézettebb filmünk a vegyDESIGNER közel 30 perces. Nálunk az a fő titok, hogy minden szerkesztőnk maga választja a témát amivel dolgozni szeretne, így mindenki olyan üggyel foglalkozik ami számára érdekes, amibe aztán örömmel teszi a szívét-lelkét bele.

 

Kedvenc hazai online videós tartalom (hír, tudósítás, riport kategóriában):

Nagyon tetszett a Dr. Lala című film. Mindenkinek, aki szereti a kemény de szép történeteket jó szívvel ajánlom. De azért szólok előre, zsebkendőket előkészíteni.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés