hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az új kommunikációs technika feltételrendszere

Médiatrendek a számok tükrében

Alábbi összeállításunkban a Szonda Ipsos Közvélemény- és Piackutató Kft. segítségével azt vizsgáljuk meg, hogy az elektronikus média, ezen belül is a televíziózás technikai fejlődését hogyan tudja követni maga a célcsoport, vagyis a televíziózók, ezen belül is a kábeltelevíziózók köre. Ezen a területen azonban jelentős szempont lehet a nézők számítástechnikai parkjának felkészültsége is, hiszen a korszerűsítés jegyében az Internet és a kábeltelevíziók kommunikációs csatornája sok helyütt már egy és ugyanaz. Ezért a Szonda Ipsos felmérései nyomán rendelkezésünkre álló adatok közül az új kommunikációs technikák felhasználása, illetve az üzleti kommunikáció bizonyos területei szempontjából vizsgálunk meg néhányat.
hirdetés
Amint arra már bevezetőnkben is utaltunk, a műholdas televíziós adások vételére kiépült kábelhálózatok közül többen – kísérleti jelleggel – már foglalkoznak az Internetnek e hálózatrendszeren történő eljuttatásával is. Ebből a tényből kiindulva vizsgáljuk meg, hogy a népesség mely csoportjai állnak legközelebb egy ilyen szolgáltatás potenciális célcsoportjaként az igénybevételhez. Azon csoportokat vesszük szemügyre, akiknek háztartásában már van tévékábel, és azokat, amelyek személyi számítógéppel rendelkeznek. A vizsgálat tárgyát képezik azok a háztartások is, amelyek esetében mindkét kritérium teljesül.

Az adatok a Szonda Ipsos/GfK Hungária közös médiahasználati adatfelvételéből származnak, és az 1998. II–III. negyedévi állapotot tükrözik. Az adatfelvétel a 15 éves és annál idősebb népességet reprezentálja. A mintanagyság a vizsgált félévben 10 290 fő.

Amint az a társadalmi rétegek sajátosságából is következik, a területi, beépítettségi viszonyok következtében a városiasabb településekre és lakókörnyezetekre jellemzőbb a televíziós kábelezettség. Azt, hogy azok közül kik élnek a lehetőséggel, akiknek a kábelrendszer kiépítettsége folytán módjuk van az igénybevételre, több tényező határozza meg (anyagi helyzet, családszerkezet, érdeklődés, a tévénézésre fordítható szabadidő mennyisége stb.). Mindenesetre az elmúlt év tavaszán-nyarán a vizsgált népesség közel felének (45%) háztartásában volt bevezetve kábeltévé. A városok különböző típusaiban élők között jóval kisebbek az eltérések a tévékábelezettség elterjedtségében, mint a városok és a községek között.

Más megközelítésből – amint az várható – az iskolai végzettség növekedésével párhuzamosan nő a tévékábellel rendelkezés aránya. Míg azok körében, akik a 8 osztályt sem járták ki, egynegyednyit tesz ki, a diplomásoknak közel kétharmada él kábeltévés háztartásban. Az életkort illetően azt tapasztaljuk, hogy ebből a szempontból kevésbé jelentős tényező az előzőeknél, mindössze az tűnik ki, hogy a legidősebb korcsoportok esetében szignifikánsan alacsonyabb az ellátottság.

A vizsgált népesség közel egytizede (9%), közel háromnegyed millió ember háztartásában találunk egyszerre kábelezettséget és személyi számítógépet is.

Személyi számítógéppel a vizsgált korú népesség 16%-a (kb. egymillió háromszázezer ember) rendelkezik otthon. A gépek minőségi paramétereiről nincsenek információink (azt mindenesetre tudjuk, hogy 450 000–500 000 ember tervezte, hogy beszerez vagy cserél számítógépet). Azonban a PC-vel rendelkezők viszonylag jelentős száma és a tény, hogy akár munkavégzés, akár hobbi okán hozzászoktak (hozzászoknak) a géphez, valószínűsíti a hosszú távú birtoklást, a cserét vagy bővítést.

A települési lejtőn lefelé haladva csökken a PC-vel rendelkezők aránya, az iskolai végzettség emelkedésével párhuzamosan nő; meredeken megugrik az érettségizettek között, a diplomások esetében az affinitás már több mint két és félszeres.

A vizsgált népesség közel egytizede (9%), közel háromnegyed millió ember háztartásában találunk egyszerre kábelezettséget és személyi számítógépet is. A nagyvárosiak (budapestiek és megyeszékhelyen élők) arányaikban hasonlóak (15–15%), az egyéb városokban élők az átlagos arányban fordulnak elő, míg a falvakban élők közül csak minden harmincadik emberre jellemző ez.

A legszorosabb összefüggés természetesen az iskolai végzettség alapján mutatkozik. Az alacsonyan képzettek körében elvétve (2–5%-os arányban) található meg együttesen a két eszköz. A középfokú végzettségűeknek 15, a diplomásoknak 27%-a viszont el van látva mindkettővel.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés