hirdetés
hirdetés

CIB - nem maradt ki a megbírságoltak közül

2007-12-13
Újabb bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a megtévesztő hitelkártya hirdetések miatt, ezúttal a CIB Banknak kell 15 millió forintot fizetnie. A GVH a bankoknál tavaly indított piactisztítási céllal vizsgálatot, és az eltelt időszakban nyolc pénzintézetet büntetett meg összesen 381 millió forint értékben.
A GVH már több bankot megbírságolt a megtévesztő hitelkártya hirdetések miatt: az OTP, a K&H, a Citibank, az Erste, a Raiffeisen, a Budapest Bank (BB) és a Cetelem Bank után most a CIB-et büntette meg.

A versenyhatóság a CIB ellen még tavaly decemberben indított eljárást, mert észlelte, hogy 2001 óta egyes reklámokban a fogyasztókat megtévesztő módon adtak tájékoztatást a hitelkártyái kamatmentes használatáról. A CIB Bank hitelkártyareklámjaival is ugyanaz a probléma, mint a többi banknál. A GVH szerint a fogyasztók csak akkor kapnak reális képet, ha a tájékoztatás egyértelműen, pontosan tartalmazza, hogy a kamatmentesség kizárólag a kártyával történő vásárlásokra vonatkozik, készpénzfelvételre nem, és a kamatmentesség eléréséhez szükséges az is, hogy a fogyasztó a teljes tartozását a fizetési határidőig megfizesse. Emellett ha a tájékoztatás a kamatmentes időtartam hosszáról is tájékoztatást ad - „akár x napig kamatmentes” -, akkor a fogyasztónak az ígéret reális megítéléséhez azt is tudnia kell, hogy az x nap csak akkor teljesül, ha az elszámolási időszak első napján történik meg a vásárlási tranzakció, ettől kezdve a kamatmentes időtartam hossza folyamatosan, minden egyes további napon 1 nappal csökken. Ezeket az információkat a CIB Bank nem közölte kommunikációjában.

Mivel a CIB Bank hitelkártya hirdetései a GVH által támasztott elvárásoknak nem feleltek meg, alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A jogsértés miatt a banknak 15 millió forint bírságot kell fizetnie.

Az összeg meghatározásakor a versenyhatóság tekintettel volt arra, hogy a CIB Bank a hitelkártyapiac jelentős szereplője, megtévesztő reklámjait hosszú ideig juttatta el a fogyasztókhoz, és azok elkészítésére és közzétételére jelentős összegeket fordított. Ugyanakkor enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a banki dokumentumokból a szerződés megkötése előtt a fogyasztó megfelelő információkhoz juthatott.

Mint arról korábban beszámoltunk a GVH legutóbb hasonló ügyben az OTP Bankot bírságolta meg: a pénzintézet a CIB-nél jóval nagyobb – 200 millió forintos – bírságát az indokolta, hogy a hitelkártya hirdetések miatt egyszer már százmillió forintra megbüntették.

A GVH piactisztító céllal indított vizsgálata során nyolc bankot büntetett meg 381 millió forint értékben.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés