Egyre kedveltebbek a tudományos csatornák
Animal Planet, Discovery Channel, National Geographic, Spekrum
Intellektuálisan igényes nézők
A Spektrum TV ugyan 900 ezer háztartásban látható, de a reklámozók még alig fedezték fel őket. Egyes műsorok nézettségi adatai a népesség 0,5 százaléka körül mozognak. „Sajnos nincs kifejlesztve olyan mérőrendszer, amely pontosabban mérne minket. Persze tudjuk, hogy ez nagyon drága” – fűzte hozzá Minda Judit. Egyben ismertette a Gallup vizsgálatát, amely szerint nézőik 90 százalékának tetszik műsoruk. Mint mondta, a Spektrumot inkább az intellektuálisan igényesebb tévézők kedvelik. Egy-egy filmet általában két évig vetítenek összesen 10-12 különböző időpontban.
Az utóbbi időben egyre több műfaj kapott bemutatkozási lehetőséget a Spektrum TV-n. A természet- és tudományos filmek mellett fontos szerep jutott a történelemnek, az életmód, a lakberendezés, a sport- és művészettörténeti és a főzőcske-műsoroknak. Minda Judit szerint a magyar szinkron elkészítése nem olcsó mulatság, hiszen ez egy kicsi piac.
A National Geographic naponta 12 órától másnap reggel 6-ig látható műsor. Jelenleg 110 kábeltársasággal állnak szerződéses kapcsolatban, amelyek révén több mint 630 000 előfizetőhöz jut el műsoruk. Ez ennyi háztartást jelent, de persze sokkal több potenciális nézőt.
Bár a nézettség mérése az ismert akadályokba ütközik, a nézői visszajelzésekből a csatorna népszerűségének erősödésére következtetnek. Ebben segítenek a nyereményjátékok is.
Reklám később – ma a népszerűsítés az elsődleges
A csatorna műsorának összeállításánál a külföldi tapasztalataik alapján legsikeresebbnek ítélt témákra figyelnek. Ilyenek a különleges embereket bemutató filmek, az állatos történetek, amelyekben nem csak az állatok természeti környezete, életmódja jelenik meg, hanem például a film végigkíséri egy állatcsalád életét vagy vándorlását. Ugyancsak népszerűek azok a témák, ahol a néző a felfedezőkkel együtt léphet például az egyiptomi fáraó sírkamrájába vagy egy távoli sziget partjára.
A csatorna hazai képviselői elmondták, hogy jelenleg Magyarországon nincs reklámértékesítésre lehetőség, most a műsor népszerűsítése a legfőbb cél. A tulajdonosok filozófiája szerint a dokumentumcsatornák közös célja, hogy ne egymástól, hanem az akciófilmektől hódítsanak el nézőket.