hirdetés
hirdetés

Ez volt a tévés piac 2015-ös éve

2015-12-28

Az év utolsó hetén összefoglaljuk az összes médiapiaci szegmens 2015-ös évét és megpróbáljuk megmondani, mi lesz 2016-ban. Elsőként a televíziós piac idei évét foglaljuk össze.

MI TÖRTÉNT 2015-BEN?

Dirk Gerkens kirúgása

Az év elejét még a kormány reklámadója és az RTL közötti háború határozta meg, de január végén már arról jelentek meg hírek, hogy a kormány alkudozik a csatornával, mert ahogy mi is felhívtuk rá a figyelmet: ezt a háborút a kormány nem nyerheti meg. Február elején aztán körvonalazódott, hogy részben uniós nyomásra a kormány kénytelen lesz visszakozni és egykulcsos, csökkentett reklámadót bevezetni, amely az RTL-nek jobb, a többi szereplőnek azonban rosszabb lesz, de legalább ki lehetett mondani, hogy a rendszer igazságosabb. Március 10-én az RTL Magyarország bejelentette, hogy távozik Dirk Gerkens vezérigazgató, helyére pedig Andreas Rudas ülhet ideiglenesen. Akkor mindenki azt találgatta, hogy a reklámadóról szóló törvény módosításáért cserébe a kormány, köztük különösen Lázár János akkori miniszterelnökséget vezető miniszter, Gerkens fejét követelte. Az RTL tagadta, hogy ez az egyezség született volna, és utólag látszik jobban, hogy maga a helyzet kapóra jött a tévétársaságnak, mivel Gerkenstől már régóta meg akartak szabadulni, de így bele tudták simítani a kormánnyal való kiegyezés narratívájába. Gerkens távozása viharos volt, 18 év után „a hátsó ajtón kellett távoznia”.

Kié a TV2?

Nyár közepén már mindenki le merte írni, amit minimum fél éve lehetett sejteni: Andy Vajna kormánybiztos saját médiabirodalmat szeretne, melynek ékköve a TV2 lenne. Október 13-án a Figyelő kész tényként közölte, hogy a TV2 Vajnáé, október 15-én pedig Vajna hivatalosan is bejelentette, hogy megvásárolta a TV2-t, vezérigazgatóvá pedig Dirk Gerkenst nevezte ki. Csakhogy ugyanezen a napon Simicska Lajos médiás főembere, Fonyó Károly is bejelentette, hogy a Megapolis Media nevű holdingján keresztül két nappal korábban már megvásárolta a TV2-t. Pár nappal később már mindenki számára világos volt, amit korábban szintén csak szóbeszédből lehetett ismerni, hogy a TV2 2013 év végi management buy outja mögött valójában Simicskáék kölcsöne állt. A TV2 tulajdoni joga azon múlik, hogy a két fél végül is milyen cégeket vásárolt fel pontosan és azokban a cégekben milyen javak vannak. Jelenlegi tudásunk szerint annyi látszódik, hogy a Fonyó által felvásárolt, korábban a TV2 tulajdoni jogával rendelkező cégeket az elmúlt két év során Simon Zsolt és Yvonne Dederick cégvezetők lassan kiüresítették, ráadásul azt is állították, hogy a Simicskáék által adott kölcsön felét (amire a Megapolis Media az elővásárlási jogát építi) visszafizették, a másik felét pedig egyelőre nem is kellett nekik visszafizetni.

Az Atmedia egyre nő

A TV2 Vajnáék-féle tulajdonbejelentése után Dirk Gerkens új vezérigazgató azt is közölte, hogy megállapodtak, az Atmedia lesz a TV2 értékesítési partnere. November végén az is kiderült, hogy az Atmedia 2016 év elejétől a közmédia összes tévés reklámidejét saját kockázatára megvette a közmédia sales house tenderén győztes Media Services Companytól (MSC), azaz az Atmedia ezzel tovább nőtt a tévés reklámpiacon.

GVH

A Gazdasági Versenyhivatal június elsején eljárást indított az RTL és az R-time értékesítési gyakorlata miatt, ezt 2015. január 1-től vizsgálja. Kérdés, hogy az Atmedia ilyen megerősödése mellett valóban megáll-e az erőfölénnyel való visszaélés, és hogy az Atmedia milyen árazási gyakorlatot vezet majd be. Az év vége az RTL számára pedig megint a kormánnyal való csatározássá vált, mivel Kövér László, a parlament fideszes házelnöke az RTL Klubot kitiltotta az országházból.

Megújult a köztévé

Az MTVA teljesen átstrukturálta a működését. Az M1-ből a Hír TV konkurenciájának szánt Nemzeti Hírtévét, az M2-ből nosztalgiacsatornát csináltak, a Duna TV-ből pedig „a nemzet főadója” lett. Emellett elindították a saját sportcsatornájukat is. A közmédia élére Szabó László Zsolt lemondása után szeptembertől Vaszily Miklóst, az Index és az Origo korábbi vezérigazgatóját nevezték ki. A Simicska-birodalom vezérkarának felállása után a Hír TV-től távozott a teljes felsővezetés és számos, addig a jobboldalon emblematikus tévés – többek közt az MTVA kötelékébe. Azóta a Hír TV kritikusabb lett a kormánnyal és a tévé olyan arcokat igazolt le, mint Veiszer Alinda, Reisz András és Kovács Kokó István.

A Sonyé a Viasat

A Sony Pictures felvásárolta a Modern Times Grouptól a Viasat Hungáriát.

Minden eddiginél több saját gyártású műsor a nagy tévéknél

Idén ősszel volt 18 éves az RTL Klub és a TV2 is. Az előbbi minden eddiginél több saját gyártású műsorral állt elő. Sok más mellett volt újra Konyhafőnök, 1 perc és nyersz!, új szombati show-műsor Gyertek át szombat este címmel, előtte Vigyél el címmel csajozó show, debütált a Hungary’s Got Talent és az új hazai sorozat, a Válótársak. A TV2-nél elindították a Kocka című vetélkedőt, folytatódott az 50 milliós játszma, és sok más mellett a Sztárban sztár is. Az HBO is folytatta minőségi hazai sorozatgyártását, novemberben kezdődött az Aranyélet, ami minden film- és tévékritikus idei egyik kedvence lett.

MI VÁRHATÓ 2016-BAN?

Számos okunk van azt gondolni, hogy jövőre a TV2, az Atmedia és a kormány közösen mindenképpen le akarja majd gyűrni az RTL-t, a módszerekben nem fognak válogatni. Dirk Gerkens dühös a volt munkaadójára, így duplán motivált lesz. Továbbá a Rákosi Tamás-féle IKO Műsorgyártó is nagy valószínűség szerint megjelenik majd a TV2 környékén. Akkor sem lennénk meglepve, ha végül az Atmedia is valamilyen módon Vajna, Gerkens és Rákosi Tamás tulajdonába vándorolna.

Fonyó Károly és a Megapolis Media minden jogi fronton támadni fogja a TV2 Vajnáék-féle tulajdonszerzését, aminek rövid távon nem lesz látványos eredménye, viszont hosszabb távon meg fogja nehezíteni részben azt, hogy Vajnáék komolyabb befektetővel finanszírozzák a vásárlást.

Az RTL Klub–TV2 harc tovább élesedik majd, ami egyik oldalon nyilván a nézettségért folyik, ebben szerintünk drámai átalakulás nem lesz, az RTL megőrzi vezető szerepét. A harc a hirdetői oldalon minden eddiginél erősebb és piszkosabb lesz.

Lukács Csaba, ügyvezető igazgató, Atmedia

Lukács Csaba (forrás: Atmedia)
Milyen évet zárt a tévés piac, és milyen éve volt az Atmediának?

A tévés piac egészében véve a tavalyihoz hasonlóan jó évet zárt, becslésünk szerint mérsékelt, egyszámjegyű növekedést sikerült elérni. Az Atmedia ismét a piaci átlag fölött tejesített, hoztuk a dinamikus kétszámjegyű növekedésünket. 2015 tehát kiemelkedően jó év az Atmedia életében. Ez a siker az eddigi többéves munkánknak köszönhető.

Melyek voltak a piac legfontosabb történései idén?

Az idei év bővelkedett fontos eseményekben és nem csak a piaci versenynek köszönhetően. Meghatározó volt a reklámadó módosítása, a bónusz- és a médiaügynökségi jutalék szabályozása, amihez a szereplőknek alkalmazkodniuk kell. Számunkra azonban a legfontosabb üzleti események a TV2 Csoporttal és az MTVA-val létrejött stratégiai együttműködési megállapodásaink, valamint az, hogy a Digital Media and Communications Zrt. csatornái és az AXN is csatlakoztak a portfóliónkhoz. Ezek a megállapodások előrevetítik a további növekedésünket, ugyanakkor átrendezik a piacot is.

Mi határozza majd meg 2016-ot?

2016 merőben más lesz, mint a korábbi esztendők, hiszen a televíziós piac jelentősen átalakult. Az évet véleményem szerint egyértelműen a két nagy tévés portfólió harca határozza majd meg. Terveink szerint a második negyedév végétől az Atmedia portfóliója tovább növeli előnyét, hiszen jön a labdarúgó EB és az olimpia. Ezeket az eseményeket az MTVA közvetíti. Az ősztől pedig azt várjuk, hogy a TV2 begyújtja a rakétákat és megváltoztatja a két országos csatorna piaci pozícióját. Mindez szükségszerűen átrendezi majd a piaci struktúrát. A nyertesek közép- és hosszabb távon azok lesznek, akik hamarabb alkalmazkodnak a megváltozott piaci helyzethez. Ez nem könnyű, gondolkodásukban erre a piaci szereplőknek is át kell állniuk. Mindemellett továbbra is nyitott a disztribúciós díjak kérdése, és ha ezen a területen is változás lesz, az átrendezheti a disztribúciós piac struktúráját is.

Csikesz Erika értékesítési igazgató és Koltai Péter üzletfejlesztési igazgató, TV2

Milyen évet zárt a hazai tévés piac, és milyen éve volt a TV2-nek?

Csikesz Erika: A tévés piacot óvatos vállalások, az év második felében pedig túlköltések jellemezték. Sikerült megismételnünk 2014-es sikereinket, elértük az idei tervszámokat. Egyre több olyan kutatás lát napvilágot, amely a médiafogyasztás középpontjába a tévés tartalmakat és magát a tévékészüléket állítja, a linearitásnak kiemelkedő szerepet tulajdonítva.

Koltai Péter: A terjesztési piacon nem következett be óriási átalakulás, ennek oka a kereskedelmi tévék terjesztési díja bevezetésének elmaradása, emiatt a piac kivár. A nézők figyelme iránt óriási csata zajlik. Disztribúciós bevételeink hozzávetőlegesen 8%-ot növekedtek, valamint komoly fejlesztéseket tettünk a digitális területen. Ilyen a TV2 Live alkalmazás vagy a Tények.hu elindítása.

Csikesz Erika és Koltai Péter (Forrás: TV2)


Melyek voltak a piac legfontosabb történései idén?

Cs.E.: Idén a piacon és a jogszabályi környezetben is nagy változások történtek, elég csak a reklámadóra gondolni, de nyilván az RTL Magyarország vezetőváltása és a TV2 Csoport eladása is ide tartozik, valamint az, hogy majdnem egy év után kiderült: ki értékesíti a közmédia reklámidejét.

K.P.: Terjesztési szempontból egyértelműen a Viasat csatornák akvizíciója, illetve a TV2 Csoport tulajdonosváltása. A köztévé portfólió dinamikus fejlesztése is komoly hatással bírt, amit erős szabályozói támogatás kísért, gondoljunk itt a nyári csatornakiosztásra.

Mi határozza majd meg 2016-ot?

Cs.E.: Erős versenyre számítunk, a korábbi piaci gyakorlat, viszonyrendszer felbomlik. Ezzel együtt a stabilitást a hirdetői kör mindennél jobban fogja díjazni; tervezhetővé válnak a kampányok, kialakulnak a piac végleges szereplői.

K.P.: Izgalmas év áll előttünk, egyrészt a technológiai fejlődés, másrészt a piaci átrendeződés miatt. Ami biztos, hogy portfóliónkat tovább erősítjük, komoly programinvesztícióra készülünk. Tovább fejlesztjük digitális szolgáltatásainkat, eljuttatva márkáinkat a nézőkhöz, bárhol is legyenek az adott pillanatban.

 

 

 

Bátorfy Attila

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés