GVH - nem büntette meg a betelefonálós játékokat
2007. szeptember 03. 15:08
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) úgy döntött, elfogadja az interaktív televíziós játékokat készítő vállalkozások és a műsorokat sugárzó tévécsatornák vállalásait, és nem szab ki bírságot rájuk. A GVH nemrég indított eljárást több interaktív televíziós játékkészítő ellen, azt feltételezve, hogy a játékszabályokról nem tájékoztatják megfelelően a játékosokat.
A vizsgálat apropója az volt, hogy a versenyhatóság azt gyanította: a játékokba való bejutás feltételei és a játékkal kapcsolatban közzétett tájékoztatások nem megfelelőek egyes interaktív, más néven „betelefonálós” televíziós játékoknál.
A GVH a TV2-n sugárzott „Szóda”, az ATV-n sugárzott „Többet ésszel”, „Kvízaréna” és „Játszma”, a Spektrumon sugárzott „Telefortuna” valamint az RTL Klubon sugárzott „0691-33-44-55” című műsorok fogyasztóknak szóló tájékoztató anyagait vizsgálta meg.
A versenyhatóság ezekkel kapcsolatban azt kifogásolta, hogy a telefonautomaták és a műsorvezetők által adott információk, illetve a képernyőn megjelenő feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénéző tudja-e a választ az aktuális feladványra.
Pedig a játékba való bekerülés vagy a betelefonálók közötti szelektálás útján történik, vagy a számítógép sorsol, vagy az első telefonálót kapcsolják a műsorba és így tovább.
Ennek a bizonytalanságnak a fenntartása a játékkészítő és a műsort sugárzó csatorna érdekében áll, hiszen így olyan nézőktől is fogadhatnak emeltdíjas telefonhívásokat, akik a szabályok pontos ismeretében egyáltalán nem, vagy nem annyiszor telefonáltak volna.
A hívásdíjjal kapcsolatos tájékoztatásokat is kifogásolta a GVH, mert több vállalkozás esetében nem tüntették fel világosan a hívás bruttó árát. Sok esetben az sem derült ki a fogyasztók számára, hogy a hívásdíjat akkor is meg kell fizetniük, ha automatára rögzített választ érnek el, vagy egyáltalán nem kerülnek be az adásba.
Az eljárás megindulása után az érintett vállalkozások - az IKO New Media Szolgáltató, a Telemedia InteractTV, a Mobilpress, melynek jogutódja az M-Factory, illetve az Eurovision Kereskedelmi és Szolgáltató - valamint a csatornák, az RTL, a Spektrum, a Közép-Európai Műsorkészítő, az ATV és az MTM-SBS kötelezettségvállalást nyújtottak be a GVH-hoz.
Ebben többek között azt vállalták, hogy a nézőket ezentúl tájékoztatják arról, hogy a kérdésre adandó válasz ismerete és az emeltdíjas betelefonálás nem feltétlenül jelent nyereményt, és hogy a hívásonként fizetendő hívás bruttó díja a fogyasztók által könnyen olvasható betűnagysággal, folyamatosan megjelenik a képernyőn, továbbá honlapjukon és a teletexten is részletesen ismertetik az információkat.
A GVH ezért megszüntette az eljárást, és bírságot sem szabott ki a vállalatokra.
A GVH a TV2-n sugárzott „Szóda”, az ATV-n sugárzott „Többet ésszel”, „Kvízaréna” és „Játszma”, a Spektrumon sugárzott „Telefortuna” valamint az RTL Klubon sugárzott „0691-33-44-55” című műsorok fogyasztóknak szóló tájékoztató anyagait vizsgálta meg.
A versenyhatóság ezekkel kapcsolatban azt kifogásolta, hogy a telefonautomaták és a műsorvezetők által adott információk, illetve a képernyőn megjelenő feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénéző tudja-e a választ az aktuális feladványra.
Pedig a játékba való bekerülés vagy a betelefonálók közötti szelektálás útján történik, vagy a számítógép sorsol, vagy az első telefonálót kapcsolják a műsorba és így tovább.
Ennek a bizonytalanságnak a fenntartása a játékkészítő és a műsort sugárzó csatorna érdekében áll, hiszen így olyan nézőktől is fogadhatnak emeltdíjas telefonhívásokat, akik a szabályok pontos ismeretében egyáltalán nem, vagy nem annyiszor telefonáltak volna.
A hívásdíjjal kapcsolatos tájékoztatásokat is kifogásolta a GVH, mert több vállalkozás esetében nem tüntették fel világosan a hívás bruttó árát. Sok esetben az sem derült ki a fogyasztók számára, hogy a hívásdíjat akkor is meg kell fizetniük, ha automatára rögzített választ érnek el, vagy egyáltalán nem kerülnek be az adásba.
Az eljárás megindulása után az érintett vállalkozások - az IKO New Media Szolgáltató, a Telemedia InteractTV, a Mobilpress, melynek jogutódja az M-Factory, illetve az Eurovision Kereskedelmi és Szolgáltató - valamint a csatornák, az RTL, a Spektrum, a Közép-Európai Műsorkészítő, az ATV és az MTM-SBS kötelezettségvállalást nyújtottak be a GVH-hoz.
Ebben többek között azt vállalták, hogy a nézőket ezentúl tájékoztatják arról, hogy a kérdésre adandó válasz ismerete és az emeltdíjas betelefonálás nem feltétlenül jelent nyereményt, és hogy a hívásonként fizetendő hívás bruttó díja a fogyasztók által könnyen olvasható betűnagysággal, folyamatosan megjelenik a képernyőn, továbbá honlapjukon és a teletexten is részletesen ismertetik az információkat.
A GVH ezért megszüntette az eljárást, és bírságot sem szabott ki a vállalatokra.
(forrás:
Kreatív Online)