hirdetés
hirdetés

Hallgatásba burkolva

2006-09-14
A magyar nyelvben számos olyan közmondást lehet találni, ami arról szól, hogy hallgatni, csendben lenni megéri: „Hallgatni arany”, „Hallgattál volna, bölcs maradtál volna”, vagy „Ne szólj szám, nem fáj fejem!”. Érdekes kérdés, hogy az ehhez hasonló bölcsességek milyen mértékben képezik részét más nemzetek kultúrájának, annak azonban vannak jelei, hogy hazánk marketingesei sokszor megszívlelik e tanácsokat.

Különösen igaz ez a dohányipari szereplőkre: a dohánygyárak marketing- és termékfejlesztési stratégiájáról például legendásan nehéz információhoz jutni – azon az úton legalábbis, hogy az ember megkérdezi a cégek marketingeseit, mert vagy nem mondanak semmit, vagy abszolút közhelyes válaszokat adnak. Egyéb módszerekkel persze bőven lehet információhoz jutni, csak angolul vagy németül kell beírni valamelyik keresőprogramba a „dohánygyárak marketingstratégiája” vagy az ehhez hasonló kulcsszavakat, és ezrével jönnek a találatok. A másik lehetőség, hogy közvetlenül az anyacégekhez kell információért fordulni. Szerencsére a dohánycégek külföldi vezetői többnyire nem tartják magukat ahhoz „az egész céghálózatra érvényes” elvhez, hogy nem adnak ki semmiféle információt.

A legfőbb érv, amivel általában itthon indokolják a hallgatást, az erős iparági verseny: bármilyen kiadott információ a versenytársat segíti, vélik sokan. Azzal, hogy erős piaci versenyről beszélhetünk, nehéz vitatkozni, valóban. De azt gondolni, hogy tőkerős (a világ dohánypiacának összforgalma tavaly 1,6 trillió – azaz milliószor millió – dollár volt), komoly stratégia tervezést folytató cégek a sajtóból tudják meg, milyen marketingstratégiát folytat versenytársuk, hát ez enyhén szólva is naivitás… bár büszkeséggel töltené el a szaklapokat, az biztos.
Egy másik érv szerint a dohánygyárak azért ódzkodnak bármilyen megjelenéstől, attól is, hogy cikkekben szerepeljenek, mert attól félnek, ezt (valakik) esetleg reklámnak értelmezhetnék. Ez elég furcsa megközelítés, jól mutatja azt a paranoiát, amit a dohánycégekre vonatkozó törvényi szabályozás kelt. A dohánygyárak hazai döntéshozói, marketingesei bizonytalanok, és félnek a nyilvánosságtól. Ez pedig szerintünk senkinek sem jó. Az átláthatóság – meggyőződésünk –, mindenkinek hasznára válik. A kommunikáció olyan
eszköz, amivel érdemes élni, mert ha jól csinálja valaki, csak hasznára válhat.

A szerk.

hirdetés
hirdetés