hirdetés
hirdetés
hirdetés

Házépítés

Bővítik portfóliójukat a hazai sales house-ok

Folyamatosan növekedik azon kis médiumok száma, akik külső partnerre bízzák felületeik értékesítését. A sales house-ok médiapartnereik és a hirdetők számára is számos előnyt kínálnak, miközben megpróbálnak maguk is a növekedés útjára lépni.
hirdetés
Tematikus televízió, helyi rádió, indoor és mozilánc, vagy éppen bérautó. A nagy hazai sales house-ok a legkülönbözőbb médiafelületek közötti válogatást teszik lehetővé a hirdetők számára. Az értékesítést kihelyező médiatulajdonosok számának növekedése beleillik a külföldi trendekbe, de a hazai médiapiac fejlődése is ebbe az irányba mutat.

A sales house-ok növekedésének elsődleges oka, hogy a piaci szereplők célja - a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően - piacaik folyamatos növelése. A nem médiafüggetlen sales house-ok célja az „anyamédiumon” kívül elköltött büdzsékből való részesedés, mivel az anyamédium növekedési lehetőségei sok esetben mára limitálttá váltak.

A független sales house-ok létrejöttét Rafael László, a Premium Media Sales House (PMSH) ügyvezetője szerint azon piaci rés felismerése indokolja, hogy egyes médiatulajdonosok nem rendelkeznek kellő szakmai hozzáértéssel és infrastrukturális háttérrel, illetve ezek létrehozása meghaladná az adott médium rentábilis működtetésének kereteit.

Ez azonban nem minden, a médiumoknak más szempontokat is mérlegelniük kell.

A korábban a PMSH-val és az RMB-vel is együtt dolgozó Sport1 kábeltelevízió menedzsmentje másfél éve végül a belső értékesítést választotta. „A csatorna sajátos helyzetben van, mert a műsoridőt képező sportközvetítésekhez kapcsolódó hirdetői megjelenések fokozott egyeztetést kívánnak. Ezt a feladatot pedig egy – a műsorkészítőkkel szorosabban együtt dolgozó – belső munkatárs hatékonyabban tudja ellátni” – mondja Horváth Dori Gábor, a Sport1 vezérigazgatója.

A sales house-ok növekedését más tényezők is korlátozzák. Lukács Csaba, az RMB Hungary ügyvezetője szerint egy sales house menedzsmentjének kellő önmérsékletet kell tanúsítania, hogy ne vállaljon fel mindent, mert ezzel könnyen elveszítheti a fókuszát.

A szakember úgy véli, hogy a vállalkozás elsődleges üzletágai mellett csak olyan területek felé érdemes nyitni, ahol jelentős versenyelőnyökkel rendelkezik.

A Kreatív által megkérdezett sales house-vezetők egybehangzóan a növekedést tartják legfontosabb céljuknak. Azt várják, hogy a sales house-ok által bonyolított forgalom eljut egy volumenben és részesedésben is stabil szintre, amely mellett a cégek hosszútávon, mind a médiatulajdonosok, mind a hirdetők érdekeinek megfelelően, és nem utolsósorban rentábilisan tudnak majd működni.

Milyen előnyöket kínál a sales house-os értékesítési modell a médiatulajdonos számára?

Lukács Csaba (RMB):
Az esetek túlnyomó részében a kisebb, illetve új(abb) médiumok – egy-egy nagyobb ügyféllel szemben – nem rendelkeznek a bevezetéshez szükséges piacismerettel, s gyakran nem társul még hozzájuk az értékesítéshez elengedhetetlen hitelesség és megbízhatóság. Sok médium esetében a reklámértékesítésből eredő bevétel csak kisebb részét képezi az összbevételnek, így a médium számára jobban megéri a reklámértékesítést kihelyezni. Más médatulajdonosok esetében az értékesítés költségei gyakran szinte meghaladják a bevételeket, így számukra is célravezetőbb az outsource-olás. Összefoglalva, sok médium esetében a legjobb választás egy független sales house, amely a méretgazdaságosság elvén működik, professzionális munkatársakkal, know-how-val és good-will-lel.

Kiss Emőke (DSH):
A pénz beszél, így a médiatulajdonosok számára a legfontosabb szempont a várható forgalomnövekedés. Több partnerünknek legalább ilyen fontos szempont, hogy egy jó reputációval rendelkező csapat értékesítse őket, közösen egyéb mértékadó médiumokkal. Ráadásul a sales house nemcsak biztosíték a minőségre és az eredményekre, de még a működtetése is olcsóbb, mintha saját csapatot toborozna valaki. A közös értékesítési formában a portfóliótagoknak nagyobbak a lehetőségeik, mint külön-külön. És nemcsak a közvetlen értékesítés során látok előnyöket, de marketing, kommunikációs és kutatási téren is jobbak az esélyek közösen.

Rafael László (PMSH):
A sales house előnyei közül – ahogy a kihelyezéseknél általában – az egyik legfontosabb a költségtakarékosság, amely a humán erőforrások a tárgyi eszközök területén jelentkezik, de a méretgazdaságosság éppígy olcsóbbá teheti a kutatások beszerzését is. A sales house igénybevétele – főleg a kisebb és független médiumok esetében – a fentiek mellett a szakmai hozzáértés vagy a kapcsolati tőke esetleges hiányának pótlására is alkalmas. Ugyancsak növekedési lehetőséget jelenthet a csomagban történő értékesítés előnyeihez való hozzáférés.

Milyen szempontok alapján fejlesztik a portfóliót?

Lukács Csaba (RMB):
Az új partnerek kiválasztásánál három fontos tényezőt veszünk figyelembe. Az első az, hogy az új partner mennyire illeszkedhet az RMB jelenlegi értékesítési portfóliójába, képes-e szinergiákat teremteni. Másodsorban azt is vizsgáljuk, hogy az RMB közreműködésével milyen növekedés várható az adott médium reklámbevételeiben az elkövetkező években. Végül fontos szempont az is, hogy mennyire „izgalmas” az adott feladat.

Kiss Emőke (DSH):
Szisztematikusan építkezünk. Szinergiákat és pozitív kiegészítőket keresünk saját két médiumunk és leendő partnereink között. Eddigi megállapodásaink mind ezen alapulnak, és működőképesek. Nem titkolom, hogy volt olyan megkeresésünk, ami időközben nem vált üzletté, de még ezeknél a médiatulajdonosoknál is pozitív fogadtatásban részesült a „rendszerünk”, az üzletépítési elképzelésünk.

Rafael László (PMSH):
A választás legfontosabb szempontjai a partner vélt piaci potenciálja, a minél jobb illeszkedés a sales house portfóliójába, a várható fogadtatás a megrendelői körben, a területen szerzett adekvát tapasztalatok, és természetesen nagyon fontosak a kínált együttműködési feltételek is.

Milyen előnyöket kínál a saleshouse-os értékesítési modell a hirdetők számára?

Lukács Csaba (RMB):
Egy nagy portfólióval rendelkező sales house komplex megoldásokat kínálhat a hirdetők számára, olyan több médiumon is átívelő szinergiákat, amelyeket a médiumok közötti szoros értékesítési kapcsolat nélkül igen nehéz lenne megvalósítani. A multimédia sales house-nak lehetősége van jobban megismerni a hirdetőt, s ezáltal számára kreatívabb, integráltabb, s minden szereplő számára a legelőnyösebb kommunikációs megoldásokat kínálni.

Kiss Emőke (DSH):
A vásárlói oldal tapasztalatom szerint azt értékeli egy sales house-ban, hogy egy helyen, ismert környezetben, ismert partnerénél tudja elintézni a dolgait. Nem kell sok kereskedővel kapcsolatot fenntartani, szerződnie is egyszerűbb. A bejáratott csapat pedig biztosíték a kivitelezésre, garancia a minőségre.

Rafael László (PMSH):
A hirdetők számára a sales house az egy forrásból való beszerzés lehetőségével idő, energia és pénz megtakarítását kínálja, a csomagok kialakításával pedig a reach növelését, illetve az adott célcsoport elérését több oldalról teszi lehetővé. Hasonlóan fontos szempont a sales house-ok szakmai háttere, amelynek segítségével egyenrangú szakmai kapcsolatot tud kialakítani a hirdetőkkel.

Lukács Csaba, RMB, ügyvezető

A belga RMB International SA leányvállalataként 2000-ben létrehozott RMB Hungary Multimédia Kft. (RMB) multimédia reklámfelületeket értékesít.
A meghatározó üzletág a mozireklámértékesítés, melyben az RMB alapítása óta egészen napjainkig piacvezető. Az RMB Hungary portfóliója 2000 őszétől a Spektrum Televízió, majd 2001-ben további televíziók reklámértékesítésével bővült.
Az RMB Hungary jelenleg mozi-, televízió-, indoor- és rádió-, valamint magazin-reklámfelületeket értékesít, és folyamatosan keresi a további bővülés lehetőségeit. Az RMB 2004-es új ügyfelei a 800 fodrászüzletben kihelyezett plakátokkal rendelkező Salon Style indoor hálózat, valamint a Radio Deejay, a budapesti rádiós piac egyik dinamikusan fejlődő rádiója.


Kiss Emőke, DSH, stratégiai igazgató

A Danubius Sales House (DSH) a Danubius és a Roxy rádiók kereskedelmi részlegeinek összevonásával 2001. januárjában alakult meg. A Danubius Sales House a klasszikus média-kereskedőház tevékenységen túl a médiaportfóliójába tartozó termékek komplex reklám- és marketingkommunikációs munkáját is irányítja, és maga is részt vesz önálló termékek kifejlesztésében. A DSH Rádió üzletága – a Danubius és a Roxy mellett – 2003-tól Rádió C-vel és a Rádió Extrémmel egészült ki. Ugyancsak 2003-tól a Filmmúzeum kábelcsatorna is a DSH partnere.
Az Online üzletág a Danubius Online, a Danubonus, valamint a DSH Online, a Lemuria valamint a Nyerőlap internetes website-ok hirdetési
felületeinek, továbbá értéknövelt szolgáltatásainak értékesítésével foglalkozik.


Rafael László, PMSH, ügyvezető

A Premium Media Sales House (PMSH) 2002.
áprilisában jött létre azzal a szándékkal, hogy különböző piaci szegmensű és tematikájú médiumok reklámfelületeit értékesítse, illetve a hirdetők és az ügynökségek felé egy minőségi és gyors szolgáltatást biztosítson. A cég első ügyfele a Sport1 televízió volt 2002-ben, amit több médium követett. A PMSH-nak jelenleg nyolc különböző partnere van öt különböző területről: SPI International által forgalmazott filmek szponzorációja a mozi területéről, Wan2 magazin és az Octogon magazin a sajtó területén, MOL Info Corner az online területen, Radiocafé 98.6 a rádiós piacon. A két legfrissebb ügyfél a Vox Magazin, illetve a FOX Cityhopper, utóbbi az 1 eurós Smart bérautók reklámfelületeinek az értékesítését jelenti.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés