Házépítés
Bővítik portfóliójukat a hazai sales house-ok
A sales house-ok növekedésének elsődleges oka, hogy a piaci szereplők célja - a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően - piacaik folyamatos növelése. A nem médiafüggetlen sales house-ok célja az „anyamédiumon” kívül elköltött büdzsékből való részesedés, mivel az anyamédium növekedési lehetőségei sok esetben mára limitálttá váltak.
A független sales house-ok létrejöttét Rafael László, a Premium Media Sales House (PMSH) ügyvezetője szerint azon piaci rés felismerése indokolja, hogy egyes médiatulajdonosok nem rendelkeznek kellő szakmai hozzáértéssel és infrastrukturális háttérrel, illetve ezek létrehozása meghaladná az adott médium rentábilis működtetésének kereteit.
Ez azonban nem minden, a médiumoknak más szempontokat is mérlegelniük kell.
A korábban a PMSH-val és az RMB-vel is együtt dolgozó Sport1 kábeltelevízió menedzsmentje másfél éve végül a belső értékesítést választotta. „A csatorna sajátos helyzetben van, mert a műsoridőt képező sportközvetítésekhez kapcsolódó hirdetői megjelenések fokozott egyeztetést kívánnak. Ezt a feladatot pedig egy – a műsorkészítőkkel szorosabban együtt dolgozó – belső munkatárs hatékonyabban tudja ellátni” – mondja Horváth Dori Gábor, a Sport1 vezérigazgatója.
A sales house-ok növekedését más tényezők is korlátozzák. Lukács Csaba, az RMB Hungary ügyvezetője szerint egy sales house menedzsmentjének kellő önmérsékletet kell tanúsítania, hogy ne vállaljon fel mindent, mert ezzel könnyen elveszítheti a fókuszát.
A szakember úgy véli, hogy a vállalkozás elsődleges üzletágai mellett csak olyan területek felé érdemes nyitni, ahol jelentős versenyelőnyökkel rendelkezik.
A Kreatív által megkérdezett sales house-vezetők egybehangzóan a növekedést tartják legfontosabb céljuknak. Azt várják, hogy a sales house-ok által bonyolított forgalom eljut egy volumenben és részesedésben is stabil szintre, amely mellett a cégek hosszútávon, mind a médiatulajdonosok, mind a hirdetők érdekeinek megfelelően, és nem utolsósorban rentábilisan tudnak majd működni.
Milyen előnyöket kínál a sales house-os értékesítési modell a médiatulajdonos számára? |
Lukács Csaba (RMB): Kiss Emőke (DSH): Rafael László (PMSH): |
Milyen szempontok alapján fejlesztik a portfóliót? |
Lukács Csaba (RMB): Kiss Emőke (DSH): Rafael László (PMSH): |
Milyen előnyöket kínál a saleshouse-os értékesítési modell a hirdetők számára? |
Lukács Csaba (RMB): Kiss Emőke (DSH): Rafael László (PMSH): |
Lukács Csaba, RMB, ügyvezető |
A belga RMB International SA leányvállalataként 2000-ben létrehozott RMB Hungary Multimédia Kft. (RMB) multimédia reklámfelületeket értékesít. |
Kiss Emőke, DSH, stratégiai igazgató |
A Danubius Sales House (DSH) a Danubius és a Roxy rádiók kereskedelmi részlegeinek összevonásával 2001. januárjában alakult meg. A Danubius Sales House a klasszikus média-kereskedőház tevékenységen túl a médiaportfóliójába tartozó termékek komplex reklám- és marketingkommunikációs munkáját is irányítja, és maga is részt vesz önálló termékek kifejlesztésében. A DSH Rádió üzletága – a Danubius és a Roxy mellett – 2003-tól Rádió C-vel és a Rádió Extrémmel egészült ki. Ugyancsak 2003-tól a Filmmúzeum kábelcsatorna is a DSH partnere. |
Rafael László, PMSH, ügyvezető |
A Premium Media Sales House (PMSH) 2002. |