Húsevőknek vegakaja a BBH-tól
2010-10-07
Sosem volt ennyi lehetőség a kis ügynökségek előtt, mint most, de a technológiai forradalomnak köszönhetően az egész kreatívipar fellendülés előtt áll – mondta a Golden Drumon Sir John Hegarty. Vannak olyan ügyfelek, akikkel, ha megsütnék, se állna szóba, bármit kínálnak, a válságtól pedig kár parázni.

Az öltözködésében a kifogástalan eleganciát és a bohémságot határozott ízléssel vegyítő, még mindig rendkívül fiatalos és dinamikus Hegarty előadására a fesztivál eleji időpont ellenére gyakorlatilag megtelt a rendezvénynek otthont adó, tengerparti Bernardin Hotel méretes nagyterme. Az ember, akinek a jól ismert Levi's-reklámok döntő többségét köszönhetjük, farmer helyett kockás öltönyben állt a színpadon, és érezhető optimizmus áradt a szavaiból. Hegarty szerint a jelenleg zajló elképesztő technológiai forradalom a fő oka annak, hogy a kreatívipar bizakodva nézhet a jövőbe: ezek a változások felszabadítják a kreativitást, mivel növelik a kipróbálható megoldások számát, és drasztikusan csökkentik a költségeket. A különböző technológiai fejlesztések szerinte mindig is a kommunikációs ipar mozgatói voltak, de soha nem olyan mértékben, mint mostanában.
Példaként hozta fel a kutatási költségek csökkenését: ma már bizonyos ötleteket, bizonyos ügyfelek esetén le lehet tesztelni például úgy, ha egy próbafilmet kiteszünk a You Tube-ra, és ha a célcsoportnak bejön, akkor utána elindulhat a kampány a hagyományos felületeken. Nem a levegőbe beszél, ők maguk ugyanis ezt tették például a Microsoft X-Box egyik híres kampányánál, amelynek a sikerében a megrendelő nagyon nem hitt, és először – némi harc után – a videómegosztón tesztelték, és csak azután indult el a „valódi” kampány, hogy ott többszázezren nézték meg pár nap alatt.

Hegarty az előadás utáni beszélgetésen a Kreatív kérdésére válaszolva elmondta, hogy szerinte a kelet-európai régió kicsi és dinamikus ügynökségeinek most a korábbinál jóval nagyobb esélye van arra, hogy kitörjenek a saját piacuk kereti közül és akár szélesebb nemzetközi pályára lépjenek. Elmondása szerint az általuk az utóbbi időben szállított díjnyertes ötletek jó része kifejezetten alacsony büdzséből valósult meg, és szerinte ezeket szinte bárki meg tudná csinálni. Véleménye szerint a kicsi, dinamikus cégeknek, ahol nem bénítják a munkát a berögződések, lényegesen több esélyük van arra, hogy igazán kreatív dolgokat csináljanak, mint a nagy szervezetet működtető hálózati ügynökségeknek, ahol ráadásul általában a tulajdonosok szigorú pénzügyi elvárásai is a kreativitás ellen hatnak. „Nem hiszek a méretben. A minőségben hiszek” – fogalmazott – „Meg abban, hogy nem szabad cinikusnak lenni. A válságtól pedig szintén nem szabad félni: én a hatodik recessziót élem át a pályafutásom kezdete óta, és a kreatívipar mindből elég jól kijött.”

Úgy általában pedig jó volt ez a bő másfél óra, és nehéz egészen pontosan megmondani, hogy miért, hiszen túlzás lenne azt állítani, hogy megkaptuk a bölcsek kövét. Ugyanakkor az előadói profizmus, az időnként felbukkanó közhelymondatok mögül is rendre előbújó metsző okosság, a brit humor és a laza elegancia keveréke összehozta azt a mixet, amiért önmagában is érdemes fél napot autózni dél felé.