hirdetés
hirdetés
Re: Portorozs

Igaz vagy hamis?

2008-11-19
Az Ogilvy portorozsi nyertes alkotásai, köztük a Scrabble-hirdetések outdoor Grand Prix-je az ügynökségtől nyáron távozott kreatívigazgató, Spielmann Gábor nevéhez fűződnek, akit a különböző szakmai fórumokon gyakran támadnak azzal, hogy scamekkel nyer díjakat. A Kreatív interjúja.

Az idei portorozsi Golden Drumon háromszor is színpadra szólították a budapesti Ogilvy & Mather csapatát: outdoor kategóriában Grand Prix-t nyertek egy Scrabble-hirdetésel, ugyanitt ezüstöt kaptak a Matchbox-nak készült anyagal, és szintén második lett tévészpotok között a Busho rövidfilm-fesztiválnak készült kampányuk. A nyertes alkotások az Ogilvy-től a nyáron távozott Spielmann Gábor kreatívigazgató nevéhez fűződnek, akit a különböző szakmai fórumokon gyakran azzal támadnak, hogy scamekel nyer díjat az ügynökségeknek.

Sajátodnak, vagy az egykori ügynökségedének érzed a díjakat?
Mindkettőnek. Az alkotó természetesen a magáénak is érzi a munkákat, de az Ogilvynek nyertem, hiszen az ügynökségen belül, az ügynökség embereivel – például Bruno Almedia, Eric Napier és Uhrin Viktor art directorokkal – dolgoztam a három munkán. Ez egy közös siker, akkor is, ha időközben távoztam a cégtől. Meg kell említenem alkotóként Jekler Balázst is, aki a Busho-szpot animációját készítette.

Az Ogilvy Portorozsban Grand Prix-t kapott Scrabble kampányának elemei
Az Ogilvy Portorozsban Grand Prix-t kapott Scrabble kampányának elemei

A két ezüsttel és a Grand Prixvel az Ogilvy ötödik helyezett lett a Golden Drum ügynökségi rangsorában. Érzel elégtételt?
Örülök neki, hogy az ötödik lett és hogy ehhez alkotóként segítettem hozzá az ügynökséget. Hiszen az Ogilvynek bő egy évig én is a része voltam, még ha szakmailag gyakran igen különböző véleményen is voltunk. Azt sem érzem visszásnak, hogy Bartek Rams [áprilistól az Ogilvy vezető kreatívigazgatója – A Szerk.] vette át a díjat. Korrekt volt, hogy a nevezésnél engem írt be.

A díjeső után a szakmai fórumok az öröm mellett azzal foglalkoztak, hogy a kampányokat nem látták sehol, és scamekre gyanakodtak.
A Busho nem, a többi viszont proaktív munka volt. Úgy készültek, hogy megkerestük saját régi ügyfelünket, a Mattelt, hogy vannak ötleteink. Elfogadták és elkészültek a plakátok, amik játékboltokban jelentek meg. Teljesen igaza van annak, aki azt mondja, hogy így el lehet kerülni a nagy kampányoknál gyakori többrétegű szűrőt, de ez igaz lehet a selfpromóra, vagy a TCR-ekre is. A nemzetközi versenyeken – például Cannes, Portorozs – a nevezések és a győztesek nagy része is proaktív munka. Minél nagyobb a kampány, annál nehezebb megtartani a hirdetés letisztultságát. Ehhez ugyanakkor nem kell feltétlenül proaktívnak lennie a hirdetésnek: a Sylvánál [Spielmann 2006-ig az ügynökség kreatívigazgatója volt – A Szerk.] sokszor készítettünk briefre egyegy olyan díjnyertes sajtóhirdetést – VW karácsonyi hirdetés, Audi símagazin – ahol az ügyfél egyszerűen csak szabadabb kezet adott. Az igazán nagy dolog ugyanakkor ezt egy nagy kampánynál elérni, lásd a leo burnettes Sms-bandit. Bár ott a fanyalgók meg abba kötöttek bele, hogy a Djuice-nak könnyű jót csinálni.

Mi a különbség a scam és a proaktív munka között szerinted?
A scam egy nem létező termék vagy ügyfél hirdetése, vagy olyan, amiről az ügyfél nem tud. A proaktív annyit jelent, hogy az ügynökség keresi meg a megbízót, ő kezdeményezi, hogy egy kreatívötletet végigvigyen, ami végül közös munka eredményeként születik meg. Egy biztos, mindenki próbálkozik, vagy próbálkozott ilyen munkával, amit nem tartok problémának bizonyos játékszabályok betartásával.

A Grand Prix-t kapott Scrabblehirdetés angol szavakkal játszik. Lehet ma Magyarországon angol nyelvű hirdetésben gondolkodni?
Szerintem lehet, ma már itthon majdnem mindenki beszél annyira angolul, hogy értse a rat-art, vagy dog-god kifejezéseket.


Augusztusban hagytad ott az Ogilvy-t, mi körvonalazódott azóta?
Olyan konstrukcióban gondolkodom, ahol nem csak szólam a kreativitás, ahol olyan emberek dolgoznak, akik hisznek a kreatívmunkában. Csak nézzünk szét itthon, hogy hány nagy ügynökség van és milyen kevés az emészthető kampány! Kivétel például a Laboratory Ideas, remélem, tudják tartani hosszú távon a szintet. Az biztos, hogy nem akarom, hogy túlságosan gyárszerű legyen a munka, vagy, hogy túl sokan legyünk. Közelebbit nem akarok és nem is tudok egyelőre elárulni, de biztos, hogy maradok ezen a vonalon.

Köztudott, hogy minden évben elutazol egy hónapra külföldre feltöltődni. Engeded ezt a saját kollégáidnak is?
  Persze, csak meg kell szervezni, hogy ki veszi át arra az időre a munkát. Az a célom, hogy jól érezzék magukat a kollégáim és ne égjenek ki néhány év múlva. Azt gondolom, hogy nem szabad a dolgokat nagyon komolyan venni, de ezt még nekem is tanulnom kell. Tehát amikor valaki dolgozik, akkor koncentráljon arra, de azontúl tudjon kikapcsolódni. 
 

Spielmann Gábor
Az Ogilvy után a Rwenzori-hegység Ugandába csábította, öt hétig járta az országot. Szabadidejében számos sportot űz: squash-sol, teniszezik, jéghokizik, kajakozik.

 

 

Molnár Kinga

(forrás: Kreatív)
hirdetés
hirdetés