hirdetés
hirdetés

Így nézne ki a 21. századi újságírás

2015-04-30

Bemutatunk néhány példát, hogy milyen online médiatartalmakat is lehetne készíteni. 

Eddig két anyagban bemutattunk összesen 38 (először 18, másodszor 20) olyan online eszközt, amelyet érdemes ismernie egy újságírónak ma. Ezek között voltak online grafikai programok, adatbáziskezelők, térkép- és idősorkészítők, ingyenesek és fizetősek, könnyebbek és world class-kategóriájúak is. A sorozat zárócikkében bemutatott online médiatartalmakban az lesz a közös, hogy mindegyik olyan szoftverekkel készült, amelyeket korábban bemutattunk. És mindegyikből lehet inspirálódni, tanulni és kicsit mindegyikre lehet irigykedni is. Hátha valamelyik magyar médiavállalat kedvet kap ilyesmikre, mert egy-két kivételtől eltekintve ezek a tartalmak Magyarországra is adaptálhatók lennének. 

 

La Nación - Data

Ország: Argentina
Lap: La Nación



Talán meglepő lehet, hogy nem egyből egy szuperlátványos médiatartalommal kezdünk, de nekem a mögötte álló gondolat nagyon imponál. A La Nación Data oldala azért jött létre, mert a szerkesztőség megunta, hogy az argentin demográfiai, gazdasági és egyéb, közpénzből gyűjtött statisztikai adatokat nagyon nehézkes elérni és még ennél is nehézkesebb nyilvánosságra hozni. Így fogták magukat és létrehozták gyakorlatilag az egyetlen nyilvánosan elérhető Argentin Központi Statisztikai Hivatalt, ahol a legkülönfélébb, a legtöbb esetben naponta frissülő adatokat lehet nyilvánosan, mindenféle regisztráció nélkül elérni, és több formátumban letölteni, megosztani. Ráadásul egyszerű Google Spreadheets-alapon működik. Nagyon szeretjük. 

 

Ranking Das Escolas

Ország: Portugália
Lap: Público

A HVG minden évben kijön a középiskolai és felsőoktatási rangsorával, szépen megcsinálva, nyomtatott formában. A portugál Público mindezt általános és középiskolákra megcsinálta online. Itt sem a látványosság a lényeg, sokkal inkább a hasznosság. Az iskolákat a központi, nemzeti szintfelmérők átlageredményei alapján rangsorolják. Keresni, szűrni a következő szempontok alapján lehet: az iskola típusa, város, tantárgy. Emellett külön térképen is rá lehet keresni, a térkép pedig azt is megmutatja, hogy mely régiókban teljesítenek jobban-rosszabbul a diákok. Van még egy tanulság: a legjobban teljesítő diákok többnyire magánsulikba járnak.

 

Reshaping New York

Ország: Egyesült Államok
Lap: New York Times

Michael Bloomberg tizenkét évig volt New York polgármestere, a New York Times pedig megnézte, hogy ezalatt a három polgármesteri ciklus alatt hogyan változott meg New York városszerkezete, mely épületeket bontották le, építették át és melyek a teljesen újak, milyen új zónák, városközpontok alakultak ki és hány új bicikliút épült. Egészen fantasztikus és szép tartalom, heten dolgoztak rajta, és emellett New York Város- és Épülettervezési Főosztálya is teljes energiával segítette a projektet.

 

A World of Terror

Ország: Egyesült Államok
Készítette: Periscopic

A Periscopic egy online és print, adatalapú újságíróprojekteket megvalósító csoport. Ez a munkájuk azt mutatja be, hogy a különböző terrorszervezetek az ETA-tól a Boko Haramig bezárólag hány merényletért, emberéletért vagy sebesülésért felelősek 1970-től napjainkig. Az adatokat különféle szűrők alapján lehet rendezni: az alapítás éve, a jelenlegi aktivitás, a legtöbb áldozat, és az aktivitás geográfiai kiterjedtsége szerint.

 

The Hottest Year On Record

Ország: Egyesült Államok
Lap: Bloomberg

 

Nagyon szeretjük az olyan tartalmakat, amelyek viszonylag pofonegyszerűen és mégis látványosan bizonyítanak vagy cáfolnak valamit. A Bloomberg ilyenekben eleve erős, ez az interaktív grafikon pedig nagyon szemléletesen mutatja be a globális felmelegedést az éves hőmérsékletrekordok alapján. 

 

A Pessimist Guide to the World in 2015

Ország: Egyesült Államok
Lap: Bloomberg

Ezt azért választottuk, mert nagyon egyszerűen, szemléletesen mutatja be, hogy milyen konfliktuspontok és források vannak világszerte. "Ezért szar hely a világ 2015-ben for dummies"-típusú tartalom, térképen elhelyezett illusztrációkkal, nagyon kevés értéekmező szöveggel. 

 

A Losing Battle

Ország: Egyesült Államok
Készítette: Fusion

Annak idején az internet megálmodói ilyesmire gondolhattak, amikor internetes multimédiás tartalomról jósoltak. A Fusion szintén online történetmesélésre szakosodott csoport. A tartalom egy amerikai háborús veterán leszerelés utáni pokoljárását mutatja be egy jóval nagyobb társadalmi kontextusba ágyazva. Izgalmas, mély dokumentarista oknyomozás, videóval, adatokkal, timeline-nal, és külön közösségimédiás funkciókkal. Tizenegy ember dolgozott rajta. Látszik. 

 

A Disappearing Planet

Ország: Egyesült Államok
Lap: Pro Publica

Talán nem az a legjobb szó rá, hogy nem szép, inkább az, hogy ma már nem korszerű (bár mihez képest), viszont fontos tartalom a kihalásra ítélt, vagy veszélyeztetett állatokról. Van benne néhány kedvesség is.

 

Tax Rates Vary Greatly

Ország: Egyesült Államok
Lap: New York Times

Csupán céges adatok alapján az interaktív infografika azt mutatja be, hogy a Standards & Poor szerinti 500 legnagyobb amerikai vállalat hogyan adózott 2007 és 2013 között. Vagy hogyan nem. Merthogy mindenféle szűrési lehetőség mellett leginkább az derül ki, hogy az amerikai vállalatok az adóelkerülés, adójóváírások, leírások nagymesterei, miközben azért az iparági átlagok annyira nem szörnyűek és vannak, akik meg brutális mértékű adót fizettek. 

 

The Impact of Vaccines

Ország: Egyesült Államok
Lap: The Wall Street Journal

Ez a tartalom több ismerősömnél is végigrohant. Nem tudom, hogy az emberi hülyeség ellen lehet-e ilyesmikkel küzdeni, mindenesetre ez az az anyag, amit érdemes átküldeni minden egyes oltásellenes szülőnek. Legfeljebb ezt sem hiszi el, mert azt fogja mondani, hogy a gyógyszercégek lobbija áll a grafikonok mögött. Az anyag azt mutatja be, hogy hogyan csökkent a megbetegedések száma egyes vírusok esetében azután, hogy bevezették az oltást ellenük. Mindezt minden egyes amerikai szövetségi államra lebontva.

 

Die Narbe der Stadt

Ország: Németország
Lap: Berliner Morgenpost

A Berliner Morgenpost a Berlini Fal leomlásának 25. évfordulójára készítette el ezt a tartalmat, amely feldolgozza a falhoz köthető egykori és jelenlegi emlékeket, emlékezeteket az egykori fal virtuális körüljárásával. Ráadásul a történetvezés egyszerre két idősíkon megy. Lenyűgöző és sokrétű munka. 

 

Der Terrorfeldzug von Boko Haram

Ország: Németország
Lap: Süddeutsche Zeitung

Remek példa arra, hogy egy Excellel és egy térképkészítővel (CartoDB) milyen kiváló tartalmat lehet készíteni. A térkép azt mutatja be, hogy 2012 óta a Boko Haram terrorszervezet hogyan vált egyre aktívabbá, erőszakosabbá és gyilkosabbá Nigériában.

 

Behind The Bloodshed

Ország: Egyesült Államok
Lap: USA Today

A USA Today interaktív oknyomozása az Egyesült Államokban elkövetett tömeggyilkosságokat mutatja be 2006 és 2015 között, de folyamatosan frissítik. Rendkívüli háttérmunka van mögötte, az eseteket pedig páratlan részletességgel mutatják be. Megtudhatjuk a gyilkosságok motivációit, a gyilkosságok közötti kapcsolatokat, az elkövetés módjait, fegyvereit, megismerhetjük az egykori gyanúsítottakat, elkövetőket, ahogy azt is megtudhatjuk, hogy a hatóságok hol hibáztak a nyomozások során. Nagybetűs újságírás.

 

Cajjejero Fáscista Del Barrio de las Águilas Madrid

Ország: Spanyolország
Lap: ?

Sajnos nem tudom, ki készítette, de ezt a tartalmat azért szeretem különösen, mert akár egy középiskolai történelemórán is el lehet(ne) készíteni, ugyanis semmi mást nem használt az alkotója, csak a Knight Lab ingyenes StoryMap online alkalmazását, amely egy szimpla Google Spreadsheet kitöltése. A térképpel egybekötött regélés azt mutatja be, hogy Madrid Aguilas nevű negyedében még mindig egykori fasiszta-francóista tábornokokról, politikusokról vannak elnevezve bizonyos közterek. Bemutatja ezeknek az embereknek az életútját, azt is, hány ember haláláért felelnek. El tudnám képzelni, hogy történelemoktatás során használják itthon is. 

 

The Art Market for Dummies

Ország: Franciaország
Lap: Quoi

Ez nagyon régi kedvencem, mert nagyon egyszerűen magyarázza el a műkereskedelmi piac működését azok számára is, akik maximum ennyit szeretnének róla tudni. Van benne szűrhető, böngészhető és vizualizált adatbázis is. 

 

101 Tours de France

Ország: Franciaország
Forrás: Radio France

A tavaly 101 éves Tour de France összes eredménye, adata, sorrendje, útvonala, legendás helyszíne egy dedikált honlapon, interaktívan megcsinálva. Talán lehetett volna szebb is, de nemcsak azoknak jó szórakozás, akik imádják a Tour de France-t, hanem azoknak is, akik imádnak böngészni. Mint én. 

 

Valar Morghulis

Ország: Egyesült Államok
Lap: Washington Post

Az online branded content nagykönvébe kell majd beírni ezt a tartalmat. Pedig alapja egy nagyon szisztematikusan felépített adatbázis, a többi pedig a fejlesztők és a grafikusok feladata volt. Imádnivaló tartalom arról, hogy a Trónok harcában ki nyírt ki kicsodát, miért és hol. 

 

Billionaries

Ország: Egyesült Államok
Lap: Bloomberg

Szépen megdizájnolt interaktív tartalom a világ milliárdosairól. Szűrhető országra, iparágra, életkorra, ráadásul naponta frissül. Szóval ha milliárdosok vagyunk, elég ránéznünk erre, és ha kikerültünk a kétszázból, akkor érdemes elmennünk dolgozni.

 

Racing Against History

Ország: Egyesült Államok
Lap: New York Times

Amit a New York Times interaktív csapata csinált minden egyes sportágra a 2012-es londoni olimpiára, azt többé-kevésbé mérföldkőnek is lehet tekinteni. És tipikusan olyan tartalom, amit itthon is meg lehetne csinálni. 

 

Az persze nem vitás, hogy a legtöbb ilyen médiatartalom elkészítése időigényes, csapatmunka és elég drága, ezt pedig a legtöbb magyar szerkesztőség, médiacég ma nem engedheti meg magának. Éppen ezért igyekeztem néhány olyan tartalmat is beletenni, amelyhez nem szükséges programozói tudás vagy nagy befektetés, egy, esetleg két újságíró néhány nap alatt a szükséges ingyenes szoftver felhasználásával (Tableau, StoryMap JS, CartoDB pl.) is el tudja készíteni őket Magyarországon. Persze nem akarok igazságtalan lenni. Meg kell jegyezni, hogy a Vs.hu-nak vagy a 444-nek időnként vannak hasonló irányú próbálkozásai, és ezek többnyire nemzetközi színvonalúra sikerülnek, akár a most felsoroltak közül néhánynál jobbra, szebbre is. Mindenesetre ezek lennének az új irányok, reméljük, sikerült felkelteni a érdeklődést egy-egy megoldás iránt. Fontos még megjegyezni, illetve nem lehet elégszer, hogy ezek nem váltják ki a hagyományos újságírást, sem az újságírók feladatait, ráadásul sokszor előfordulhat, hogy egy látványos megoldás mögött nincs valódi tartalom. A lényeg azonban az, hogy az újságírás végeredménye néha más is tud lenni, mint szövegírás. 

Bátorfy Attila

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés