hirdetés
hirdetés
hirdetés

Intro

Kreatív - 2004. július

A kelet-közép-európai régióban nagyjából most indulnak azok a [reklám- és médiapiaci] folyamatok, amelyek Nagy-Britanniában körülbelül egy évtizeddel ezelőtt kezdődtek el – mondja Nicci Mendonça, az OMD Europe üzletfejlesztési igazgatója a Kreatívnak.
hirdetés
Ahogy a Campaign reklámszaklap írja, április végén a londoni PHD médiaügynökség teljes médiatervező osztálya átvonult az Abbott Mead Vickers BBDO reklámügynökséghez, de nem ők voltak az elsők, akik így tettek. Milyen változást jelent mindez pontosan a kreatív tervezés szempontjából? – teszi fel a kérdést a Campaign. – Mi történik valójában akkor, amikor a média- és a kreatív tervezés egy hagyományos ügynökségen belül találkozik?

Ezek a kérdések azt jelzik: a magyar reklámpiac is egy olyan átalakulás előtt áll, amely felboríthatja a kreatív- és médiaügynökségek közötti hagyományos szereposztást, alaposan átformálhatja a piaci mechanizmusok működését.

Nagy-Britanniában nemcsak a reklámügynökségek egészülnek ki médiarészlegekkel, hogy így próbáljanak meg ebben az új típusú versenyben helyzeti előnyt nyerni, hanem médiaügynökségek is jelentősen átalakulnak: sorra stratégiai tervező ügynökségekké válnak, tehát a hirdetéstervezés első pillanatától kezdve részt vesznek a folyamatokban, és nem csak a sor végén kapcsolódnak be a láncba. A „kreativitás” szó tehát már nemcsak kizárólag a reklámügynökségekhez kapcsolódik hozzá, hanem a médiaügynökségekhez is, sőt egyes brit cégek – például a ZenithOptimedia – egyenesen kreatívigazgatókat neveznek ki!

Magyarországon elsőként a Mediaedge:cia jelentette be, hogy 2005 végére stratégiai tervező ügynökséggé alakul át. Mint Simon Zsolt ügyvezető állítja: ma az első számú probléma az, hogy a stratégia gyakran az ügyféloldalon nem áll össze egységes egésszé, valamint, hogy hatalmas a kommunikációs zaj. Éppen ezért – mondja – a gátakat tudatosan át kell törni, nem elég még több zajt adni a zajhoz. A médiaügynökségek jelenleg azonban csak az utolsó fázisban lépnek be a kommunikációs folyamatba, és akkor már nincs túl sok lehetőségük arra, hogy az üzenetek valóban hatékony célba juttatásában segítsenek.

A stratégiai átalakuláshoz egy médiaügynökségnél komoly kiszolgáló eszközökre, háttérkutatásokra, de mindenekelőtt más típusú gondolkodásmódra és egy új üzleti modellre van szükség. Nem arról van szó ugyanis, hogy (egy hasonlattal élve) a boríték a megfelelő helyre eljusson, hanem arról, hogy a borítékot újra kell tervezni. Ahogy Antony Young, a ZenithOptimedia ügyvezetője a Campaignnek mondja: „A kreativitásra fokuszálással egyúttal több energiát fordíthatunk a médiatervezés három legfontosabb pillérére is: az érdeklődés fenntartására, az elköteleződésre és a kapcsolattartásra. Mindez az ügyfeleink számára jobb eredményeket jelent – és ez az, amivel a kreativitásunk tesztelhető.”

Katona Éva, Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés