hirdetés
hirdetés

Intro

Kreatív - 2004. november
2004-11-04
„És lőn – tarolt a Leo. Az első öt ügynökségből négy a Leo hálózatához tartozik, az év ügynöksége is ők lettek. Lehet fanyalogni. Az más kérdés, hogy jövőre – többek véleménye szerint – érdemes lenne bevezetni a Létező Ügyfél kategóriát…
Jószerivel az összes kreatívnak mondható holmi kamu ügyfélnek készült, vagy valós ügyfél által el nem fogadott, meg nem rendelt anyag volt (na meg TCR).” Ilyen és ehhez hasonló vélemények dőltek a Kreatív Online-ra az idei Golden Drum díjkiosztója után (ez konkrétan Vakegéré, csak, hogy a copyright szabályait ne feledjük).

A portorozsi reklámverseny eredményei igen komoly szakmai kérdéseket vetnek fel. Nem arról van itt szó, hogy (egyaránt a hálózat vagy a budapesti) Leo Burnett munkái ne lennének jók. (Igenis jók: mindegyik delicatesse a maga nemében, remek art direkció, nagyszerű ötletek, eredeti látásmód.) Arról van itt szó, hogy egy szakma komolyan veszi-e saját magát.

Számít-e valamit a valós teljesítmény, a nagyon kicsi, kompetitív piacon elért eredmények, kiharcolása annak, hogy adott esetben egy nem túl merész ügyféllel az ügynökség képes elfogadtatni egy bátor kreatívötletet? Számít-e egyáltalán valamit a piaci környezet a Golden Drum-on? Lehetséges-e az, hogy Kelet-Közép-Európa legnagyobb reklámversenyén ez ne essen latba? A régiónak ugyanis éppen az a sajátja, hogy kicsi, szétszabdalt piacokból áll, igen erős fogyasztói nemzettudatok jellemzik, és egy-egy ügyfél elvesztése nem kis veszteséget tud okozni egy adott ügynökség számára. „…az alkotás része [a kreatívötlet] az ügyféllel való elfogadtatás[a] is, tehát az ötlet szakmai megvédése” – írta zupp az Online-on. Igaza van – és még inkább akkor, ha Kelet-Közép-Európáról beszélünk.

Az eredmények arról árulkodnak, hogy az ügynökségek mennyire nem találják a közös hangot az ügyfelekkel. Ebben a régióban nem működnek igazán a kreatív–account, a kreatív–ügyfél és az ügyfél–account kapcsolatok. A felek nem értik vagy nem akarják egymást érteni. Ha kis ügyfelekkel el lehet jó ötleteket fogadtatni, akkor nagyokkal miért nem? A rugalmas együttgondolkodás kivételnek számít – és úgy tűnik, megannyi pozitív tapasztalat sem tud ezen a helyzeten változtatni. (Csak mellékesen: a DDB McDonald’s szpotja Bronz Effie-t nyert – akkor hogy is van ez, lehetséges, hogy egy kreativitásból jelest kapott hirdetés netalán még hatékony is?!)

Íme, a mi állásfoglalásunk. Azzal, hogy „adott cégek esetleg maguknak keresnek meg kispénzű ügyfeleket, és nekik adnak el jó ötleteket, kampányokat” (gumigun), abszolúte semmi baj nincs. Igen, lehet utánuk csinálni. Az viszont, hogy Kelet-Európa legrangosabb reklámversenyén túlnyomórészt (!) ezek a kampányok nyerhetnek, nem jelent mást, mint azt: a szakmai tisztelet és elismerés fogalma leértékelődik. Ez pedig a zsűri és a szervezők felelőssége. Gondolom, nem is ment viták nélkül a döntés.

Tony Hertz, a média zsűri tagja Portorozsban azt mondta: ha bárki is hiányérzettel távozik a fesztiválról, és azt gondolja: muszáj, hogy a munkáját jobban végezze, már megérte eljönni. Szerintem sokan távoztak idén Szlovéniából így.

Katona Éva
Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)

hirdetés
hirdetés