hirdetés
hirdetés
hirdetés

Intro

Kreatív - 2004. november

„És lőn – tarolt a Leo. Az első öt ügynökségből négy a Leo hálózatához tartozik, az év ügynöksége is ők lettek. Lehet fanyalogni. Az más kérdés, hogy jövőre – többek véleménye szerint – érdemes lenne bevezetni a Létező Ügyfél kategóriát…
hirdetés
Jószerivel az összes kreatívnak mondható holmi kamu ügyfélnek készült, vagy valós ügyfél által el nem fogadott, meg nem rendelt anyag volt (na meg TCR).” Ilyen és ehhez hasonló vélemények dőltek a Kreatív Online-ra az idei Golden Drum díjkiosztója után (ez konkrétan Vakegéré, csak, hogy a copyright szabályait ne feledjük).

A portorozsi reklámverseny eredményei igen komoly szakmai kérdéseket vetnek fel. Nem arról van itt szó, hogy (egyaránt a hálózat vagy a budapesti) Leo Burnett munkái ne lennének jók. (Igenis jók: mindegyik delicatesse a maga nemében, remek art direkció, nagyszerű ötletek, eredeti látásmód.) Arról van itt szó, hogy egy szakma komolyan veszi-e saját magát.

Számít-e valamit a valós teljesítmény, a nagyon kicsi, kompetitív piacon elért eredmények, kiharcolása annak, hogy adott esetben egy nem túl merész ügyféllel az ügynökség képes elfogadtatni egy bátor kreatívötletet? Számít-e egyáltalán valamit a piaci környezet a Golden Drum-on? Lehetséges-e az, hogy Kelet-Közép-Európa legnagyobb reklámversenyén ez ne essen latba? A régiónak ugyanis éppen az a sajátja, hogy kicsi, szétszabdalt piacokból áll, igen erős fogyasztói nemzettudatok jellemzik, és egy-egy ügyfél elvesztése nem kis veszteséget tud okozni egy adott ügynökség számára. „…az alkotás része [a kreatívötlet] az ügyféllel való elfogadtatás[a] is, tehát az ötlet szakmai megvédése” – írta zupp az Online-on. Igaza van – és még inkább akkor, ha Kelet-Közép-Európáról beszélünk.

Az eredmények arról árulkodnak, hogy az ügynökségek mennyire nem találják a közös hangot az ügyfelekkel. Ebben a régióban nem működnek igazán a kreatív–account, a kreatív–ügyfél és az ügyfél–account kapcsolatok. A felek nem értik vagy nem akarják egymást érteni. Ha kis ügyfelekkel el lehet jó ötleteket fogadtatni, akkor nagyokkal miért nem? A rugalmas együttgondolkodás kivételnek számít – és úgy tűnik, megannyi pozitív tapasztalat sem tud ezen a helyzeten változtatni. (Csak mellékesen: a DDB McDonald’s szpotja Bronz Effie-t nyert – akkor hogy is van ez, lehetséges, hogy egy kreativitásból jelest kapott hirdetés netalán még hatékony is?!)

Íme, a mi állásfoglalásunk. Azzal, hogy „adott cégek esetleg maguknak keresnek meg kispénzű ügyfeleket, és nekik adnak el jó ötleteket, kampányokat” (gumigun), abszolúte semmi baj nincs. Igen, lehet utánuk csinálni. Az viszont, hogy Kelet-Európa legrangosabb reklámversenyén túlnyomórészt (!) ezek a kampányok nyerhetnek, nem jelent mást, mint azt: a szakmai tisztelet és elismerés fogalma leértékelődik. Ez pedig a zsűri és a szervezők felelőssége. Gondolom, nem is ment viták nélkül a döntés.

Tony Hertz, a média zsűri tagja Portorozsban azt mondta: ha bárki is hiányérzettel távozik a fesztiválról, és azt gondolja: muszáj, hogy a munkáját jobban végezze, már megérte eljönni. Szerintem sokan távoztak idén Szlovéniából így.

Katona Éva, Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Azért az jellemzô a szakma egészére és a fórumra is, hogy a dohányzás erkölcsi kérdéseirôl szóló - nem kifejezetten szakmai - topichoz hetvenegynéhány
hozzászólás érkezett, míg ehhez 2, pedig azért ennek a kérdésnek több köze van a kreatívhoz, mint annak, hogy bunkó-e a dohányos vagy sem...
#
Csak hogy tisztázzuk: szerintem is nagyon jó holmikat csinált a Leo - az itthoni is és a hálózat is - és nem igazán értem, miért ez a nagy Leo ellenesség, szerintem
nyugodtan lehet rájuk büszke bárki, ha akar.

Az, hogy kamu ügyfeleknek készült a legjobb munkák zöme nem csak Leo és nem csak magyar sajátosság (találkozott valaki a DDB mekis-kukás hirdetésével valahol?), de
ettôl még szomorú. És azt hiszem nem - csak vagy elsôsorban - a szakmára, hanem az ügyféloldalra nézve szomorú. Mert mindez azt jelenti, képesek lennének a magyar
kreatívok is valódi, nemzetközi mércével mérve is szinvonalas kreatív munkára, ha... Ha el tudnánk adni, ha hinne nekünk, szakembereknek a megrendelô, ha lenne
minimális bátorság az ügyfélben, ha az ügynökség néha merne nemet mondani, vitatkozni, ha az ügyfél ismerné a nemzetközi trendeket, ha ... és lehetne siránkozni és
mutogatni egymásra reggelig. Én rossz érzésekkel jöttem el Portorozból, mert nem hiszem, hogy egyhamar változni fog nálunk bármi is, közben meg egy csomó, itthon kicsit
tán lenézett, másodvonalbelinek, fejletlennek gondolt ország reklámszakmája húz el ezerrel mellettünk...
#
Vakegernek is es Zuppnak is igaza van.
De a leo egy eredmenyt meg elert ezen a fesztivalon, h a magyarok ne legyenek buszkek rajuk. Vagy ez manapsag mar nem szamit?
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés