Intro
Kreatív - 2003. március
Az amerikai hirdetők mostani „etikus” magatartása azonban korántsem változtat azon
a tényen, hogy az USA melletti vagy elleni állásfoglalást a világon mindenhol meghatározza, hogy a szupermárkák a globalizált médián keresztül milyen világképet közvetítettek Amerikáról eleddig. A világról alkotott képünket ugyanis megszabja a média tartalma,
a média tartalmát pedig alapvető módon alakítják azok az üzenetek, amelyeket a világ vezető vállalatainak marketinggurui találnak ki.
„Naivság lenne azt gondolni, hogy a globalizált világban az információ akadálytalanul áramlik, még akkor is, ha a hivatalos cenzúra a nyugati világ demokratikus rendszereiben nem létező fogalom – mondta Monroe E. Price, amerikai médiaprofesszor. – A gondolatok szabad közvetítésének és eljuttatásának az eszménye a világ minden táján töredezik.” Price legfontosabb kérdése, hogy mekkora az állam önálló hatalma, hogy megvédje a szuverenitását, és saját maga alakítsa ki a határain belül érvényben tartott diskurzusok körét és formáját.
A „mi” és „ők” radikálisan eltérő, eltorzított, és a világ minden tájára eljutó negatívnak vagy pozitívnak tűnő képe erősen befolyásolja, hogy ki hogyan vélekedik az iraki háborúról.
A médiatartalmak gyártóinak a felelőssége óriási, a fekete-fehér kép helyett ugyanis az alternatív megközelítéseket is be kellene mutatniuk ahhoz, hogy a különböző kultúrákat ne ellentétesekként, hanem alternatívákként lássuk magunk előtt.
Ebben a hónapban interjút közlünk Alan Siegellel, a világ egyik legnagyobb marketing- gurájával, és beszámolunk Monroe E. Price amerikai médiaprofesszor budapesti előadásáról.