hirdetés
hirdetés
hirdetés

Intro

Kreatív - 2003. március

Amerika legtöbb reklámozója minden valószínűség szerint kivonul majd a médiumokból, amint kitör – ha kitör – az iraki háború, éppúgy, mint ahogy szeptember 11-e után is tették. Már most ritkulnak a hirdetések a híradók és elemző műsorok körül, és a reklámozók ugrásra készen várnak, hogy mikor kell radikálisan megszakítaniuk a reklámkampányokat az amerikai médiában.
hirdetés
A globális reklámiparnak a legrosszabbkor jött az iraki konfliktus, hiszen a hirdetők épphogy összeszedték magukat a tavalyi mélyrepülés után, és máris újabb sokkhelyzettel kell szembenézniük. „A rombolás és az erőszak képeit figyelő fogyasztók a legkevésbé sem kíváncsiak a kereskedelmi média reklámüzeneteire, pláne akkor nem, ha azok még könnyedek és humorosak is” – nyilatkozta egy amerikai nagyvállalat szóvivője a Reutersnek.

Az amerikai hirdetők mostani „etikus” magatartása azonban korántsem változtat azon

a tényen, hogy az USA melletti vagy elleni állásfoglalást a világon mindenhol meghatározza, hogy a szupermárkák a globalizált médián keresztül milyen világképet közvetítettek Amerikáról eleddig. A világról alkotott képünket ugyanis megszabja a média tartalma,

a média tartalmát pedig alapvető módon alakítják azok az üzenetek, amelyeket a világ vezető vállalatainak marketinggurui találnak ki.

„Naivság lenne azt gondolni, hogy a globalizált világban az információ akadálytalanul áramlik, még akkor is, ha a hivatalos cenzúra a nyugati világ demokratikus rendszereiben nem létező fogalom – mondta Monroe E. Price, amerikai médiaprofesszor. – A gondolatok szabad közvetítésének és eljuttatásának az eszménye a világ minden táján töredezik.” Price legfontosabb kérdése, hogy mekkora az állam önálló hatalma, hogy megvédje a szuverenitását, és saját maga alakítsa ki a határain belül érvényben tartott diskurzusok körét és formáját.

A „mi” és „ők” radikálisan eltérő, eltorzított, és a világ minden tájára eljutó negatívnak vagy pozitívnak tűnő képe erősen befolyásolja, hogy ki hogyan vélekedik az iraki háborúról.

A médiatartalmak gyártóinak a felelőssége óriási, a fekete-fehér kép helyett ugyanis az alternatív megközelítéseket is be kellene mutatniuk ahhoz, hogy a különböző kultúrákat ne ellentétesekként, hanem alternatívákként lássuk magunk előtt.

Ebben a hónapban interjút közlünk Alan Siegellel, a világ egyik legnagyobb marketing- gurájával, és beszámolunk Monroe E. Price amerikai médiaprofesszor budapesti előadásáról.

Katona Éva, Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés