hirdetés
hirdetés

Ízleld meg!

EPICA: más mint a többi reklámverseny
2004-12-01
Az EPICA Európa egyik legrangosabb és legkülönlegesebb reklámversenye. Stockholm, Milánó és Dublin után a díjkiosztó jövő januárban Budapesten lesz.
Annak ellenére, hogy egy pár magyar ügynökség évek óta rendszeres indulója az EPICA reklámversenyeknek, sokan mégis kevéssé tudják, mitől is más ez a vetélkedés, mint a többi (például a cannes-i vagy a portorozsi) fesztivál. Arany Oroszlánt nyerni Cannes-ban hatalmas eredmény – de legalább ugyanekkorra megkapni az Epica két piramisát, az év legjobb print és film hirdetésének járó Epica D’Or-t. A DDB Budapest tavaly majdnem elvitte a Wieden & Kennedy (W&K) elől a pálmát a jól ismert McDonald’s „Szia!” filmmel [Kreatív, 2004. január-február], ami azért nem semmi, tekintve, hogy a W&K ma a világ egyik legjobb reklámügynöksége.

Az EPICA zsűrijében – más reklámversenyektől eltérően – nem jelenlegi vagy ex-ügynökségi „szakik”, hanem Európa majd minden országából érkező marketing- és kommunikációs szaklapoknál dolgozó újságírók ülnek. Képviselteti magát a francia CB News, az olasz Pubblico, a brit Creative Review és a Marketing Week, a német Lürzer’s Archive és még más körülbelül húsz európai szaklap, köztük a Kreatív is.

Európa összes reklámversenye közül az EPICA-ra érkezik a legtöbb nevezés, évente átlagosan 4 500. A döntőbe jutott közel 400 pályamű közül a zsűri körülbelül 60 olyan alkotást választ ki, amelyet nemcsak a kreatív ötlet különlegessége és eredetisége, de a megvalósítás minősége is kiemel a kategória többi munkája közül. A zsurnaliszták természetesen más szempontok alapján döntenek, mint a reklámszakemberek (a többszörös díjas Honda-szpot, a Fogaskerék például tavaly nem volt esélyes, mert többszöri megnézésre unalmasnak találtatott), széles látókörük és teljes elfogulatlanságuk miatt azonban az EPICA versenyeken rendszerint igazán remek shortlistek alakulnak ki.

A nemzetközi újságíró zsűri garancia arra is, hogy nemcsak az eredményekről, de a verseny kulisszatitkairól is számos elemző cikk születik Európa-szerte, ami nemcsak a verseny hírnevét öregbíti, de a különösen jól teljesítő ügynökségek (és nemzetek) hírét is elviszi a világba.

Az EPICA zsűrizést évről évre Párizsban rendezik, november végén, a díjkiosztó megszervezését pedig minden esztendőben más, a döntőtestületben is benne lévő lap kiadója vállalja. 2005 januárjában a Kreatívé ez a szerep.

Nemcsak Budapest marketingje, de a magyar reklámszakma számára is rendkívüli lehetőség, hogy Stockholm, Milánó, Dublin és más, jelentős európai városok után Budapesten lesz a 18. EPICA díjátadó est. Ez ugyanis azt jelenti, hogy Budapestre érkezik Európa kreatív krémje, a legjobb ügynökségek legtehetségesebb reklámszakemberei (tavaly például köztük volt Chris Mendola, a 180 Amsterdam ügyvezetője, az Adidas kampányainak guruja és Dan Wieden, a Wieden & Kennedy legendás kreatív gondolkodója, a Nike hirdetések atyja). Egy-két híres kreatív szakemberrel már találkozhattunk a magyarországi konferenciákon – januárban azonban mindenki itt lesz, aki nem követi, hanem szabja a trendet.

Ezenkívül 2005. január 21-e jövőre az első olyan nemzetközi rendezvény, amelyen 2004 reklámtermésének a legjavát – Európa 60 legjobb hirdetését – egyben láthatjuk. Remek alkalom arra, hogy átfogó képet kapjunk arról, hol tart jelenleg az európai reklám, az egyes regionális piacok, és mit tudnak felmutatni a piacvezető hálózati vagy független ügynökségek. Cannes csak a következő állomás.

Az EPICA Díjkiosztón közel 40 termékcsoportra bontva adják át az Európa legjobbjainak járó filmes, sajtó és interaktív kategóriák díjait, természetesen úgy, hogy azokat a közönség is élvezheti. Andrew Rawlins, az EPICA főszervezője a pályázatokat illetően számos műhelytitkot is elárul. Nem puszta díjkiosztóról van tehát szó, hanem a kreatív gondolkodás, a személyes energiák, a csapatmunka és az átlagon felüli teljesítmény ünnepléséről. Ezen az eseményen ott lenni nemcsak tisztelgés a reklámszakma előtt, hanem egy különleges lehetőség arra, hogy a magyar kreatívok és ügynökségi vezetők fontos kapcsolatokat szerezzenek és személyesen tapasztalják a nemzetközi trendeket.

A Kreatívnak, a magyar marketing és kommunikációs szakma vezető szaklapjának óriási felelőssége van a magyar szakmai fejlődés elősegítésében, a hazai kreativitás inspirálásában, abban, hogy minden lehetséges eszközzel segítse a szakmai információáramlást, és felmutassa azokat a nemzetközi szakmai mérföldköveket, amelyek a legfrissebb trendeket jelzik. Hisszük, hogy az ügynökségek felkészültsége és merészsége, valamint az ügyfelek és az ügynökségek egymás iránti bizalma a kulcsa annak, hogy hatékony és valóban kreatív reklámok szülessenek. Magyarországon ez a tétel soha nem volt aktuálisabb. Ezért rendezzük az EPICA Díjkiosztót jövőre mi.

(x)

EPICA 2004 Díjátadó Gála Budapest
2005. január 21., 19 óra, Thália Színház
www.kreativ.hu/epica

Katona Éva
Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)

hirdetés
hirdetés