Kaptató
Fellendülőben a kommunikációs ipar
2002-10-31
Változik a hangulat az USA-ban. Szemben a szkeptikus véleményekkel, egy New York-i kutatócég jelentős fellendülést jósol a következő négy évre a kommunikációs iparban. Ha a vízió beigazolódik, a hazai kommunikációs piac alakulására is hat majd a növekedés – csakúgy, mint a tavalyi terrortámadások okozta gazdasági sokk.
A VSS értékelése szerint ez év márciusában látszott először, hogy megindulhat a fejlődés a pozitív irányba, amikor az amerikai rádiók lassan telítődni kezdtek hirdetésekkel. A növekedés üteme elég lassú volt ugyan, csupán egyszázalékos, de a fellendülés határozottan elindult – állítja a VSS. Ezután az amerikai televíziók a médiavásárlás 10 százalékos emelkedéséről számoltak be. Noha a növekedési tendenciákat csak 2002 vége felé látni, az adatok szerint stabil lesz, feltéve, ha nem jön közbe újabb drámai esemény.
A reklámozás fellendülése mindezek a jó hírek ellenére sem látszik gyors üteműnek. 2002-re az előző évhez képest a VSS 2,9 százalékos növekedést jósol, 2003-ra pedig 5,3 százalékost. Hozzá kell tenni, hogy a javulás ellen játszanak mindazok a hosszú távra megkötött megállapodások, amelyek speciális területen szabják meg a játékszabályokat, mint például a yellow pages vagy a B2B magazinok kontraktjai.
Kommunikációs ipari költés az USA-ban | ||
![]() | ||
1996–2001* |
2001–2006* | |
![]() | ||
Televízió |
4,668 |
8,030 |
![]() | ||
Kábeltelevízió |
29,845 |
36,110 |
![]() | ||
Rádió |
5,623 |
6,251 |
![]() | ||
Szórakoztatóipar |
21,007 |
23,371 |
![]() | ||
Fogyasztói internet |
18,449 |
17,574 |
![]() | ||
Lapok |
8,914 |
17,476 |
![]() | ||
Fogyasztói könyvpiac |
1,965 |
2,623 |
![]() | ||
Magazinok |
2,994 |
3,583 |
![]() | ||
Business-to-business média |
3,411 |
3,423 |
![]() | ||
* A számok az ötéves időtartamokon belüli növekedést mutatják, milliárd dollárban. | ||
![]() | ||
Forrás: Veronis Suhler Stevenson, The Publishing & Media Group, 2001 | ||
![]() |
A fogyasztók médiahasználatával kapcsolatban a média-adatbanki elemzés azt írta: az átlagos amerikai 2001-ben a legtöbb szabadidejét a tévéképernyő előtt töltötte. A kábeltelevíziók jobb helyzetbe kerültek, mint a földi sugárzású csatornák: míg az előbbiekre 9,2 százalékkal több időt áldoztak a nézők, addig az utóbbiakra csupán 5,8 százalékkal többet. Minden kategória között az internet szerezte meg magának a dobogót, ennek használata az utóbbi öt évben folyamatosan nőtt, 2001-ben 27,1 százalékra emelkedett az előző évhez képest. A jövőre vonatkozóan a VSS azt írta, hogy élen az interaktív televíziózással, az otthoni videózással, valamint az internethasználattal a fogyasztók médiahasználata az 1996–2001-es időszakhoz képest 2006-ra 1,2 százalékkal nőni fog. A jóslat vesztesei a zeneipar, a magazinok és a földi sugárzású televíziók, amelyekről a VSS-elemzés azt állítja, hogy kevesebb időt szánnak majd rájuk a fogyasztók.
Legfontosabb trendek
|
• A modern korban tavaly először csökkent a kommunikációs ipari költés az USA-ban, szeptember 11-e következményeképpen. A teljes költés 0,3 százalékkal 580,5 milliárd dollárra mérséklődött, amely a reklámköltésnek 6,2 százalékos, az egyéb speciális marketingköltéseknek pedig az 1,7 százalékos csökkenésére vezethető vissza. Forrás: Veronis Suhler Stevenson, Media Merchant Bank, Communications Industry Forecast, 2001, p. 39. |
Katona Éva
Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)