Kézen fogva építs gyármárkát
A gyógyszerkommunikáció pr vonatkozásairól szólt a Kreatív és a Medical Tribune szaklap Gyógyszerkommunikációs Konferenciája. Vállalati márkaéptés, online pr, szoros együttműködés a marketinggel.
Nyolcadik alakolommal rendezett közös konferenciát a Professional Publishing Hungary két szaklapja a Kreatív és a Medical Tribune. A konferencián arra gyógyszercégek marketingesei és néhány ügynökségi képviselő arról kapott tfogó képet, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a gyógyszerkommunikácót a klasszikus éa az online pr eszközeivel.
Abban a legtöbb előadó egyetértett, hogy nem képzelhető el erős márkaépítés az elsősorban eladásra koncentráló marketing és a korábban főleg sajtókommunikációval foglalkozó pr szorosabb együttműködése nélkül.
Az egyik fontos konklúzió volt, hogy az erős vállalati márka sokat segíthet az egyes gyógyszermákáknak. Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. pr és kormányzati kapcsolatok vezetője a hazai cég imázsépítésén keresztül szemléltette, hogy mennyiben segíthet egy erős cégmárka az egyes kategóriamrákáknak és a gyógyszermákáknak.
Szerinte a klasszikus márkázott generikus termékekre építő korszak lefelé ívelő szakaszban van, a betegek egyre tudatosabban állnak a gyógyszerekhez és szűkülnek a marketingre fordítható források is. Kevés az idő új termékek bevezetésére, kevés a pénz és sokszor nehéz új eredeti üzenetet rendelni egy más cég által is forgalmazott termék mellé.

Beke Zsuzsa úgy látja, ennek köszönhető, hogy az egész gyógyszeripar erős vállalati márka felépítése felé halad, mert ez erősíti a beteglojalitást, növeli a bizalmat, és az összes termékmárkának jót tesz. Márpedig a vállalati márka építésének kulcsfontosságú eleme a pr, ezen belül a felelős vállalati magatartás. A Richer pr és kormányzati kapcsolatok vezetője szerint a vállalati márkaépítésnek veszélye is van, botrány esetén, az összes gyógyszermárka bajba kerülhet, plusz viszonylag sokat kell költeni kommunikációra és lassan térül meg ez a befektetés. Ettől függetlenül Beke szerint van értelme ennek a lépésnek.
Volt aki vitatkozott ezzel az állítéssal, Rékasi Balázs, a Pfizer közkapcsolati igazgatója szerint a Richternél a magyar tulajdon és az ismert cégvezető, Bogsch Erik miatt van értelme a vállalati márka építésének, viszont a piacvezető Novartis pont az ellenkező stratégiát követi, gyakorlatilag teljesen háttérbe húzódik.
Szintén vitát váltott ki Rózsa Iván, a Sanofi-Aventis kommunikációs igazgatójának előadása, amit Kovács Gusztávval, a Sanofi-Aventis kategóriamenedzserével tartottak arról, hogyan lehet pr-eszközökkel kategóriát épteni. Az előadás arról szólt miként segítette a Normaflore gyógyszer értékesítését a probiotikum termékkategória megépítése. Az előadók szerint a lakosság körében korábban nem annyira ismeret vény nélkül kapható gyógyszertípust kellett megismertetni, el kellett magyarázni, hogy mikor érdemes probiotikumot szedni. A márkák említése nélkül zajló kategóriaépítéssel párhuzamosan zajlott a Normaflore reklámkampánya is, így épült össze a kétféle kommunikáció. Arra a kérdésre, hogy nem tud-e más gyógyszergyártó könnyedén ráülni a Sanofi által megépített kategóriára, Rózsa Iván azt mondta, hogy az esély megvan erre is, de az asszociációk szorosan kötődnek a Normaflore-hoz még akkor is, ha a fogyasztók egy csoportja érti, hogy nem csak a Sanofi terméke ad megoldást.
A konferencián szó volt még arról, hogyan érdemes online környezetben szöveges hirdetéseket készíteni, hogyan érdemes egészségügyi eseményeket szervezni, illetve a Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője arról beszélt többek között, hogyan érdemes egy meglévő társadalmi célú projekthez kapcsolódni.
A délutáni programban szó volt továbbá arról, hogy a közösségi médiás pr hogyan építhető be a gyógyszercégek kommunikációjába.
Előadások:
- Mire kíváncsiak, mit jegyeznek meg az egészségfogyasztók?
Lantos Zoltán, GfK LHS Healthcare, divízióvezető
- PRbiotikum, avagy kategóriaépítés a pr eszközeivel
Rózsa Iván – sanofi - aventis, kommunikációs igazgató
Kovács Gusztáv – sanofi - aventis, brandmanager
- Sikerek, kockázatok: best practice a gyógyszerkommunikációban
Lakatos Zsófia - Hill & Knowlton, ügyvezető igazgató
- 15 golden rules of writing for web. Print and web is different.
Ján Sifra – ETARGET, marketing and communication manager
- Tippek, trükkök az egészségügyi események PR-jéhez
ÉsKovács Péter – A-Z Produkció, kreatív igazgató
Zsolnai Endre – Mikulásgyár tulajdonosa, főszervező
- Corporate brand és márka kommunikáció: együtt vagy külön, hogy a jobb?
Beke Zsuzsa- Richter Gedeon Nyrt, PR és kormányzati kapcsolatok vezető
- A legújabb EU jogszabályalkotás várható hatásai és lehetőségek (pl: information to patients)
Vajda András, MSD, szakértő
- BANNERT NE! Online marketing jó tanácsok, amiket soha nem hallasz
Lövenberg Balázs, Karmamedia, partner
- Vegyél be egy Kalmopyrint! Mondd el a Twitteren! Gyógyszerkommunikáció 2.0
Jánosa Barbara, LWp Kommunikáció, vezető tanácsadó