hirdetés
hirdetés
hirdetés

Publicisztika

Ki áll Barack Obama mögött?

Másfél éves szuperkampány ért véget, és rögtön kezdődik a féléves mega-giga-kampány: vége az előválasztási láznak az USA-ban, és jön az elnökválasztás. Ez a világ legnagyobb politikai kampánya, a legtöbb pénzzel és a legnagyobb téttel.
hirdetés

Barack Obama (demokrata) és John McCain (republikánus) jelölt mögött két teljesen különböző csapat áll. Az országos politikába alig négy éve beszállt Obama és a 60-as évek óta médiasztár McCain stábja remekül illik a jelöltek karakteréhez. A demokrata jelölt emberei is újak, elnöki kampányt közelről alig láttak, a washingtoni nagypolitikába alig kóstoltak még bele, idealisták. A republikánus kampányguruk viszont a szakma legmenőbb emberei, a hátuk mögött több megnyert elnökválasztással, a Fehér Házban gyakorolták a kormányzati kommunikációt, és bizonyították már, hogy a termékhez illeszkedve készek teljesen különböző értékek szem előtt tartásával is sikeres kampányt készíteni. A két csapat összecsapása a politikai téten túl is roppant érdekes. A cinikusnak tartott, mindent látott profik küzdenek a világot megváltani akaró második vonallal.

McCain a kampányszakma amerikai krémjét bérelte fel, abból a csapatból válogatott, amely az elmúlt két elnökválasztást megnyerte Bushnak, de még idősebb Bush 1988-as stábjából is igazolt főtanácsadót. Csapatát Steve Schmidt vezeti, aki a 80-as évek elején még lelkes demokrata volt. McCain stábjából többen is így vannak ezzel. Az Obama-csapat viszont kizárólag elkötelezett demokratákból áll, soha egyikük sem vállalt republikánus ügyfelet, sőt a demokraták között is válogattak. David Axelrod kampány-főtanácsadó 2004-ben visszamondta egy jól fizető szenátorjelölt megbízását, és inkább elvállalta a sokkal kevesebb pénzt fizető Obamát, mert utóbbi szimpatikusabb volt neki. Robert Gibbs (Obama sajtófőnöke) pedig azért szállt ki még az elején John Kerry elnökjelölt 2004-es csapatából, mert nem értett egyet egyik kollégájának kirúgásával.

McCain csapatának magja Karl Rove mellett dolgozott, aki washingtoni közvélekedés szerint az elmúlt nyolc évben Bush helyett gondolkodott: örökös kampányfőnöke és a Fehér Ház valódi irányítója volt. Rove zsenialitását ellenfelei sem vitatják, ám módszerei miatt sokan gyűlölik, mert megbízói ellenfeleit remek érzékkel tudta bemocskolni. 2000-ben éppen McCain volt ez az ellenfél az előválasztáskor. Talán pont az akkori pofon vette rá a szenátort, hogy magához vegye korábbi legyőzője legjobb tanítványait.

Az Obama-csapatot a válogatott sztárguruk helyett két jó barát vezeti: Axelrod mellett üzlettársa, David Plouffe a főnök. Ők nyolc éve vezetik közösen chicagói pr-cégüket, és demokrata szenátor-, polgármester- és kormányzó-jelöltekkel foglalkoztak. Országos kampányokba alig kóstoltak még bele. Profik ugyan, sok győzelemmel a hátuk mögött, de a McCain-csapathoz képest csak a szakma második vonalát képviselik. A demokrata pártelithez kötődő nagyágyúk Hillary Clinton mellett voltak.

McCain még tavaly nyáron lecserélte kampányfőnökét. A szintén a Rove-csapatban szocializálódott Terry Nelsont azért rúgta ki, mert kevés pénzt szedett össze. Obama fővezérei viszont egyben a jelölt barátai is: már 2004-ben is együtt dolgoztak, a családtagok is jóban vannak. Obama, Axelrod, Plouffe és Valeria Jarrett stratégiai tanácsadó egy városban élnek, évek óta egy társaságban forognak. A vezérkart nemcsak a munka, hanem szokatlan módon az ügy is összetartja, így az egyes emberek nem is lennének cserélhetők, legfeljebb az egész stáb, aminek újraépítése egy ekkora vállalkozásnál lehetetlen feladat volna.

A két csapat hasonlít a két ügyfélre. Úgy tűnik, mintha a jelölttel együtt magukat is reklámoznák. John McCain stábja az eddig kiszivárgott tervek szerint azt üzeni majd a kampányban, hogy az USA-nak egy sokat tapasztalt, sok harcban edződött vezetőre van szüksége. Az Obama-stáb viszont arra koncentrál, hogy eljött a változás ideje, és egy tiszta lappal, kívülről érkező, idealista ember képes csak megoldani a problémákat. McCain a vezér és a hit, Obama a változás és a remény szlogenek variációira épít.

Magyari Péter, újságíró, Index
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés