hirdetés
hirdetés
hirdetés

Reklámvizsga

Kihagyta a lehetőséget a MAKSZ

Nehezen értelmezhető reklámokkal lépett a nyilvánosság elé a MAKSZ – a Kreatív kritikusa szerint nagy kár az elszalasztott, ritka lehetőségért.
hirdetés
MAKSZ-kampány
Megbízó: Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
Márka: Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
Ügynökség: Y&R


A lyukas susztercipő egészen addig vállalható, ameddig a suszter nem a lyukas cipővel akar újabb vevőket meggyőzni arról, hogy ő mennyire jó szakember. A gyenge ügynökségi weboldalakra, a szakmai szervezetek döcögős kommunikációjára persze mindig megvan a magyarázat, ami legtöbbször érthető és elfogadható. Előrukkolni egy reklámkampánnyal viszont nem kötelező. Ha erre szánja magát a reklámszakma egyik csúcsszervezete, akkor azt addig kellene simogatni, becézgetni, míg tényleg olyan lesz, amit mindenki képes valamiért szeretni. A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) márciusban elindított reklámjain valahogy nem látszik ez a gondoskodó szeretet. Lehet, hogy dédelgették őket kicsi korukban, de csúf és esetlen felnőtt lett belőlük.


A legnagyobb baj az egésszel az, hogy a lakossági MAKSZ-kampánynak egyáltalán nincs semmi értelme. Gondolom, eredetileg a marketinges döntéshozóknak és a tágabb értelemben vett kommunikációs szakmának azt szerették volna elmondani, hogy a MAKSZ a kóserpecsét, a zsinórmérték: ciki nem MAKSZ-os ügynökséggel dolgozni, egy valamire való ügynökségnek pedig illik belépni a szervezetbe. Ez egy szűk szakmai belügy, de érthető, tiszta cél. Aztán, gondolom, jött a rettenetes dilemma, hogy ezt az üzenetet nemcsak meg kell fogalmazni, hanem el is kell juttatni a címzettekhez. Ekkor kavarodhatott össze a kommunikátor, ráadásul hirtelen befigyelhetett egy csomó eladatlan közterületi felület, amit meg lehetett szerezni olcsóba vagy ingyen, kellett tehát valami, ami jó a szakmának is, és lehet mutálni a magyar népre.

Márpedig ilyen üzenet nincs, hiszen az emberek nem tudják, mi az a MAKSZ, és nem is érdekli őket. Nagyon helyesen egyébként, mert még arról sem kell tudniuk, hogy az üzleti üzeneteket reklámügynökség nevű cégtípus állítja elő. Egy biztos, magát a reklámot viszont sokan utálják. Ami persze nem jó, mivel a reklám nem a megtestesült rossz. Ezt elmagyarázni és bebizonyítani fontos és elengedhetetlen feladata lenne egy szakmai szervezetnek. Most azonban nem ez történt.

A villamosmegállóban várakozó álmos arcok olyan plakátokat kaptak, aminek annyi az értelme, mintha a Magyar Cementipari Szövetség arról értesítené a lakosságot, hogy a 95 százalékuk olyan burkolaton lépked, amelyet a szövetség tagjai gyártanak. Vagyis a MAKSZ most egy totálisan irreleváns dolgot mondott el a népnek, ami csak azért baj, mert ha már beszél, mondhatott volna valami fontosat is.

Az üzenet még így is lehetett volna kicsit kevésbé szúrós, ha van valamilyen kreatív megfogalmazás vagy gusztusos kivitelezés a reklámszakmai szövetség reklámjaiban. Ehelyett viszont az ostoba, ellenőrizhetetlen, eleve hazugságnak tűnő bifiduszeszenziszes százalékozás van, meg egy szomorú és taszító gyászkeret, egy teljesen megmagyarázhatatlan stockfotó és tejszínhabként az egész tetején ott az ordító helyesírási hiba is: a minden nap, ami helyesen mindennap! Arról már nem is beszélve, hogy a MAKSZ-garanciát kötőjellel kéne írni.

Ha egészen véletlenül valakiben felmerül, hogy a kommunikációs szakma lapja egy dög, mert piszkálja a szakma egyik szövetségét, akkor gondolkozzon el egy percre azon, vajon hogy érzi magát a MAKSZ-reklám láttán az a sok tehetséges szövegíró vagy grafikus, aki biztosan nem állított volna elő ilyet! Vagy az a sok ezer fiatal, aki rajong a reklámokért, és aki régebben még arra gondolt, hogy szeretne ezen a pályán tevékenykedni. És végül, mit gondol az a bámészkodó arc a villamosmegállóban...


Ez a reklám azért különleges jelentőségű, mert a szakmai szövetségek ritkán tudnak és akarnak arra költeni, hogy kilépjenek a szélesebb nyilvánosság elé. Az pedig szintén elég ritka eset egy ügynökség életében, hogy nincs ott a kommunikációs folyamatban a mindenbe beleugató hülye ügyfél. A szakmai szövetség most nem élt a lehetőséggel. Kár érte.

Értékelés: 1

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Hozzászólások (9 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
nos, mi (már) nem vagyunk azok. de hazudnék, ha azt mondanám, ez bármilyen változást hozott az életünkbe, se nem oszt, se nem szoroz, igazából hadd kérdezzem meg: aki
még tag, az miért tag, hm?
#
szerintem pedig ha ilyen kreativ nivon(tlansagon) kommunikal a vezeto magyar reklamugynoksegeket tomorito szervezet, akkor ne csodalkozzunk a magyar reklamok (amiket ugye zommel a
szervezet tagjai allitanak elo) hanyinger szinvonalan.
#
hát, magyarázni lehet, érteni nehezebb. kicsit hetvenes évek. illetve nagyon, szori. az üzenet olyan, mintha elfelejtették volna megoldani a brífet.
#
és ez igaz?
#
"Gondolom, eredetileg a marketinges döntéshozóknak és a tágabb értelemben vett kommunikációs szakmának azt szerették volna elmondani, hogy a MAKSZ a kóserpecsét, a
zsinórmérték: ciki nem MAKSZ-os ügynökséggel dolgozni, egy valamire való ügynökségnek pedig illik belépni a szervezetbe. Ez egy szűk szakmai belügy, de érthető,
tiszta cél."
#
ja értem :)
hát nem mondanám, hogy nagyon átjön...
tegye fel a kezét, akinek leesett, hogy kinek mit kellene tennie/gondolnia a kampány hatására...
#
De mi akart lenni az üzenet?






#
a maksz és a kampányt jegyző ügynökség képviseletében a következőket szeretném a cikk írójának figyelmébe ajánlani: a kampány üzenetét teljes mértékben
sikerült megfejteni és helytállóak az erre vonatkozó meglátások. ebből a szempontból sikeres lehet a dolog mert valóban azt akartuk mondani, hogy a maksz a piacon
megkerülhetetlen, az ügyfélnek garanciát jelent maksz ügynökséggel dolgozni, hisz ezek a cégek nyerik a elgtöbb pengét, effiet és miegymást. a szerző legnagyobb baja a
médiaválasztással van - miért tesszük közzé citylighton illetve óriásplakáton az üzenetet? a válasz végtelenül egyszerű, mert ezeket a felületeket (is) megkaptuk
ingyen. és ha már ingyen megkaptuk, miért ne használjuk ki? de igaz, akkor követtük volna el a legnagyobb hibát, ha a médiaválasztás csak ezekre a felületekre
korlátozódott volna. ám a hirdetések gerincét online szkamai és business felületek alkották, ezen felül hirdettünk szép számban szaklapokban 1/1-en is. mivel az
óriásplakát óhatatlanul a legfeltűnőbb felület, kár ezt kipécézni és azt mondani hogy ez senkinek semmit nem mond, mert evvel mi is tisztában vagyunk. mégis sok
döntéshozó innen (is) értesült a kampány létezésről. a másik kritika a végtelenül leegyszerűsített kreatív munkát illette. ez is tudatosan lett így alakítva,
miután megnéztük az IAA nemzetközi kampányát, ahol fehér háttéren fekete tipó és 1-2 prop tűnik fel, miközben egy monoton angol hang mondja fel a "leckét". ez NEM egy
kimondottan óriási kreativitást igénylő feladat. véleményem szerint ennek a kampánynak is a legfőbb célja tudatosítani a szakmában és a megrendelői oldalon, hogy a
MAKSZ ügynökségek milyen erőt képviselnek és erre a legjobb eszköznek látszott a konkrét (szerintem meggyőző) statisztika bevetése.
#
Mikor először megpillantottam ezeket a plakátokat, pont azt gondoltam, amit írtál is, hogy ezeknek a reklámoknak tényleg nem volt sok értelmük. Ráadásul a szakmán
kívülieknek egyáltalán fogalmuk sincs, mi az a MAKSz és nem hiszem, hogy veszik/vették a fáradtságot, hogy elolvassák a lapalján lévő apróbetűs részt. Szóval
lényegében felesleges pénzkidobás volt...
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés