hirdetés
hirdetés
hirdetés

Könnyű fogások

Friss médiatermékek szemléje

A két kereskedelmi csatorna a valóságshow-kon edzett médiafogyasztó fiatalokat célozta meg egy-egy műsorával, az MTV pedig belevágott a nyári roadshow-zásba. Megnéztük, mit tudnak ezek a műsorok, és azt is, hogyan debütált a nemrégiben Női Értékre átkeresztelkedett lap.
hirdetés
Hárman párban

Gyártó: Interaktív Kft.
Csatorna: tv2
Időpont: hétköznap 19.55–20.20
Műsorvezető: –
Produkciós vezető: Sváby András
Producer: A. Kovács Éva


Úgy tűnik, a tv2-nél a Big Brother 2 kudarca ellenére alapvetően hisznek a valóságshow műfajában, de igyekeznek új formákat találni. A nyári kísérlet egy naponta jelentkező könnyed párválasztó reality volt, Hárman párban címen.

A keret nem túl bonyolult: két azonos és egy ellentétes nemű fiatal költözik be a forgatás helyszínéül szolgáló házba. Az azonos neműek vetélkednek a harmadik kegyéért úgy, hogy különféle magas színvonalú ismerkedő feladatokban – hennafestés a másik mellére, tequilaivó verseny stb. – vesznek részt. Ez idő alatt kellene érzelmeket gerjeszteniük egymás iránt, este ugyanis a kisebbségben lévő nem képviselője választ. A vesztes távozik, a kiválasztó és a győztes megtér saját szobájába. Ha éjfélkor mindketten kimennek a nappaliba, közösen távoznak a játékból egy nyaralásra, és másnap három új emberrel folytatódik a műsor. Ha nem, akkor másnap egy új játékos érkezik, és kezdődik minden elölről.

A forma lehetővé tette egy folyamatosan továbbgördülő, és a megcélzott fiatal, fizetőképes célcsoportot a prime-time első részében napról napra a képernyő elé ültető sorozat kialakulását. A rövid műsoridő miatt az új szereplők megismerésére gyakorlatilag nem volt mód, ha azonban valaki napokat töltött a házban, annak szép lassan kialakult a jelleme a képernyőn is, és a néző elkezdhetett szorítani, hogy megtalálja a párját.
Megvalósítását tekintve a Hárman párban belesimult az átlagos kereskedelmi televíziós színvonalba. Tartalmi szempontból azonban sajnos nem volt túl sok variációs lehetőség a műsorban, a feladatok szellemessége és szórakoztató hatása például már a kezdetektől igen sok kívánnivalót hagyott maga után. Önbizalom-erősítő nyári reality pótléknak viszont jó volt. A Hárman Párban nézettsége a nyár eleji 7–8 százalékról a Barátok Közt kiesésével 9-10 százalékosra emelkedett a 18–49-es korosztályban.


Beach House

Gyártó: Iko Production Kft.
Csatorna: RTL Klub
Időpont: hétfő 22.55–23.55
Műsorvezető: –
Producer: Vízvárdy Bence


Érezhetően a valóságshow-n edzett médiafogyasztó fiatalokat igyekezett megszólítani az RTL Klub is a hazai televíziózásban újnak számító műfajjal: a Beach House című „docusoap”-pal, azaz dokumentum-szappanoperával. A műsor a siófoki Coca-Cola Beach House-on játszódott, főszereplője öt, egész nyáron a strandon dolgozó fiatal volt (gazdasági vezető, életmentő stb). Mellettük feltűnt még a létesítmény tucatnyi egyéb, részben általuk irányított alkalmazottja, illetve a rendszeres programokon fellépő előadók, és persze maguk a látogatók is. Az egész nap dolgozó kamerák mindenhová követték a főhősöket: ebből az anyagból vágtak össze hétről hétre egyórányit.

A napi történéseket sorjázó narrátor szenvtelen hangja, és a háttérben feltűnő, a képbe becsúszó márkázott termékeket médiatörvényi kötelezettségből diszkréten elhomályosító szerkesztők látszólagos szándéka ellenére sem felejthető persze, hogy a Beach House nem más, mint maga egy gigantikus termékelhelyezés. Hiszen brand maga a címben nevezett helyszín is, és persze még inkább az a névadó üdítőital. A Beach House ennek ellenére több tudott lenni szellemes marketingötletnél, és a készítőknek az izgalmas formába sikerült nézhető tévéműsort tölteniük. A forgató stáb soha nem avatkozott be az eseményekbe: feladata mindössze az események rögzítése volt. A vágás persze itt is korlátlan lehetőségeket adott a szerkesztők kezébe, akiknek azonban a korábbi valóságshow-k a túlzott szerkesztői beavatkozások miatt nem jöttek be, azok a Beach House-t kedvelhették: amit itt láttak, az tényleg jóval közelebb állt a hétköznapi valósághoz. Hús-vér, dolgozó, elkéső, hasfájós, alapvetően vidám, de néha nagyon dühös embereket láttunk a képernyőn, meglepő módon soha nem meztelenül.

Éppen a valószerűsége miatt: a közel egyórás adásidő második felére a műsor kifáradt. Emellett, a nyári időszakban a célcsoport jó része szívesen töltötte szabadtéri szórakozással az idejét. Például a Balaton-parton, a Beach House-on. A Beach House nézettsége a hétfő éjszakai órákban 30-35 százalékos közönségarány mellett 6 százalék körül alakult a 18–49-es korosztályban.

MTV Roadshow

Gyártó: Dominó Média Kft.
Csatorna: MTV1
Időpont: péntek 20.05–21. 30
Műsorvezető: Tornóczky Anita
Producer: Stefkó Zoltán


A Magyar Televízió (MTV) szintén szórakoztató programmal, ám a kereskedelmi csatornák újdonságaitól meglehetősen eltérő tartalommal készült a nyárra. Igaz, a közszolgálati csatorna is egy-egy nap eseményeinek dokumentálásából készített szórakoztató műsort a péntek esti főműsoridőre. A tévé jó néhány honi kereskedelmi médium példáját követve az idén már a második alkalommal szervezett saját „arcai” mellett haknizó sztárokat is felvonultató, a helyi közönség számára egész napos programot kínáló nyári Roadshow-t, és szerkesztette műsorsorozattá a történteket.

A nyolcállomásos turné helyszínéül szerencsésen, ám honi viszonyok közt szokatlan módon nem hipermarketek kopár betonparkolóit, hanem strandokat vagy egyéb vízparti helyszíneket választottak. Napközben gyerek- és családi programok, vetélkedők, sportfeladatok, főzőverseny, karaoke és helyi zenekarok koncertjei szolgálták az egybegyűlt szórakozását, az imázserősítésen dolgozó csatorna és az ügyből szintén profitáló nagyszámú szponzor eltérő, ám összehangolhatónak tűnő érdekeit. Este az MTV sztárjai és a meghívott vendégek mulattatták a közönséget, visszavonhatatlanul élő szuperbulivá alakítva az eseményt.

A televíziós programban sikerült mindezt érthetetlenül zűrzavaros módon bemutatni: a legalább látszólag kronologikus elrendezés helyett a szerkesztők valamiért úgy döntöttek, hogy inkább mindenféle logikát nélkülözve, véletlenszerűen dobálják egymás után a koncertrészleteket és egyéb eseményeket. Az MTV mindazonáltal láthatóan fontosnak érezte a marketingakciót, és sok pénzt költött rá: a programok technikai megvalósítása megfelelő színvonalúnak tűnt, a műsorok színvonala bőven felette állt az úgynevezett szórakoztató műsorok megszokott honi átlagának.

A show nemcsak a helyszíneken, hanem a képernyőn is működött: a nézettségi adatok tanúsága szerint a közszolgálati csatorna közelmúltjának legerősebb péntek estéit hozza. Ebben persze komoly szerepet játszhatott az is, hogy a hirdetési szempontból gyenge nyári szezonra a kereskedelmi csatornák nem erőltették túl magukat a nézőért folytatott harcban. Információink szerint biztosnak tűnik, hogy jövőre is készülnek hasonló sorozatra, legalább ennyi vagy még több állomással. A MTV Roadshow augusztus 1-jei nézettsége 14 százalékos közönségarány mellett 5 százalékos volt a 18–49-es korosztályban.

Woman’s Value – Női érték

Kiadó: M-Medien Group
Egyéb lapok: Burda Divat, Burda Finomság, Burda Édes Otthon, Burda Virágoskert, Képes Aktuell, Ármány és Szerelem, PAN, Ő Női Magazin, Női Szeszély
Főszerkesztő: Kovács M. Dóra
Ügyvezető igazgató: Molnár Erik
Kiadói igazgató: Molnár Erikné
Marketingigazgató: Molnár Gréta
Hirdetési igazgató: Barta Katalin
Közölt nyomott példányszám: 45 000
Indulás: 2003. március 28.
Periodicitás: havi
Terjedelem: 82+4 (borító) oldal
Fogyasztói ár: 395 Ft


Egy olvasói felmérés tanulságainak elemzése után augusztustól félig magyarosította nevét a Magyarországon március vége óta kapható Woman’s Value című női licencmagazin. A címváltásra a kiadótól származó információk szerint azért volt szükség, mert az angolul nem beszélő olvasókat frusztrálta az érthetetlen/kimondhatalan cím. Ezentúl az angol verziónál jóval hangsúlyosabban jelenik meg a borítón a „Női érték” cím, ami – bár kétségkívül pontos fordítás – márkanévnek egy kicsit idegenül hangzik. A lapot nálunk a számos egyéb, a praktikustól az életmódon át a romantikusig terjedő skálán elhelyezkedő női magazint is jegyző M-Medien Group adja ki, amely úgy tűnik, piaci rést látott a hétköznapi élet kérdéseivel kapcsolatban gyakorlati tanácsokkal szolgáló tartalom terén, ezért megalkotta a logóban is megjelenített női „ötletmagazin” kategóriát.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Woman’s Value – Női érték pontosan ugyanazokkal a témákkal foglalkozik, mint az összes, elsősorban a 25–55 év közötti nőket megszólítani kívánó kiadvány – szépségápolás, egészség, család, kreativitás, főzés –, csak a szexszel és a sztárokkal nem, a többihez viszont próbál pontokba szedett, jól követhető és végrehajtható tanácsokat adni. A kivitelezés színvonalát tekintve a Woman’s Value – Női érték valahol a glossy magazinok és az átlagos női hetilapok között helyezkedik el: a közepesnél jobb minőségű papír, a hazai női lapok szintjén elfogadhatónak mondható képek és szöveges tartalom, viszont meglehetősen koncepciótlan layout jellemzi.

Mindez együtt egy meglehetősen praktikus és viszonylag konzervatív/veszélytelen kiadványt eredményez, amit kint lehet hagyni az asztalon úgy, hogy a gyerek is belenézhessen, és aminek meg is van az esélye arra, hogy a célcsoport körében sikeres legyen. A tipográfia átgondoltabb, letisztultabb használatával még tovább lehetne növelni az újság felhasználóbarátságát. A (gyerekes) háziasszonyokat vagy akár a még nem tartós kapcsolatban élő nőket célzó márkák számára a lap használata mindenesetre nem elvetendő ötlet, a kulcs azonban leginkább az ismertség és az eladott példányszám alakulása lesz. Kérdés, hogy ezek növelésére lesz-e további ereje a kiadónak.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés