Könyvek brainstorminghoz
Az 50. oldalon olvasható, brainstormingtechnikákról szóló cikkünk kiegészítéseképpen íme négy könyv, melyek segíthetnek, hogy akkor tudjunk előállni jó ötletekkel, amikor szükség van rájuk.
O’Really
2010
Itt van mindenekelőtt az O’Really kiadó vadiúj kötete, a Gamestorming, mely címéből kikövetkeztethetően olyan „játékokat” kínál, amelyekkel megkönnyíthetünk egy-egy ötletelős meetinget. Bár talán a játék szót nem is kellett volna idézőjelbe tenni: a könyvben található nyolcvan technika jól alkalmazva valóban szórakoztató, könnyed módon csalogatja elő a résztvevőkből a gondolatokat. A legegyszerűbb módszerektől – tegyünk egy pöttyöt a számunkra legszimpatikusabb megoldás mellé a flipcharton – a legösszetettebbekig van itt minden – számítsunk post-itekkel teleragasztgatott falakra és furcsa feladatokra, például hogy magyarázzuk el, pontosan milyen szaga is van a megvalósítandó projektnek.
HVG Könyvek
2010
Ha nem csoportban, hanem egyedül kell kitalálnunk valamit, neadjisten még írnunk is kell róla, jó szolgálatot tehet Peter Elbow angol nyelvterületen már klasszikus könyve, a Writing with Power. Elbow nevéhez fűződik a „szabad írás” fogalma, az a gyakorlat, mely megfordítja hagyományos elképzelésünket az ötletek születéséről és azoknak papírra vetéséről. Szerinte ugyanis az írás maga a gondolkodás, tévedés azt hinni, hogy először ki kell találnunk, miről akarunk írni. Nem: az ötletek írás közben jönnek. Hogy ezt a folyamatot ki tudjuk aknázni, Elbow hatalmas mennyiségű gyakorlatot ajánl, attól függően, milyen témakörben is kell remekelnünk.
első kiadás: Oxford University Press
1981
Valami hasonlóra szolgál Fredrik Härén notesszel kombinált könyve is (a kék borító levehető, így valóban egy klasszikus fekete noteszt kapunk). A háromszáz oldalas kötet – amely azt ígéri, hogy a kreatív emberek agyát beindítja, a nem kreatívokat pedig megtanítja, hogyan fejlesszék ki a kreativitásukat – fele inspirálónak szánt történetekkel, idézetekkel és feladatokkal van megtöltve, minden második oldal pedig üres, hogy oda mi jegyezzük fel korszakos ötleteinket. A könyvben természetesen helyet kapnak a „Ha növelni akarjuk sikerességi rátánkat, duplázzuk meg hibázási rátánkat!”-típusú bölcsességek, van benne Einstein-idézet, Apple-sztori, Ikea-okosság, tehát az előzőknél könnyedebb olvasnivalóra számítsunk, ami a svéd szerzőnek köszönhetően azért nem esik az amerikai típusú, erőltetetten pozitív menedzserirodalom hibájába.
John Wiles & Sons
2010
A Prezire természetesen büszke a magyar ember, de az nem feltétlen köztudott, hogy brainstormolásra is lehet használni a világszerte egyre sikeresebb prezentációkészítő szoftvert. Olyannyira sikeres, hogy a hetekben megjelent a Prezi for Dummies című könyv, ami – persze sok más mellett – egyértelműen jelzi, hogy a vizuális gondolkodást is erősen támogató eszköz visszavonhatatlanul megvetette a lábát a nemzetközi piacon. A kötet szerzője Stephanie Diamond marketingszakértő, aki korábban az AOL marketingigazgatója volt, most pedig cégvezetőknek segít vizuális eszközökkel támogatni a vállalkozásukat – egyszóval jó esély van arra, hogy a Prezivel kapcsolatban, pontosabban a Prezinek köszönhetően is támadt egy-két hasznos ötlete, amit megoszt a könyvben.