hirdetés
hirdetés

Körkép a hetente piacra kerülő üzleti lapokról

1998-12-15
A magyar sajtópalettán a gazdasági hetilapok közül a HVG-nek van messze a legstabilabb bázisa, mind a hirdetők, mind az olvasók vonatkozásában. Arról azonban korántsem szabad megfeledkezni, hogy a HVG mögött, mellett folyamatosan fejlődnek más virulens orgánumok. A kisvállalkozók felé nyit s ilyenformán egy nagy szakmai űrt tölt be az Üzleti 7, de erőteljes fejlődésnek indult a nemrég tulajdonost váltott, új arculattal piacra lépő Figyelő is. E „nagyhalak” mellett több kisebb, pár ezres példányszámú, a szakemberek számára hasznos és alapos segédanyagot jelentő üzleti folyóirattal jelen összeállításunkban nem foglalkozunk.
A legnagyobb ismertséggel bíró HVG hirdetési igazgatója, Sziegl Gábor elmondta: a lapban az egyik legnagyobb hirdetési kategória a szolgáltatásoké, szinte valamennyi szolgáltatói terület képviselteti magát. A gazdasági lapok közül ez a kiadvány jelenik meg a legnagyobb példányszámban (125 310 nyomott példány), Budapesten csütörtökönként, vidéken pedig pénteken. A Szonda–Gfk. 1998 I. féléves felméréséből kiderül, hogy a HVG a férfiolvasók körében valamelyest népszerűbb (53%), de a nők 47%-a is szívesen forgatja a hetilapot. Főleg az aktív kereső, 30–49 éves korosztály olvasmánya a lap, ezek több mint fele ismeri. Az olvasók táborában az egyetemet végzettek számaránya valamivel magasabb, mint az alsóbb iskolákat abszolváltaké. A vezetők 29, míg a diplomás szellemi foglalkozásúak 16%-a olvas HVG-t. A budapestiek 33 százaléka, a vidékiek 67 százaléka jut hozzá a hetilaphoz.

A leggazdagabb olvasók

„Lapunkat 49 ezren olvassák – közölte Bolgárné Szabó Ildikó, a Figyelő című gazdasági hetilap hirdetési igazgatója –, ez a szám azért is jelentős, mert ez a majdnem ötvenezer ember a felmérések szerint a gazdasági élet döntéshozóinak köréből kerül ki”. A Szonda-Ipsos médiaanalízise alapján a Figyelő olvasóközönségének 60%-a diplomás, 30%-a dolgozik vállalati gazdasági vezetőként, vállalkozóként. A személyes nettó jövedelmek értékelése során kiderül, hogy a Figyelő olvasói a legnagyobb jövedelműek a hetilapokat választók körében. Az újság hirdetői ennek megfelelően azon területen tevékenykedők csoportjából kerülnek ki, akik ezt a presztízsértékkel bíró olvasókört célozzák meg minőségi, de nem olcsó termékeikkel, szolgáltatásaikkal. Az igazgató elmondta, hogy a Figyelő a legtöbb hirdetést az információtechnológiai, a közlekedési, illetve a pénzügyi ágazatból gyűjti öszsze. Hirdetéseinek legnagyobb része image jellegű, de megjelennek promóciós kampányok is. A lap jellegéből adódóan kevés a közlemény. Bolgárné Szabó Ildikó hirdetési forgalmuknak reklámügynökségi megrendeléseit 60–70 százalékra teszi.

Nagyobb lap a kisvállalkozóknak

Benedek Tamás, az Üzleti 7 című hetilap hirdetési igazgatója azt szeretné, ha a lap az őt megillető helyet foglalhatná el a piacon. Mint az a gazdasági élet szereplői számára köztudomású, a lap a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara fóruma. A BKIK az újságot előfizeti a kamarai tagoknak és postai úton terjeszti, így hetente 95 000 példány (elhanyagolható remittendával) jut el a célközönséghez.

A lap célja, hogy ilyen feltételek mellett önállóan gazdálkodjon. Ennek érdekében új rovatstruktúrát hívnak életre tizenhat oldalon. „A Kamara is azt szeretné és a mi szándékunk is az, hogy ne legyen belterjes a lap. Kamara-kamera rovatunk ugyan az új struktúra keretein belül is megmarad, de ezentúl a kis- és középvállalkozói réteget szolgáljuk ki azokkal az információkkal, amelyek eligazítják őket alapvető gazdasági kérdésekben” – mondta az igazgató. A hirdetési igazgató a többi nagypéldányszámú hetilaphoz viszonyítva is meghatározta az Üzleti 7 helyét a piacon: „A HVG és a Figyelő alapvetően speciális közönségnek juttatja el üzenetét. Az Üzleti 7 a főváros lapja akar lenni”. Ahogy Benedek Tamás fogalmazott, célközönségük markáns, mivel együtt van a termelő, a kereskedő és a végfelhasználó. A lap nyitni kíván az agglomeráció felé is, mivel tudvalevő, hogy a „pesti piac’’ a vidéki cégek számára is létfontosságú.

A hetilap értékesítésébe eddig nem sikerült nagyobb reklámügynökségeket bevonni. A lapban közölt nagy hirdetői megjelenések aránya eddig kb. 20%. Továbbra is helyet kívánnak adni a kisbefektetői hirdetéseknek, rendszeres színes felületen. Az igazgató szerint az ügynökségek érdeklődnek a lap iránt, melynek egyébként nagy jövőt jósol. Mint elmondta: „Most jutottunk túl a legkritikusabb gyerekbetegségeken.’’

Gosztonyi Csaba

hirdetés
hirdetés