Körkép a hetente piacra kerülő üzleti lapokról
A leggazdagabb olvasók
„Lapunkat 49 ezren olvassák – közölte Bolgárné Szabó Ildikó, a Figyelő című gazdasági hetilap hirdetési igazgatója –, ez a szám azért is jelentős, mert ez a majdnem ötvenezer ember a felmérések szerint a gazdasági élet döntéshozóinak köréből kerül ki”. A Szonda-Ipsos médiaanalízise alapján a Figyelő olvasóközönségének 60%-a diplomás, 30%-a dolgozik vállalati gazdasági vezetőként, vállalkozóként. A személyes nettó jövedelmek értékelése során kiderül, hogy a Figyelő olvasói a legnagyobb jövedelműek a hetilapokat választók körében. Az újság hirdetői ennek megfelelően azon területen tevékenykedők csoportjából kerülnek ki, akik ezt a presztízsértékkel bíró olvasókört célozzák meg minőségi, de nem olcsó termékeikkel, szolgáltatásaikkal. Az igazgató elmondta, hogy a Figyelő a legtöbb hirdetést az információtechnológiai, a közlekedési, illetve a pénzügyi ágazatból gyűjti öszsze. Hirdetéseinek legnagyobb része image jellegű, de megjelennek promóciós kampányok is. A lap jellegéből adódóan kevés a közlemény. Bolgárné Szabó Ildikó hirdetési forgalmuknak reklámügynökségi megrendeléseit 60–70 százalékra teszi.
Nagyobb lap a kisvállalkozóknak
Benedek Tamás, az Üzleti 7 című hetilap hirdetési igazgatója azt szeretné, ha a lap az őt megillető helyet foglalhatná el a piacon. Mint az a gazdasági élet szereplői számára köztudomású, a lap a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara fóruma. A BKIK az újságot előfizeti a kamarai tagoknak és postai úton terjeszti, így hetente 95 000 példány (elhanyagolható remittendával) jut el a célközönséghez.
A lap célja, hogy ilyen feltételek mellett önállóan gazdálkodjon. Ennek érdekében új rovatstruktúrát hívnak életre tizenhat oldalon. „A Kamara is azt szeretné és a mi szándékunk is az, hogy ne legyen belterjes a lap. Kamara-kamera rovatunk ugyan az új struktúra keretein belül is megmarad, de ezentúl a kis- és középvállalkozói réteget szolgáljuk ki azokkal az információkkal, amelyek eligazítják őket alapvető gazdasági kérdésekben” – mondta az igazgató. A hirdetési igazgató a többi nagypéldányszámú hetilaphoz viszonyítva is meghatározta az Üzleti 7 helyét a piacon: „A HVG és a Figyelő alapvetően speciális közönségnek juttatja el üzenetét. Az Üzleti 7 a főváros lapja akar lenni”. Ahogy Benedek Tamás fogalmazott, célközönségük markáns, mivel együtt van a termelő, a kereskedő és a végfelhasználó. A lap nyitni kíván az agglomeráció felé is, mivel tudvalevő, hogy a „pesti piac’’ a vidéki cégek számára is létfontosságú.
A hetilap értékesítésébe eddig nem sikerült nagyobb reklámügynökségeket bevonni. A lapban közölt nagy hirdetői megjelenések aránya eddig kb. 20%. Továbbra is helyet kívánnak adni a kisbefektetői hirdetéseknek, rendszeres színes felületen. Az igazgató szerint az ügynökségek érdeklődnek a lap iránt, melynek egyébként nagy jövőt jósol. Mint elmondta: „Most jutottunk túl a legkritikusabb gyerekbetegségeken.’’