hirdetés
hirdetés

Kreativitás a városban

2014-04-02

Az első igazán nyári hétvégén – az ígéretekhez híven még márciusban – megnyitottak az Erzsébet téri Kulturális Központ és Park létező és nem létező kapui. Ez azt is jelenti, hogy a Design Terminál is újra szolgálatra kész, a Kreatív rögtön birtokba is vette az intézménnyel és az Európai Bizottsággal közösen szervezett Kreatív Budapest konferenciasorozat első felvonásával, amely a kreativitás és a város kapcsolatát boncolgatta.

Hogyan lehetne kreativitással gazdasági sikereket elérni? Mennyiben formálhatjuk innovációinkkal a társadalmat? Miként lehetne Magyarországot és Budapestet a régió kreatívipari központjává tenni? A rendezvény egyszerre adott választ a kérdésekre, és görgette tovább azokat.

A konferencia bevezetőjeként Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója ismertette, hol is vagyunk éppen, bemutatva a megújult központot. A létesítmény egyfajta szimbóluma is lehetne a konferenciának, eklatáns példa a kreativitás és Budapest kapcsolatára.

Az Unió kulturális közösség is

A prezentációknak Rétai Martin, a Pocket Guide ügyvezető igazgatója ágyazott meg, aki a Design Terminál csapatával közös új fejlesztésükön keresztül mutatta meg, hogy lehet a várost és a kreativitást eredményesen összekapcsolni. Hogy mennyire éri meg előremutatónak és innovatívnak lenni, azt Szűcs Tamás, az Európai Bizottság magyarországi képviseletvezetője fejtette ki. Elmondta, az Európai Unió 2020-ig kitűzött céljai között szerepel egy egységes európai kulturális tér kialakítása, hisz az Unió nem csak gazdasági, de kulturális közösség is. Hazánk a fejlesztések támogatására már 2007 és 2013 között 5 milliárd forintot kapott, hogy a 2014 és 2020 közötti időszakban mekkora összeghez jutnak az innovátorok, még kérdéses (az elbírálások még zajlanak), de összesen 1,5 milliárd euró, azaz körülbelül 450 milliárd forint lapul a közös kasszában az említett időszakra.  „A Kreatív Európa program lesz a kultúrmisszió zászlóshajója” - fejtette ki Szűcs. „Fő célja a kreatív fejlesztéseket, innovációt gátló akadályok felszámolása, a kreatív szféra szereplőinek összekapcsolása, új pénzügyi szereplők lehetőségek bevonása, társadalmi befogadás támogatása, általános közérzet javítása.”

Kommunikálni kell a sikereket

A Design Terminál és a Kreatív konferenciája is többek között ezeket a célkitűzéseket járta körül, olyan piaci szereplőket mutatva be a szépszámú közönségnek, akik motivációként, érvként és példaként is szolgálhattak a pályázni kívánók számára. Először Klementz Anna, a Loffice ügyvezető igazgatója ismertette „termékét”, a közösségi iroda hazai reformerei immár négy budapesti és egy bécsi helyszínen is jelen vannak, bizonyítva, hogy a kreatív megoldások akár rövidtávon is sikeresek lehetnek, határok nélkül.

További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál
További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál

Az A38 hajónak nincs párja az egész világon, talán ezért is lehet különösen sikeres. Bognár Attila, a szórakoztató központ tulajdonosa igazából már az általa hozott videóval bizonyítani tudta a hajó egyedi karakterét, amelyet ma már szinte minden közlekedési eszközzel meg lehet közelíteni, ami fontos is, hisz az A38 sikere világszerte hallatszik, sokan érkeznek Magyarországra az egyedi állóhajó miatt és a világsajtóban is egyre többször cikkeznek a rendhagyó koncerthelyszínről.

„Kezdjünk el beszélni a sikereinkről!” – Pistyur Veronika, a három nemzetközileg is sikeres hazai startup, a Prezi, a Ustream és a Logmein által alapított Bridge Budapest vezetője eköré a gondolat köré építette előadását. A témában aligha lehetett volna jobb előadót találni, hisz a Bridge Budapest egyik fő feladata, hogy segítse, megvalósítsa az innovációk, kiemelten a startup cégek önmagukról való kommunikációját.

Vissza is kell nézni, hogy előrébb jussunk

Van olyan ötlet, amely magáért beszél, minden egyes előttünk elsuhanó futárral, ilyen a Hajtás Pajtás, amelyet Tóth „Spenót” Zoltán még 1993-ban alapított. Az ötletgazda, többek között a Puszi együttes gitárosa, a képek és a zene erejével foglalta össze, mi a fontos egy ötletnél és a megvalósításnál, hogy lehet praktikusan nulla forintból, a kreativitás erejével egy működő vállalkozást létrehozni és üzemeltetni. 

További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál
További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál

Hogy a köztudottan kreatív magyar agy miként tud a külföldi piacra, piaccal dolgozni, azt a civil társadalom és az európai integráció egyik legavatottabb szakértője, Miszlivetz Ferenc szociológus, történész, az MTA doktora fejtette ki. Meglátása szerint úgy kell Európa felé húzni és újítani, hogy, Magyarországon maradunk és ápoljuk hagyományainkat. Példaként a Kreatív Város projektet említette, és kifejtette: „kulturális örökségeink jobb menedzselése gazdasági hatást eredményez”. (Az ő témával kapcsolatos gondolatai ebből a korábbi írásából ismerhetők meg részletesebben.)

Ókovács Szilveszternek, a Magyar Állami Operaház igazgatójának is a hagyomány megtartása, ápolása mellett kellett újítani, hisz az utóbbi években mind az Opera, mind az Erkel vesztett fényéből, az emberek többsége számára elérhetetlennek tűnik, sznob, „kiöltözős” intézményként kezdett megragadni a köztudatban. Az igazgató előadásában az opera világától (itthon) távol álló plakátokkal, akciókkal, előadáspéldákkal illusztrálta, hogyan sikerült közelebb hozni az emberekhez a távolinak tűnő opera műfaját. Hisz „a hozzáférhetőség megváltoztatja a gazdasági modellt” - ezt már Bakos Maxim, a Design Terminál projektvezetője mondta, mikor előadásában a szervezet kutatási tevékenységéről beszélt. A májusban bemutatásra kerülő átfogó kreatívipari elemzés az ágazat társadalmi és gazdasági hatásait, fellendítésének lehetőségeit taglalja.

Jó, de lehet jobb is

A prezentációkat követő kerekasztal-beszélgetésen a résztvevők egyaránt egyetértettek abban, hogy Budapestnek és Magyarországnak kiváló adottságai vannak, mindössze a társadalmi közegnek kellene befogadóbbnak lennie, észrevenni az ötletekben a lehetőséget. Az előadók számos példát említettek (Turkutól kezdve Dublinon át Tallinig,) ahol Budapestnél kisebb helyen tudtak világraszóló eredményeket elérni. A konferencia üzenet mindenképpen az volt, hogy Budapest és Magyarország „nagyon jól áll” a kreatív innovációk terén, és még nagyon sok lehetőséget biztosít a gondolkodó alkotók számára.

Az eseményen úgynevezett grafikus jegyzetelés is zajlott, az ennek eredményeképp létrejött képregényszerű ábrázolás itt található, tessék megnézni, nagyon szórakoztató!

További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál
További képekért kattintson! - Forrás: Design Terminál

A Kreatív Budapest rendezvénysorozat következő konferenciája, szintén a Design Terminál, az Európai Bizottság és a Kreatív szervezésében, május 29-én este lesz az Erzsébet téren.

Biró Péter

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés