hirdetés
hirdetés

Leszokások

Divatban a csoportterápia
2002-09-30
Határozottan fesztiválsiker-gyanús lehetne a Vodafone nyári szpotja, amely egy csoportterápia humoros-realisztikus ábrázolásával, a magyar piacon az újdonság erejével ható látásmóddal örvendeztette meg a reklámimádókat.
Nehéz azonban olyan szenzációsan jó hirdetést készíteni, amely a nemzetközi reklámpiacon is képes újat mondani. Az egy-egy termékhez kötődő, már-már beteges függőség ábrázolásának hálás témáját, a csoportterápiák utánozhatatlan hangulatát a világ reklámcsinálói már korábban felfedezték maguknak. Így bár igaz, hogy a Grey Budapest szpotja kitűnik a magyar reklámblokkokból, meg kell jegyeznünk: láttunk már ilyet.

A televíziókban júliusban és augusztusban sugárzott Vodafone-hirdetés bizonyos szempontból a Matávból űz gúnyt. A szpot arra épül, hogy a Mindenkinek csomag megszűnésével az otthoni internetezés már nem olcsó mulatság, ezért sokan arra kényszerülnek, hogy leszokjanak költséges időtöltésükről. A szatirikus hirdetésben a csoportterápia résztvevői egy vezető segítségével igyekeznek abbahagyni „káros szenvedélyüket”, és meggyőzni magukat arról, hogy a szürke billentyűzet valójában visszataszító, és az egérrel alvás sem feltétlenül normális dolog. „Meg tudod csinálni!” – hangzik a biztató szó, a klaviatúra elengedésére pedig a közösség tagjainak tapsa a válasz.

A szpot erőssége az alapötlet és a kreatív koncepció mellett a kiváló casting is, amelynek köszönhetően az igazi mániákusoknak, ugyanakkor egyszerű, hétköznapi embereknek tűnő színészek szájába adott szövegek igazán hitelesnek hatnak. A terápia sikerének végül az vet gátat, hogy az utolsó kísértésnek, a Vodafone fix díjas, korlátlan internet-hozzáférésének senki sem képes ellenállni, így a szpot utolsó snittjében a csoportvezető az üres székek mellett bánatosan, egymaga rugdossa az ottfelejtett egereket. A kreatív koncepció Gellért Emese kreatívigazgató és szövegíró, valamint Tooth Gábor Andor art director munkáját dicséri, a film megvalósítása pedig a Stáb Film, Paczolay Béla rendező és Pados Gyula operatőr nevéhez fűződik.

Azt, hogy a szpot feltűnően jól sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a reklámszakma legrangosabb nemzetközi orgánuma, az AdAge Global sem hagyta szó nélkül. Az online magazin augusztus 30-i cikke megjegyzi, hogy bár a Vodafone a magyar mobilpiac legkisebb cége, kampányaival kiemelkedő szerepet tölt be a hirdetések terén. Az újságíró figyelmét főként éppen ez a csoportterápiás szpot keltette fel, amelynek humoros-szarkasztikus hangvételét különösen egyedülállónak tartja.

Prágai gyógymód

Bár hangulatában minden bizonnyal valóban egyedülálló a szpot, alapötletéről sajnos nem mondható el ugyanez. Fesztiválsikerre már csak amiatt sem pályázhat nagy eséllyel, mert a közép-európai régió legfontosabb megmérettetésén, a portorozsi Golden Drum fesztiválon tavaly egy hasonló koncepciójú, ugyancsak csoportterápián játszódó szpot vitte el a fődíjat.

A prágai McCann-Erickson munkája, a Disko keksz hirdetéssorozata arra a feltevésre épül, hogy bármennyire is igyekszik a függő, buzdítja őt csapata, az édességről nemhogy leszokni képtelenség, de még arra sincs remény, hogy az udvariasság alapvető szabályainak engedve mást is megkínáljunk belőle. A Vodafone-reklámhoz hasonlóan szintén humorosan ábrázolt kínlódások szellemességükkel és aprólékos, igényes kidolgozottságukkal tűntek ki a tavalyi verseny más szpotjai közül.


Londoni gyógymód

Szintén a csoportterápia ötletével él a BT Internet, amelynek hirdetései a kisvállalkozásoknak adnak tanácsokat arról, hogyan virágoztathatják fel üzleteiket. A Lürzer’s Archive idei második videogyűjteményén három BT-szpot található, amelyből a Primal Scream címet viselő arra kínál megoldást, hogy a dolgozók kiélhessék a munkájuk során felgyülemlett stresszt.

A kis iroda által kifejlesztett sikolyterápián a körben helyet foglaló irodisták igyekeznek magukból kivetkezve minél hatalmasabbat üvölteni, a résztvevők legnagyobb megelégedésére. A reklámfilmek kreatív ügynöksége a londoni St. Luke’s volt.

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés