hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bizalmatlan marketinges

Meg kell szabadítanom a reklámokat a túlzott kreativitástól

Egyszerűségükben szokatlanok, ezért érthetőek az új Telenor kampányok – állítja Kallós András, a vállalat marketingkommunikációs igazgatója. Szerinte nem a szakmának kell megfelelni,  és minden kreatívdíj mellé odatenne egy kutatást. A Kreatív Magazin interjúja.

hirdetés

Ez volt Magyarország történetének legmegúszósabb átmárkázása. Egy rövid reklámfilm és máris jöttek az ajánlatok.
Egy névváltásról beszélünk. Nekem az volt a feladatom, hogy a több mint hárommillió ügyfelünk másnap ne gondolja azt, hogy egy teljesen ismeretlen márkát kapott. Ehhez pedig egy egyszerű, őszinte, barátságos és érthető kampányt kellett kidolgozni. Egy drámai változás sokkal több embert idegenít el. Ne hasonlítsuk össze azzal, amikor a Westel helyére egy új vállalat érkezett meg más arculattal, más háttérrel! Egy hónap alatt nem lehet elszakadni a Pannontól, és nem is szerettünk volna, mert jó márkaértékkel bírt.

Ráadásul a Pannont korábban leginkább az különböztette meg a másik két szolgáltatótól, hogy az emberek magyar márkának tartották. Miért volt érdemes mégis eldobni a Pannon nevet [A Pannon-Telenor márkaváltásról lásd korábbi cikkünket]?
A márkaváltás előtti tesztjeink azt mutatták, hogy az emberek tisztában vannak azzal, hogy valójában ez már nem egy magyar márka. Inkább arra helyezték a hangsúlyt, hogy helyi márka, vagyis, hogy a döntések, reklámok, termékek itt születnek meg. Ez meg is fog maradni. Másrészt ezen a piacon a magyarnak van egy olyan kicsengése is, hogy olyan kicsi, meg sárga, de legalább a miénk. Ugyan szeretjük, de talán mégsem olyan, mint egy nemzetközi vállalat.

Hogy fog kinézni a Telenor kommunikációja egy év múlva?
Az egyszerűséget és az érthetőséget meg akarom tartani. Emellett szeretném a márkát érzelmesebb, humorosabb irány felé terelni, de persze itt nem a „rálépek a gereblyére és az fejbecsap” típusú humorra kell gondolni, inkább a kedves, összekacsintós fajtára. A Telenor grafikai arculatából nem tudtunk kilépni, bár így is sok lehetőség van benne. A hideg-rideg kékséget szeretném lágyítani a melegebb zöldek, sárgák, lilák felé, akár célcsoportokra lebontva eltérő módon. Ázsiában gyönyörű grafikai megoldású kreatívkoncepcióink vannak, amikből szeretnék átvenni elemeket.

Egy éve került a Pannonhoz, szinte azonnal ügynökséget váltott, az Ogilvy helyett most a Young & Rubicam készíti a reklámokat. Mit mutatnak a piaci adatok, megérte?
Mi első sorban saját magunkhoz viszonyítunk, és az új irány reklámjai majdnem minden mérési szempontból túlteljesítették az ogilvys korszakot. Ha bedobjuk a hülyéskedő Dió kutyát [az Ogilvy által készített reklámok főszereplője – A Szerk.], az megmosolyogtat, de nem garantálja a reklám érthetőségét. Az új irányt ezzel szemben érthetőnek, egyszerűbbnek, barátságosabbnak tartják a fogyasztók.

Egy általunk végigolvasott kutatási beszámolóból az derült ki, hogy a Pannon az ügyfelek számára láthatatlan, a nem-ügyfeleknek pedig érdektelen, a legkevésbé vonzó és egyéniséggel rendelkező mobilmárka. A Bye-bye bébi című, az imázsváltást megelőző, tavaly novemberben indult kampány eredményei kifejezetten gyengék.
Nehéz látatlanban kutatásokról beszélni.Bizonyos állítások lehetnek igazak. Elismerem, annyira nem volt karakteres a reklámjelenlétünk, ennek köszönhető talán, hogy sokan láthatatlannak vagy nem teljesen egységesnek tartották a Pannont. Két-három év után váltottunk, elvesztettük a karakteres és könnyen felismerhető főszereplőinket, és a fogyasztók ilyenkor nehezebben adaptálódnak egy új irányhoz. De a mi kutatásaink szerint épp az említett szpot teljesített a legjobban és hozta a legtöbb forgalmat.

Két kutatás hogyan hozhat ugyanarról két egymással szöges ellentétben álló eredményt?
Lehet, hogy más hatékonysági kört vizsgálnak. Kíváncsi lennék erre a kutatásra, például, hogy a többi kampányunkról milyen eredményeket hozott, és ezek az értékek miből származnak.

Nem lehet, hogy ezek a kampányok szépek ugyan, de nem érintik meg igazán érzelmileg a fogyasztókat?
A kutatásaink mást mondanak, és számunkra ez a lényeges. A fogyasztók egyedinek és emberinek tartják őket, olyannak, amilyennek például a T-Mobile reklámjait, alighanem a cég mérete, karaktere miatt, soha nem fogják. Nekik más indikátorokból származik az erejük, és ez így természetes.

A T-Mobile és a Telenor kommunikációja hasonlóan semleges, még a két szlogen, az „Egyszerűen, neked” és az „Együtt, veled” is rímelnek. Szerintünk egyik sem igazán karakteres, egyik sem próbál kitűnni.
Igen, mindkettőt tartalommal kell megtölteni, a szlogen anélkül tényleg csak egy mondat. De tágabban, ezzel maguk azt állítják, hogy a reklám csak akkor működik, ha meghökkent. A fogyasztó azonban nem ezt várja. Akkor figyel oda a reklámra, ha annak közlendője releváns számára. Ha nem, akkor tök mindegy, mennyire kreatív a reklám, nem lesz más, mint színes film tartalom nélkül.
 
Amikor egy buliban egyszerre sokan beszélnek, akkor arra figyelek, akinek van valamilyen mondanivalója és ehhez karizmája, tehát valamiért érdekes. A reklámnak törekednie kell arra, hogy rá figyeljek oda és ne a másik nyolcra.
Ez a logika azt feltételezi, hogy egy buliban csak a kikent, hivalkodóan felöltözött lány lehet érdekes. Ezzel szemben én azt állítom, hogy ez a lány ettől még lehet nagyon buta is, mondandója üres és tartalom nélküli. Mi azt választottuk, hogy egy ilyen társaságban bemutatkozunk, és feldobunk egy témát, amiről értelmesen lehet beszélgetni, és ezzel hívjuk fel magunkra a figyelmet. A jelenlegi kommunikációs irány rengeteg továbblépési lehetőséget kínál, és igen, néha fel kell venni a dögös ruhát, ha hódítani akarunk. Amit mi szeretnénk csinálni, az az egyik legnehezebb kreatív módja a reklámnak, és meghatározó lesz benne, hogy csak akkor kreatív valami, ha a mondanivaló érthető. Maguk azt várják, hogy a reklám meglepje a fogyasztót. Én azt mondom, hogy a mi reklámjaink szokatlanok, mert egyszerűek.

Sokat szokott harcolni az ügynökséggel?
Igen, hiszen nekem kell megszabadítanom a reklámot a túlzott kreativitástól, ami az ügynökségnek értelemszerűen nem tetszik.

Egy reklámhoz mennyit tesz hozzá ön?
Nagyjából hatvan százalékot, de ez remélem csökkenni fog a jövőben.

Nem gondolja, hogy ezzel letöri az ügynökség lelkesedését?
Alapvetően nagyon bizalmatlan vagyok. Az elmúlt egy év rólam szólt, nekem is meg kellett tanulnom ezt a területet és felismernem a hibáimat, tévedéseimet. Most, hogy jobban értem a telekommunikációs iparág működését, jobban ki tudom használni az ügynökségben rejlő potenciált. A Young & Rubicammel jókat szoktunk vitatkozni, és sokszor voltam meggyőzhető. Nagyon komoly gazdasági felelősségem van, és az elvárt eredmények érdekében erélyes döntéseket kell hoznom. Lehet, hogy bizonyos embereknél vagy helyzeteknél rossz irányba megy el a kompromisszumra való hajlandóságom, ezt belátom.

Ön szerint mi az ügynökség feladata?
Az, hogy megértse az általunk kidolgozott márkastratégiát és azt maximális módon végrehajtsa. Ha azt látom, hogy az ügynökséggel közösen lehet gondolkodni, építkezni, kreatívan játszani, akkor részemről ennek sincs akadálya. Amikor a Coca-Colánál dolgoztam, sokszor ültem be Kádár Tamáshoz és Csurgó Csabához [K.T. a Publicis akkori és Cs.Cs. a jelenlegi kreatívigazgatója – A Szerk.] ötletelni, és többnyire értelmes, inspiráló vitáink voltak. De volt olyan ügynökség is, amit keményen kellett irányítani, mert szét voltak esve kissé. Az is biztos, hogy az elmúlt évben sokkal erélyesebben és céltudatosabban kezeltem az ügynökségeket, mint korábban, a Pannonnál nem volt idő lazítani.

Kallós András
Kallós András

2005 és 2009 között a Coca-Cola atlantai központjában töltött be különböző marketingkommunikációs posztokat. Ottani tapasztalatai alapján mi az, amit tanárként továbbadna másoknak a marketingkommunikáció lényegéről?
Nem voltam még olyan kommunikációs meetingen, ahol ne szerettünk volna bele a saját ötletünkbe. Ebből nagyon nehéz kimászni, vagy visszavenni két lépést. Meg akarunk felelni magunknak, holott a célcsoportnak kellene. Mindig el kell mondanom az ügynökségeknek, hogy a kreativitás nem mehet a kommunikáció rovására, nem a szakmának kell megfelelni. Én minden kreatívdíj mellé odatennék egy kutatást, hogy megértette-e a fogyasztó az adott reklámot, és a reklám mennyiben támogatta az értékesítést. Persze akkor jó, ha a kreativitás és az érthetőség együtt jár, de mi még jellemzően vagy az egyiket, vagy a másikat választjuk.

Miért választotta ezt a pályát?
Véletlenül. Főiskola után bankárként kezdtem a pályafutásomat, de rájöttem, hogy nem bírnám ilyen korlátok között élni az életemet. Egy társaságban találkoztam a Douwe Egberts [ma Sara Lee – A Szerk.] akkori holland marketingigazgatójával, aki beajánlott a magyar piacra épp akkor belépő Heineken marketingigazgatójának, aki nem feltétlenül marketingest, de mindenképpen egy dinamikus személyiséget keresett. Ott tanultam ki a szakmát, nagyon jó iskola volt.

Van olyan szakember, akitől nagyon sokat tanult?
Vannak olyan szituációk, amikor megkérdezem magamtól, hogy a rám nagy hatást gyakorló két ember mit csinálna a helyemben? Az egyik Paul Garrison [jelenleg a Garrison Group kommunikációs tanácsadócég tulajdonos-ügyvezetője, a Central European University Business School dékánja – A Szerk.], a másik pedig Horváth Magyary Nóra [jelenleg a K&H kommunikációs igazgatója, korábban mindketten a Coca-Colánál dolgoztak – A Szerk.]. Ez sok helyzetben segít eligazodnom.

Mivel foglalkozna, ha nem marketingszakember lenne?
Amikor azon gondolkodtam, hogy visszajövök Európába, akkor fontolgattam, hogy valamilyen karitatív célú szervezethez kéne csatlakozni, a WWF-fel még beszéltem is, hátha valamilyen regionális szerepkörbe el tudnék menni hozzájuk. Nagyon sokat kaptam az élettől, mindent, amit szerettem volna, meg tudtam csinálni. Úgy gondolom, van annyi szaktudásom és tapasztalatom, hogy most már a másik oldalra álljak. Mivel már anyagilag is megengedhetném magamnak, nehezemre esne nemet mondani egy ilyen ajánlatra. Az biztos, hogy a következő helyemen majd nagyon szeretném, ha be tudnám vinni a kutyámat az irodába.

Már a következő helyen gondolkodik?
Amikor megjöttem a céghez, azt mondtam az embereimnek, hogy körülbelül két és fél évük van, hogy kitúrjanak engem. Három évnél tovább ezt nem lehet csinálni egy helyen.

Trendkövető countryman
„András Magyarország öt legjobb marketingszakembere közé tartozik” – mondta Kallósról az egyik, általunk megkérdezett egykori kollégája. Közvetlen környezete precíz, pontos embernek írta le, emellett jó csapatembernek, aki a közössége és a vállalat érdekeit minden egyéb szempont elé tudja helyezni, ugyanakkor megjegyezték, hogy gyakran tud türelmetlen is lenni. Pályatársai kiemelték, hogy imád szórakozni, és a trendeket naprakészen követi, legyen szó zenéről vagy divatról. Kedvenc könyve Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című műve, a filmek közül pedig a John Travolta főszereplésével készült A nemzet színe-java (Primary Colors) című politikai témájú vígjátékot emelte ki.

Szereti a jazzt és a countryt, gasztronómiai vonalon pedig a parasztkolbász-sajtos szendvics kombót és a light kólát favorizálja. Családi állapotáról úgy nyilatkozik, hogy „nyitott az ajánlatokra”, emellett életének nagyon fontos része a kutyája, mint mondja: „az egyetlen ok, amiért legkésőbb hatkor elindulok haza.” Nagy állatbarát, aki a későbbiekben örömmel segítene állatokkal foglalkozó karitatív szervezeteknek is kommunikációs munkával. Ha nem ezt a szakmát választott volna, akkor szívesen foglalkozna művészettörténettel.

 

Kallós András
  • 2009. május – Pannon/Telenor, marketingkommunikációs igazgató
  • 2007.  június – 2009. április: Coca-Cola, Atlanta, vállalati márka, fenntarthatósági stratégiáért és reklámkommunikációs platformért felelős igazgató
  • 2005. április – 2007. május: Coca-Cola, Atlanta, a Coca-Cola, a Coca-Cola Light/Diet Coke, a Sprite és a Fanta termékek globális, 200 országra kiterjedő marketing-, pr- és stratégiai kommunikációjáért felelős marketingigazgatója
  • 2003. június – 2005. április: Coca-Cola, Magyarország és közép-európai régió, vállalati kommunikációs és pr igazgató
  • 2001. június – 2003. június: Coca-Cola, Magyarország, reklám-, média- és rendezvények csoport, menedzser
  • 1999. december – 2001. június: Universal Music, marketing és pr igazgató
  • 1996. április – 1999. december: Coca-Cola, Magyarország, reklám- és médiamenedzser
  • 1995. január – 1996. március: Johnson & Johnson, fogyasztói termékek, vállalati kommunikációs menedzser
  • 1993. január – 1995. január: Heineken, marketingmenedzser és márkamenedzser
(forrás: Kreatív)
hirdetés
Hozzászólások (70 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Life is a journey, you don’t care about the destination, you care about the scenery along the way and the mood of seeing the scenery.
[url=https://www.hotnewcontent.com]web2[/url]
web1
#
Túlzott kreativitás? Szinte szégyellje magát, aki túl jó! Reklámról beszélgetünk, a kreativitás pedig nem azonos a giccsel, hogy túl sok, hogy tolakodó, hanem, hogy
ötletes! Ezzel mi is a gond? Hogy vannak még, akik gondolkodnak, alkotnak, használják a kicsi fejüket, a fantáziájukat? Ezt kell kiiktatni? Sok olyan dolog van, amit a
reklám ellen felhoznak, s amivel néha magam is egyetértek: túl sok, belemászik az ember képébe, esetleg kicsit ferdít. Ezeket el tudom fogadni, pedig nem közömbös
számomra a téma. De hogy túl kreatív? Ezt sem egy kreatív ember írta...
#
Kedves András,

Tizen-sok-éve ülök média ügynökségi oldalon, ahonnan nézve, nagyon is azonosulni tudok a véleményével. Biztos, hogy nem vagyok népszerű azon állításommal, hogy az
Ön által "túlzott kreativitásúnak" nevezett kreatív anyagok valóban ellehetetleníthetik a kampányt - média tervezői szempontból mindenképpen. Nem hiszek a
színes-szagos dolgokban, csak azokban, amiket ésszerűen meg lehet valósítani, az üzenetet ésszerűen el lehet juttatni a fogyasztónak - a megfelelő média csatornákon
keresztül. A mi szakmánk nem tudományos-fantasztikus űrutazás, mégha sokszor ezt is szeretnénk. Sok esetben a végcélt felejtik el a kreatív kollégák: a
terméket/szolgáltatást kell értékesíteni, nem pedig önnön kreativitásunkat kibontakoztatva önmegvalósítani.

Üdvözlettel
válasza hozzászólásához
#
KIFÉNYESÍT!

Egy lelkes marketing-hallgató
#
Az ötletes reklámról jutott eszembe a reklamhelykatalogus.hu oldala.
Itt aztán találni hasznos dolgokat, kreatívakat is, arra, hogy hogyan lehet olyan reklám lehetőséget találni és igénybe venni, amire nem fogja azt mondani az ember, hogy
már a csapból is az folyik. Vagy az ellenkezője, hogy oda sem figyel, mert annyira bóvlinak tartja.
Szuper reális ötletek ingyen, viszont még keresni is lehet vele. Valami ami oda vissza jó és új az embereknek. Most van induló félben úgy látom, de biztosan lesz keletje
neki.
Aki gondolja nézze meg!
#
Kedves fórumozók!
Október 13-án este 7 kor Kaszás György, Kallós András nyilvánosan beszélgetnek a kreativitásról, az ügynökség és a marketinges szerepéről. Nem nagy a terem, ezért
akit érdekel a dolog, szeretne eljönni írjon nekem emailt romanb@kreativ.hu címre és elmondom a részleteket.

#
szerintem ennek a mondásnak túl nagy jelentőséget tulajdonítottatok. valószínűleg csak marketing célja volt ezzel is.
az életrajzát elnézve, jövőre már nem lesz Telenoros... de, biztos, mindenhol, a rövid idő ellenére hosszú távú megoldásokat hagyott maga után, egykori kollégái
azóta is azt az utat járják, amit még ő kövezett ki nekik. és benne van a top5ben egy ismeretlen nevű csontos pityu szerint. fsza.

#
'A kreativitás (...) új gondolkodásmódot nyit, ami mindennek, ami addig volt új értelmet ad.'

"Nincs jelenidejű kreativitás!"

Csak én érzek itt pici ellentmondást?
#
Kreatív -e az a kreatív, akinek a kreatívja nem kreatív? - nagyjából erről vitatkoztok. Miközben ahányan vagytok, annyifélére gondoltok ugyanarról a szóról. És ha
megsértődtök is, csak pszichológusként tudok hozzászólni. Ezt a fogalmat ki-ki a maga frusztrációjának kompenzálására használja. Akinek nem ment, az ellene, akinek
ment, az rá esküszik. De mire? "Túlzott kreativitás"??? Hát az meg mi a bánat? A kreativitás szent dolog, az, ami előre viszi a világot. Ami új gondolkodásmódot nyit,
ami mindennek, ami addig volt új értelmet ad. Az nem egy piszlicsáré poén, amitől pár ember egy hétre elalél. Várjatok egy kicsit! Majd előbb-utóbb kiderül, hogy ki
volt tényleg kreatív. Ogilvy élete vége felé azt mondta, hogy volt három jó ötlete. Meg azt is elmondta, hogy miről lehet felismerni az ilyent. Többek közt arról, hogy
működik és harminc évig haználható. Nincs jelenidejű kreativitás! Csak a várólista van, amire fel lehet jelentkezni! Rajta! Írtam pár éve egy könyvet Ötletes
Reklám( nem kreatív!) címmel. Abban vannak sokan, akiknek sikerült. Ismerkedjetek velük!

Túlzás nélkül.

Sas István
#
Nem moderáltunk ki, csak valahogy elveszett a hozzászólásod a pénteki nagy átállás miatt, de megkeressük és/vagy írd be újra. Bocsánat. Ha még valaki nem lát itt
valamit amit beírt, akkor ugyanez lehet a gond. Szerelünk kicsit.
#
kimoderáltak...pedig nem is káromkodtam. Bravo.
#
ok persze de erre meg ott az atavisztikus alaptézis miszerint rohan-e valaki a boltba a szuperkreatív(bocs túlzott kreatív) reklám hatására? hagyjuk is. Nem ez a lényeg
hanem az intézményesült akarat a kreatívitás hidegvérrel és előre megfontolt szándékkal való letörésére. Ami nem másból mint a teli Liberóból ered. Aztán persze
telecsokizott Liberóval lehet a youtube-on párás szemmel nézegetni az ilyen "hú de szép", "na ez nem megosztó" stock-világokat. Régóta mondom én már: itthon a
kreativitás egy szitokszó kábé a szutyok szinonímája.
#
:)))))
#
Szerintetek érti AKallos, hogy éppen mi történik vele? Mert szinte fürdőzik a népszerűtlenségben. És még erre is válaszolni fog :)
#
milyen igaz.
#
Tisztelt Hölgyek, Urak!
Azt gondolom valami olyanról szól ez az -egyébként lehet, hogy hasznos- polémia, ami nincs. Mármint túlzott kreativitás. Erre egyébként már Omikron felhívta a
figyelmet, csak mindenki elsiklott felette. Megkérdezte bárki Kallós Andrást, hogy pontosan mit ért ezalatt? Ha jól értelmezem gondolatmenetét a nem kreatív relámot
mindenki érti (pl. Klapka?), a jól kreatív reklámot értik, és figyelemfelkeltő..., a túlzottan kreatív reklámot nem értik. Ez nem így működik. Kell egy jó ötlet és
azt oly módon kell "megcsinálni" hogy a célcsoport számára figyelemfelkeltő... legyen.
Az angol kifejezést talán szerencsébb lett volna az "öncélú kreativitás" ra fordítani.
Elhangott egy rossz kifejzezés, amire mindenki vélt vagy valós sérelmeit kezdte sorolni.
Ui. Látom a találkozót Kaszás Gy.-vel aki nemzetközi példákkal igazolja, hogy a kreatív reklám elad -s igaza van. Kallós A. nemzetközi példákkal bizonyítja, hogy
milyen rossz reklám az amit nem ért a befogadó -s igaza van. Miről szól a vita???
Amúgy borzasztó, ha még mindig ott tartunk -12 évig dolgoztam ügynökségen, ennek immár 7 éve-, hogy a "hülye ügyfél minden ötletemet megöli" vs. "az ügynökség az
én pénzemen akar díjakat nyerni, s nem érdeklik az eladások", ahelyett, hoy figyelnénk egymás szavaira.
Bocs, ha hosszú voltam.
#
Szia,
Inkabb arra gondoltam, hogy , ha egy ilyen post kerül fel a Telenor Facebook oldalára, akkor a munkatársaink megpróbálnak utána menni és megnézni miért történt esetleg
egy ilyen kellemetlen epiízód, és remélve, hogy egyrészt orvosolni tudjuk, másrészről tanuljunk belőle.
Nálunk folyamatosan figyelik a postokat és erre házon belül is reagálnak. Erre mondtam, hogy szerintem a legtöbb cég aki bármilyen social site-on jelen van az minimum
erre használja azt.
Remélem ez így érthetőbb.
Amúgy örülök, hogy tudatos mobilhasználó vagy, mert tapasztalataink szerint azokat könnyebb jó ajánlatokkal elérni (persze ez most alapvető infonak fog tünni) akik
tudják pontosan mennyit fizetnek és értékelni tudják - az amúgy kicsit komplex ajánlatokat.
Köszönettel
András
#
Andras,

Tudom, hogy ez nem kapcsolodik az itt folytatott vitahoz, engem megis erdekel.
‘Social media - szerintem ma mar a legtobb ceg ezt csinalja amit irtam... :)’ vagyis a legtobb cegnek van hozzaferesi lehetosege a magan jellegu postokhoz a Facebookon? En
Anglia egyik vezeto social media branding cegenel dolgozom, es tudom, hogy a brandwatch software sok mindenre kepes, viszont arra nem, hogy kiadjon magan jellegu informaciokat
cegeknek.

Kerdes: gyorsan : mond meg milyen telco csomagod, van mennyi a percdijad es milyen elonyokkel jar? :) – O2, top-up, 300 ingyen sms havonta, es 25p/perc.

Azert annak orulok, hogy ez a (kis hazankra elegge jellemzo) beszolasokkal teli es inkabb ‘fikazo’ mint epito jellegu szakmai vita atalalkult egy kicsit intellektualisabba.

#
Szia Lebo :)
Abszolút - ha elovasod a cikket akkor pont ezt mondom :) ..szóval lehet, hogy ha rendesen elolvassa valaki a cikket akkor megint egyetértésben van velem :)

Amúgy - pontosan miből jutottál erre a következtetésre - (mert ugye nem abból, hogy én mondtam azt eredetileg, ha jól látom :)

#
Én azt hiszem, választ kaptam minden kérdésemre és dilemmámra.

Lassan ideje nyugdíjba menni, és könyvet írni.
#
és ha még valaki megkérdezni, hogy na-jóóó, de a kettő között mit csináltam :) egy-két dolog amihez a nevem fűzödik a két előző periodus között :) , de itt azért
egy nagyobb csapat tagjaként - de a legtöbb helyen a googleben szerintem még mindig én jövök fel mint contact :) LOL


http://www.thecoca-colacompany.com/presscenter/presskit_CSOL_images.html
http://www.enviga.com/
http://www.livepositively.com/#/home
http://www.thecoca-colacompany.com/presscenter/newproducts_farcoast_canada.html
http://www.google.hu/search?hl=hu&q=coca-cola%20m5&um=1&resnum=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw
#
és egy kicsit a sötét múltamat felhantorgatva :)))

http://www.youtube.com/watch?v=IxfvKWsiYok (Coca-Cola nyár) - a fekete blöki az a kutyusom volt akkor :)
http://www.youtube.com/watch?v=3hny5RiaE-M (Húsvét)
http://www.youtube.com/watch?v=quUd8BSHMb0 (CC Beach House Reality Show)

#
http://www.youtube.com/watch?v=8F3JbbJxNHk (Hajós)
http://www.youtube.com/watch?v=SrQVt49i3y4 (Szemészet)
http://www.youtube.com/watch#!v=0QppVfSjrh0&feature=related (Bye-Bye baby)

...mert bátor vagyok és szeretem ha célpontban maradok :)
#
szerintem András a Djuice gerillareklám-embere és így kommunikálja a a fiatalos, izgi, kreatív brand totális leválását az anyamárkáról. (ami mint tudjuk, jogilag
továbbra is a telenor egyik divíziója)
mi pedig egy médiahack áldozatai vagyunk :)
#
én megbontanám a véleményem, racionális és emocionális szemszögből:
1, a marketing alapfunkciója azért még mindig a profitszerzés és az értékesítés. Lehet, hogy a szakmának, reklámbuziknak nem tetszenek a kevésbé kreatív reklámok,
de ha a kutatások szerint a Telenor célcsoportjának maradék 99,99 %-a pedig beveszi, ha nem is imádja, de hat rá, akkor azt érdemes csinálni. Ezt csak a számok
ismeretében lehet eldönteni.

2, személy szerint borzasztóan sajnálom a magyar reklámok ötletszegénységét, bár a nekem tetsző reklámok nagy része nem megy ki élesbe, mivel valamilyen rendkívüli
elvetemültséget tartalmaz (de hát ezért van a youtube:))
#
Meg egy szemelyes velemeny.
Az elso hozzaszolosak utan, egy kicsit megijdetem, hogy mibe kerultem bele, de most, hogy igy tobbetekkel elbeszelgetek erdekes , idonkent frusztralo de megoldando es ki nem
beszelt temak jonnek elo, ami szamomra erdekes es segit megerteni bizonyos allaspontokat. (es remelem van aki az enyemet is! :)
Orulok, hogy azert a talan kicsit sarkalatos fogalmazasomnak ( es Balazsek jo ujsagiroi erzekenek )koszonhetoen elotort a dialogus szelleme es lehetett temakat tisztazni , vagy
elinditani, amikrol talan tobbet kellene beszelgetnunk mindket oldalon minel tobb forumon.
Es mint jeleztem orommel teszem is ezt.
Magyarul : tok jo ez a vita! Koszonom!
#
Egyebkent, hogy resze legyek a gepezetnek velemenyem szerint a magyar filmek azert szerepelnek rosszul a fesztivalokon mert a dilettans ugyfelek (tisztelet a kivetelnek) megbiznak
egy kreativ csapatot (akinel persze sokkal okosabbak, de akkor minek koltenek penzt rajuk?) es mindenbe beleszolnak, olyanba amihez nem is ertenek, vagy max tankonyvbol olvastak
rola!Tulmagyarazzak a dolgot, szajba ragnak, ezerszer elmondatjak a narratorral stb, feltetelezve, hogy mindeni olyan ostoba mint O maga (megint tisztelet a kivetelnek).Egyszer meg
kellene probalni azt, h mindenki vegezze a dolgat!Vegulis a az ugyfelnel az a "szakember" mindenkepp megkapja a fizeteset ha forog film ha nem!Ugynoksegnel viszont nem igy van
tehat az adott ember erdekelt is azert, h jot alkosson!Csak vegyek le rola a porazt!

Nekem nem ugynoksegem van hanem gyarto cegem es ezert vonultam ki a reklamfilmes szakmabol mert elegem lett az ilyen: "Magyarország egyik vezető marketingszakembere"-i-bol,
akik itt szeretnenek kiteljesedni de inkabb nem itt kellene!

Udv
Bugart
#
Már mire gondolsz, Gilbert?
#
Nem - en azt mondtam, hogy van ket veglet
Az egyik az alapvetoen es kizarolag a hatekonysagot mer mondja az kliens oldal ( csakis meroszamok alapjan dolgozik) a masik az ugynokseg kreativ osztalya aminek alapvetoen a
szarnyalas a celja es ebbol az account es a kliens megprobal osszerakni egy jo es pontos kampanyt ami a lehto legjobb mertekben teljesit a piacon.
A ketto kozott vegtelen pont van es ezen belul elojohet igenyek, ero, stb alapjan egy dontes. Errol szolnak minden esetben az ugynoksogi prezik. Meg kell talalni, hol a hatar.
Az erem ket oldala - az ugyanaz az erem , es ugynaz az a cel, de egy kicsit mashonnan megkozelitve.
Tehat a kliens a uzleti celok es meroszamok felol kozeliti meg mig a kreativ a szabad gondolkodas es lehetosegek felol.
De a vegso dontes az egy uzleti dontes, es ez a kliens uzleti felelossege.
En gondolom te is voltal olyan meetingen ahol egy kicsit elrepult az otleteles es szepen vissza kellett hozni a valosagba.

Masik : Amugy en soha nem mondtam magamrol, hogy Magyarorszag egyik vezeto marketingszakembere vagyok :) en egy napi szinten gurizo, ugyanolyan marketinges vagyok mint mas -
persze szines a hatterem, es remelem leraktam egy-ket dolgot az asztalra - de ugyanugy napiszinten minden brief, minden ugynoksegi meeting egy kihivas es minden alkalommal benne
van hogy tevedhetek... :) Nem osztom az eszt, de van velemenyem, tapasztalatom es eredmenyeim - es lehet hogy egy-ket jo otletem is :)
#
Uramisten mekkora marketing duma ez az egesz!A kreativ.hu elfelejtette zarojelben odatenni az X-et!Ez a cikk is a kampany resze!

Total gaz!
gilbert
#
András, elolvastam a hozzászólásaidat a Facebookon is. Ha komolyan úgy gondolod, hogy az ügynökségnek és a megrendelőnek eltérőek a céljai, és az ügynökség
valamilyen obskúrus okból a "kreativitást" próbálja a "hatékonysággal" szemben érvényre juttatni, én most kijelentkezem és sok szerencsét kívánok Kaszás Gyurinak.
Elnézést másodszor is a személyeskedő élért. Nem írnék így, ha nem Magyarország egyik vezető marketingszakembere lennél.
#
Huha...ezt most nem ertettem

Marmint az evtizedes duh-t es frustraciot igen :)

A deffinicio kerdeset igen - es valoszinuleg akkor nagyjabol egyetertunk

A politiakilag inkorrektet nem,

A iskolai reszt meg igen :) es valoszinuleg szinten igaz,

Oke - akkor 4-bol harmat igen :) az jo arany!
#
Kedves András,

Első hozzászólásom valóban személyeskedő – egyetlen mentségem rá az évtizedes frusztrált düh.

Drámainak tartom, hogy 2010-ben vezető ügyféloldali és ügynökségi szakemberek azon vitatkozzanak, hogy a reklámnak „kreatívnak” kell-e lennie. (Egyébként Ön
nyilvánvalóan a rossz reklámokról beszél az interjúban, de ennek semmi köze a „túlzott” kreativitáshoz. A kreativitás nem lehet „túlzott” – csak jó és rossz
ötlet létezik. Ha egy ötlet korrumpálja a szándékolt üzenetet, rossz. Communication is not about speaking correctly. It’s about being heard correctly. David Trott
figyelmeztetése kezdő kreatívoknak.)

Az pedig különösen kínos, hogy politikailag teljesen inkorrekt vitát folytatunk - mindez legfeljebb egy iskolai reklámkurzus első szemináriumán lehetne téma.
#
Mindenkitol egy - csendes es udvarais kerdesem lenne:
Ha jol latom akik itt hozzaszoltak mindenki a TULZOTT kreativitas hive, senki se latszik egyeterteni, hogy tulzasokkal esetleg arthatunk a jo egyszeru otleteknek.

Van olyan aki a megfelelo szintu, ertheto es nem tulzott kreativitas hive... csak erdeklodok :)
Andras
#
Kedves Ismeretlen Omrikon :)

Abszolut elfogadom az On velemyet mind a Nora-rol es a Paul-rol, is. Valoszinusitem, hogy mas-mas tapasztalatbol indulunk ki. Ugy gondolom, hogy egymas tisztelete azt kivanja,
hogy talan nem kell belekotni szemelyes szinten ilyenekbe, es itt talan nem is ennek vitajarol van szo.
En felvetettem bizonyos kerdeseket - amivel lehet egyeterteni, vagy sem. Elmondtam, hogy milyen alapelvekben hiszek: a fogyaszto megertese es megertetese. Ha egy reklam ezt a
hatarerteket nem teljesiti akkor kidibott befektetes es a ceget akinek dolgozom az megkarositja.
Rendszeresen - mint a cikkben is mondtam - mind az ugynokseg oldalon mind a kliens oldalon - szeretunk elszaladni az otletekkel, es hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mi az
amit egy fogyaszto atlag 30 mp-ben be tud fogadni. Itt jon a kliens szerepe , hogy egy bizonyos ponton megfogja az elszaladt otleteket es az uzleti es kommunikacios celok melle
rendelje azokat.
Ugy gondolom, ez nem kerdes...eladni kell, mert ha nem nincs bevetel es nincs ugynoksegi fee...
Remelem ez segit helyre rakni a kerdest :)

Andras
#
Szia Nora,
Egyetertek - az Ogilvy`s reklamok is jol teszteltek es nagyon magasra raktak a mercet.
Sajnalom , hogy az Balazsek kihagytak azt a reszt a az interjubol ahol kb feloran keresztul dicsertem az Ogilvy munkajat ( ket interjum volt veluk, egy egyoras es egy haromoras)
es mint mondtam nem minden tudot belekerulni a cikkbe - de ott van a Kreativ-nal hanganyagban :) Szoval , igenis jo dolgokat mondtam az Ogilvy-rol...talan ezert se kerult bele, az
nem volt eleg dramai :)
Es amugy orulok, hogy azert van amiben egyetertunk. En nagyon ertekelem a kreativitast - a kikapott cim mondatban a tulzott kreativiatst kerdojeleztem meg ( amit angolul ugy
szoktak hivni, hogy: creativity for the sake of creativity. )En a fogyasztoi megertest figyelembe vevo kreativitasnak vagyok a hive - ha tulkomplikaljuk ( amit gyakran szeret a
szakma, azert ismerjuk el : ) akkor elveszitjuk a megerthetoseget a termekeknek - foleg egy olyan kategoriaba mint a telco ...kerdes: gyorsan : mond meg milyen telco csomagod, van
mennyi a percdijad es milyen elonyokkel jar? :)
Social media - szerintem ma mar a legtobb ceg ezt csinalja amit irtam... :)
#
Kedves András,

Önnel még nem dolgoztam, de Horváth-Magyari Nórával és Paul Garrisonnal igen. Compadre véleményét megerősítve a tapasztalatom velük az, hogy egyáltalán nem értik a
kreativitás szerepét a reklámban. Interjúbeli véleménye alapján Önnel is ez a helyzet.

A kreativitás nem egy öncélú, hozzáadott érték a reklámban, hanem funkcionális eszköz. A következőre való.

Minden termék iránt létezik egy permanens kereslet (értelemszerűen azok részéről, akiknek a termékre épp szükségük van). Ha ez a kereslet kellően nagy (azaz
nagyszámú fogyasztó van döntési helyzetben az adott termék kapcsán), a reklám praktikus tények közlésével (pl. hol vásárolható meg), kreatív transzformáció
nélkül is működni fog. Ha nyolcas anyát árulok, és valakinek épp erre van szüksége, az ő „meggyőzéséhez” elég a reklámban elmondanom a bolt címét.

A gond az, hogy a médiabüdzsém véges. Nem hirdethetek folyamatosan, ezért azokat is meg kell szólítanom, akiknek most nem, de a jövőben szükségük lesz nyolcas
anyára. A hirdetés észlelése és a vásárlási helyzet közötti időt át kell hidalnom azzal, hogy a reklámot emlékezetessé teszem – a kreatív által, ami érzelmi
reakciót vált ki, és ezáltal emlékezetessé válik.

Fenti primer funkcióján kívül a kreativitás természetesen a döntési helyzetben lévő fogyasztóra is hatással van azzal, hogy a konkurens termékek közül kiemelve az
enyémet a javamra dönti el a kategóriában a választást.

A jó reklámot az különbözteti meg a rossztól, hogy tizedannyiba kerül. Horváth-Magyari Nóra reklámjai azért vannak adásban hosszú ideig (az Ön érvelésével
ellentétben), mert legkevésbé sem emlékezetes üzenetei csak az épp döntési helyzetben lévő fogyasztókat szólítják meg. Biztos vagyok benne, hogy eredményt
produkálnak – horribilis médiaköltésből. És a mi még drámaibb: ezek a kampányok csak addig működnek, amíg adásban vannak. A reklám minősége elsősorban nem azon
mérhető le, hogy mi történik a kampány alatt, hanem hogy mi történik a kampányt követő fél évben – ami miatt jó esetben nem kell újra hirdetésre költenem.

Ha megtalálom a HIV ellenszerét, üzleti céljaim elérését az a kommunikáció segíti legjobban, ha bejelentem, melyik patikában vásárolható meg (hiszen a permanens
kereslet kellően nagy és kellően hosszú ideig fennáll ahhoz, hogy ne kelljen az üzenetet külön emlékezetessé tennem). A reklámfilmem a következőképp fog kinézni.
Fehér alapon fekete betűkkel egy felirat, amit a narrátor fel is olvas: HIV ellenanyag megvásárolható a Moszkva téri patikában. A kommunikációs cél megvalósulását
ebben az esetben ez a „kreatív megvalósítás” szolgálja leginkább.

De Ön nem a HIV ellenszerét árulja. Ahogy Horváth-Magyari Nóra és Paul Garrison sem.
#

Strategiai tervezokent (viszont kreativos multtal) nem kerdojelezem meg a kutatasok fontossagat, egyetertek veled Andras. Es igaz: a reklam vegso celja az, hogy eladjon. Ebbe a
regi vitaba, hogy a Cannes-i dijak vagy egy Effie er e tobbet nem mennek bele. Szamomra visoznt az elegedett fogyaszto fontosabb, mint a reklam tetszesi index es kreativ dijak…

Ex-Ogilvyskent is orulok, hogy jol teljesitett a Telenor a kutatasok alapjan. Csak tudod Andras, valahogy ezek az Ogilvyt ero tamadasok (mint ez is:
http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=26938) engem annyira a magyar politikai helyzetre emlekeztetnek…

Az en tudasom szerint az Ogilvy alatt sem teljesitett rosszul a Pannon. Amelyik kutatason en ott voltam, vagy olvastam, jo eredmenyek szulettek. Nem tapasztaltam, hogy a focus
groupos kutatas alatt barkinek is nehezen erthetonek tuntek volna spotjaink, es a kituzott objektiveket is sikerult elernunk kampanyainkkat. Persze ez egy jo csapatmunka eredmenye
volt a Pannon es az Ogilvy kozt.

A szamok fontosak, ebben egyetertunk. De csak a vevoi elegeddetseg utan. es ezt a kettot a mai kommunikacios piacon nem szabad szetvalasztani. es itt hozzatennem, hogy persze,
hogy mindig vannak hibas termekek, es hiba a szolgaltatsok minosegeben is. A kerdes az, hogy amennyiben egy ceg hibazik, hogyan tudja ezt a sajat hasznara es nem sajat karara
forditani. nincs azzal semmi gond, ha beismerjuk, hogy egy usp stick nem mukodik. csak akkor kerjunk bocsanatot, es hivjuk meg az illetot egy gomboc fagyira. ezt o valoszinuleg
majd ujra postolja a facebookon, ezaltal pozitiv szajreklamot keltve a cegnek.

Errol jut eszembe, azt irtad: ‘Elszor is sajnos a konkret esettrol nem tudok nyilatkozni, de ha az postolva volt , akkor garantalom , hogy utanajartunk es megneztuk mi
tortent.’ A Telenornak van hozzaferese a Facebookon talalhato magan postokhoz?? Es ha van, akkor folyamatosan kovetik a visszajelzeseket, annak erdekeben, hogy ezeket orvosolni
tudjak? En ilyen social media active listening technikarol meg nem hallottam. Persze ha va ilyen, es ezt a Telenor hasznalja, az nagyon becsulendo.

Nora
#
Én kíváncsian várom...
#
Oks, ebben egyetértünk, ezek nagyon fontos kérdések, ezért is örülök én is az interjúnak, és ezért is lenne jó ezt a vitát folytatni.
#
Oks, most nem őt akartam fikázni, hanem leírtam egy jelenséget, ami egy erre (is) szakosodott íróból kiváltott egyfajta elég heves reakciót, miközben az ügyfél
tapsikolva hív, hogy milyen klafa ez a film. És nyilván egy oldalon akkor, csak én nyomtattam ki kettőben ezek szerint. Ennek a hangvétele elég heves volt, szerintem,
hozzáteszem, részben egyet kellett értenem vele (a leírtakkal, nem a hangvétellel, ami kicsit zavaró volt, ha az objektivitás lényeges egy ilyen írásnál)

De valóban nem ez a lényeg, hanem az, hogy akkor most szakmailag kell jónak lennünk, hogy díjakat nyerjünk, vagy az egyetlen lényeges díj az Effie (a kreatívok
halálsora), a többi csak felesleges szakmai okokodás és gőg? Ez nem költői kérdés, hanem elég igazi. Mert két lovat megülni, vagy hogyan is van a példabeszéd...
#
@lebowsky: A világért nem akarnám elvinni ezt a vitát újfent erre, de Balázsnak az a munkája részben, hogy dolgokról megírja a véleményét. Tehát: nem fikáz, hanem
dolgozik, legfeljebb nem értetek egyet bizonyos kérdésekben. Ja, és általában egy oldalon, nem kettőn. :)
#
Nos, akkor egy olyan szakmában dolgozunk, aminek szakmailag nem kell megfelelnünk. Ez látszik is az eredményeken. Elég szánalmas egy szitu, amikor 2 évnyi (igen, jól látja
a nyájas olvasó) folyamatos tesztelés után sikerül eljutni egy azóta mással külföldi díjakat nyert ötlettől (nem lopás, mi voltunk előbb, csak a 6 háziasszonyos
fókusz csoport nem értette a rajzot, ettől az ügyfél fölényesen anyánkba küldött, hogy ez egy szar) egy másikig, ami valszeg tökre elad, meg minden, de azért mondjuk
Román Balázsnak indok arra, hogy két oldalon keresztül fikázza, mintha az élete függne ettől.

Tehát akkor most mi is van? Van egy fölényes marketing manager gárda, aki fejben teljesen máshol jár, mint mondjuk az ügynökségek. Valszeg amolyan okoskodó hülyének
néznek minket, ez többször is kiderül mítingeken, amelyeken bébi ötleteket vernek agyon ostoba kommentekkel. Nem vagyok paranoid, de néha úgy érzem, sportot űznek
abból, hogy minden bevállalósabb ötletet padlózzanak, és visszaléptessenek a megnyugtató, semmilyen szempontból nem kilengő szarhoz. Némelyikük szerint az is elég
lenne, ha Demcsák Zuzsa minden blokkban felolvasná az ajánlatukat, mert nem az az ötlet, hogy hogyan mondjuk el, amit akarunk, hanem amit mondunk (most ajándék klímával),
mi meg csak bonyolítjuk, és a végén "senki nem fogja érteni", bakker.

De személy szerint örülök ennek a cikknek, mert kezdtem magam mostanában nagyon, de nagyon hülyének érezni. Ez a mai nappal megszűnt, köszönöm, AKallo!
#
Kedves compadre,
Köszönöm a választ és ezen belül is értékelem, hogy bizonyos elemekben egyetértesz azokkal amit mondtam - remélem a jövőben nem csak szavakban hanem tettekben és
érzékelhető lesz az a kommunikációs stratégiánk.

Válaszom arra született, hogy én Paul-t már 1996 óta ismerem és láttam sok igazán eredeti és stratégiai ötletet tőle és az évek során összegyűjtött élményeim
alapján tisztelem a gondolkodását. Lehet, hogy más tapasztalataink vannak vele, de amikor én dolgoztam együtt a Paul-lal akkor számomra mint ember és marketinges - az
emberekhez való hozzáállásában meghatározó személyiség volt illetve a egy teljes generáció számára meghatározó kommunikációt vezetett be Magyarországra, a kornál
előbbre járva. Ugyanakkor meg tudom érteni, hogy néha meg kell fogni a brief-jeit Ő inkább stratégiában erős és kell neki egy kéz amely néha sok információt a
helyére rakja és szortírozza, de ezzel sokan vagyunk így :)

A Nórával kapcsolatban pedig elképzelhetőnek tartom, hogy személyesen te nem szeretted a reklámot, és az is lehet, hogy a szakma nagy része nem szerette, de ha nem
működtek volna, akkor valószínűleg nem lettek volna ennyi ideig adásban - mint az interjúban is mondtam, egyrészről nem a szakmának kell megfelelni másrészről hozni
kell minden nap az üzleti eredményeket - ha ezeket (kutatásokkal, üzleti eredményekkel, stb) alátámasztva hozza a Nóra, akkor valamit jól csinált , mert amúgy nem lenne
ott ( több vezetőség váltás után ).

Ezért hagsúlyosom mindig a kutatások és az üzleti eredmények fontosságát, mert mi a szakmában sokkal hamarabb megununk egy-egy reklámot mint a fogyasztók.
Százszorossan érzékenyebbek vagyunk ilyen szempontból és nagyon sokszor egymást is belehergeljük ebbe :) így könnyen beleeshetünk abba a hibába, hogy halomra gyártjuk a
reklámokat miközben még teljesen jól működnek az adásban levők. Ez egy nagyon nehéz döntési mechanizmus és nem biztos, hogy mindig sikerül. Egyetértek abban is , hogy
nem CSAK a kutatásokra kell támaszkodni hanem tapasztalatunkra és megérzésünkre is, ebből lesz a jó marketinges - és igen néha kell egy kicsit Önmegvalósítani is, de
tudni kell, hogy mikor éppen melyiket csináljuk, nehogy saját magunkat kápráztassuk el :))
Mégegyszer köszönöm szépen hogy válaszoltál nekem, mert lehetőséget kaptam talán jobban belemenni a témába mint a kivonatolt interjú keretei,
András
#
Kedves András,
Nórát én csak ősrégi KH ügyfélként tudom megítélni, engem már-már sért az a stupiditás, ami sokáig jellemezte a bank kommunikációját, pontosabban az a
mélységes idiótaság, amelyet a bank a fogyasztóiról feltételezett. Ha nem kötött volna oda céges számlám, biztos otthagyom őket. A kommunikációjukkal éles
ellentétben álltak az igazgatónő marketing-bullshittől nem mentes interjúi, amelyeket például a Kreatívban is olvashattunk. Szerinte a kutatások azt igazolták, hogy a
kampányaik jók (tücskösbogaras, meg kalapostáncos). Hát lehet, hogy nagyon bevésődtek, csak egy ország utálta őket.

Garrison borzasztó, valóságtól és mindennemű megalapozott insightoktól elrugaszkodott briefjein számos alkalommal nyílt módom dolgozni (kreatívként). Talán 20 éve
jó lehetett még, az akkori, még komcsibb viszonyok között. Akkor még menők voltak azok a kampányok, amelyekben elég volt bármit mondani sokszor. És dívott a
megagiccses, könnyfakasztóan szépségesen előadott érzelmeskedés. De kinek kell ez valójában?

Szerintem most már túl erős a verseny, és nem működik a ködösítés/szimbolikus bulshittelés (a nézők pont annyira utálják a nagyotmondó, patetikus, de valójában
semmilyen szpotokat, mint a kreatívok), sokkal inkább az egyszerűség, érthetőség, és élvezhetőség. Vagyis egyszerre a három (tehát az interjúban megfogalmazott
állításaiddal alapvetően egyetértek, csak a kampányaitokban nem látom megvalósulni őket).

Ezt a három jellemzőt egy Garrison-briefre készülő anyag sosem fogja hozni, legalábbis addig, amíg mondjuk egy szpot üzenetét, vagyis ahogy ő csinálja, a szpot a hat
különböző, egyaránt elmondandó üzenetét egy többemeletes piramis-diagram tartalmazza, emletenként egy háromszorosan összetett mondattal - csak hogy egy példát
kiemeljek a sok közül. Nekem mindig olyannak tűntek a Garrison-féle briefek (vagy azok, amelyekben tanácsadóként segédkezett), hogy nem az a céljuk, hogy megtudjuk, mit
kell elmondani, kiknek, hogyan, és milyen insight-ra rezonálva, hanem az, hogy ne derüljön ki, ha valaki kifelejtett a briefből valami jelentéktelen, századrendű dolgot.
Amit Garrisontól én az elmúlt években láttam, az szimpla parasztvakítás volt. Kiváncsi vagyok, hogy egy kevébé perifériális országban mire ment volna szakértőként.

Megjegyzem, a TCCC marketingszakosztályát respektálom (és, khm, viszont), nagy szerencséjük, hogy már azért ott is más világ van.
#
Kedves András, Gyuri és mindenki!
Nagyon jó ötletnek tartjuk ezt a vitát és - amennyiben elfogadjátok - igyekszünk segítséget nyújtani a lebonyolításában, illetve természetesen az elhangzottakról
való beszámolásban is. Veletek egyeztetünk majd a részletekről, a többieket meg értesítjük mindenről.
#
Kedves Nora,
Nagyon erdekes amit felvetsz.
Elszor is sajnos a konkret esettrol nem tudok nyilatkozni, de ha az postolva volt , akkor garantalom , hogy utanajartunk es megneztuk mi tortent.
DE marketinges oldalon ez - mint mondod- sokkal erdekesebb.
A weben sokkal szabadabbak a kommunikacios szalak es a referenci anyagunk bovul - olyan , akar teljesen ismeretlentol is elfogadunk javaslatokat, velemenyt, akitol mondjuk a
mindennapokban talan meg tuzet se kernenk.
Azzal teljesen egyetertek, hogy minden reklamnak egy mukodo, es valamilyen modon letezo szukseget betolto termeket kell kommunikalnia. Ez gazdasagi erdek is :) Ez alap.
Ugyanakkor meg nem dolgoztam olyan cegnel, ahol ahol ne lett volna hibas termek (szilankos uveg vagy szetloccsanos uveg, allergiat okozo bortermek, stb). Ez sajnos a legmagasabb
sztenderdeknel is elofordulhat - es ezt minden ceg megprobalja a fogyaszto igenyeit eloterbe helyezve kielegiteni. Ez egy vadi uj technologianal mint a mobil internet meg jobban
elojon mint cel, hisz percenkent fejlodik ez a technologia.
ES most jon a szakami resz mert az elobbi csak altalanos komment:
Ugy kezdted a leveledet,, hogy kutatas ide vagy oda - ezzel szemben pont az ellenkezojet mondod. Szamodra igenis fontos a kutatats, mert masok altal leirt , elmondott velemybol
alapoztad meg a dontesedet - ezt hivjak kutatasnak. A social media egy nagy consumer feedback kutatas es ha jol csinalja a dolgat a marketinges akkor sokat merit az ottani
feedbackekbo,l otletekbol. En is szoktam ezt a kutatasi forumot hasznalni, es latom, hogy te is.
Ugyanakkor azert ebben a konkret esetben, szakmailag megfogva - a helyedben nem utasitanam el az uj technologiakat egy "focus group of one" miatt. Nem tudod a pontos korulmenyeit
es egyaltalan nem biztos ( sot azert mint tudod nagyszamu jol mukodo ugyfelkorunk van) , tehat valoszinu, hogy neked nagyon jol mukodni, de azert nem hasznalsza valami jot mert
egy szamodra ismeretlen embernek - valamiert nem mukodott. Emiatt azert ne zarkozz el az uj technologiatol :) Probald ki valoszinuleg kellemesen fogsz csalodni,
Koszonettel
Andras
#
Andras,

Kutatas es kreativ reklam ide vagy oda. Amig ilyen postok jelennek meg social media oldalakon (lasd lent), addig a ceg valamit nagyon nem csinal jol – akarmit is mondanak a
reklamok. Hala a web 2.0 korszaknak, egyre kevesebben hisznek a reklamoknak. Felolem egy reklam grand prixet is nyerhet, vagy a kutatas szerint imadhatjak a fogyasztok a 30sec.
spotot, attol en meg nem fogok Telenor mobilinternetet venni, amig ilyen fogyasztoi visszajelzesek olvasok...

‘Telenortól mobilinternet - 3 napon át próbáltam működésbe hozni, de egyszer sem sikerült. Visszavittem az 5 napos visszavételi időn belül, és bár ők a
helyszínen sem tudták feltenni a gépemre, mégsem kaptam vissza a befizetett pénzt, hiszen akár használhattam is.. Bevihetik a szervízbe megvizsgálni a cuccot, és vagy
találnak hibát vagy nem, de akkor kicsúszok az 5 napból amíg gond nélkül visszaveszik. Hogy is van ez?’

Udv,
Aradi Nora
#
Kedves Omrikon es compadre,
Nem tudom, mennyit dolgoztatok a Noraval vagy a Paulal, de en mindkettovel sokat.
A Paul - amikor Magyarorszagra jott akkor az elso nemzetkozi igazgatok kozott volt akik feltetel nelkul hittek a Magyarokban es nem hozott be kulfoldi - kiprobalt -szakemeberket.
Inkabb arra forditotta energiait ( es mai napig is ezt teszi) hogy segitsen, tanitson es lehetoseget biztositson a magyar szakemberek szamara. Ez az emberi oldala.
A szakmai oldalarol csak annyit, hogy O volt az aki 30 eves Pepsi uralom utan mintegy 2 ev alatt megforditotta a piacot es a Coca-Cola teljes (azota is tarto) piaci uralmat
bebiztositotta. Ezen kivul olyan marketing kommunikaciot vezetett amelynek eredmenye egy addig a CC szamara idegen teljesen lokalizalt, helyi szokasokra epulo platformot teremtett
- es bevezetett olyan akkor meg eredeti (de mindeki altal lemasolt) marketing koncepciokat mint peldaul a Coca-Cola Beach House.
A Nora-rol csak roviden annyit, hogy Magyarorszag legnagyobb penzugyi - politikai botranya kozepette tisztan tartotta a bank nevet es kozben felepitett egy teljesen uj markat.
Termeszetesen nem kivanom senkire raeroszakolni, hogy kit szeressen, de azert illik utana nezni, hogy ezek az szakemberek az elmult 20 evben ( Paul azert ennel tobb :) milyen
eredmenyeket ertek el.
Koszonettel
Andras
#
Kedves András,
Örülök, hogy megvitathatjuk a témát. Ami engem illet, nem osztok senkire semmilyen szerepet, a személyeskedés látszatát is kerülöm, mindössze az általad
megfogalmazottak megvitatását tartom létfontosságúnak, lévén az a határozott véleményem, hogy az interjúdban foglaltak a szakma túlélésének/feléledésének
lehetőségeit, jobban mondva lehetetlenségeit érintik. És ez a legszorosabban vett szakmai közügy. Én szorosan a reklámcsinálás kreatívoldalához tartozónak számítom
magamat, a kreativitást pedig komoly értékteremtő eszközként kezelem, olyannak, amelyet - a siker reményében - arra specializálódott szakembereknek kell művelnie. Ebből
az aspektusból közelítek a jelenlegi kérdéshez is.
Amint tudok helyszín- és időpontjavaslattal előállni, jelentkezem.
Én is köszönöm,
G.
#
Kedves kisvakond,
Nekem is elismerésem nekik, - jó munkát végeznek - én ki is mondom, hogy miért :)
András
#
Kedves lbarna 66,
Igen - biztos, nagyon sokszor szerencsés voltam a lehetőségeimben. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy a szerencse nem elég egy piaci környezetben - ahol naponta kell
bizonyítani , hogy az ember versenyben maradjon.
Valószínűleg szerencsés voltam, hogy abban a korban kezdtem Magyarországon a marketinget amikor kezdett az kialakulni, szerencsés voltam, hogy nagyon jó cégeknél, és
munkatársakkal dolgozhattam együtt.
Ugyanakkor talán az érem másik oldala, hogy voltak évek amikor nem mentem szabadságra, és nyaranta még hétvégére se volt szabadidőm. Szüleimet és barataimat hetekig,
hónapokig nem láttam. Mint látod az interjú magánrészében, a magánéletemben se könyvelhetek el nagyobb sikereket mert gyakran áldoztam fel azt a karrierem érdekében.
Szóval abban igazad van , hogy mindehez szerencse kellett, és nagyon sok munka és önfeláldozás.
Ezen felül még megjegyzem, hogy nem a kreatívtást kritizáltam hanem a "túlzott kreatívitást" ami gyakran az egyszerű fogyasztót már megtévesztheti, és azt hiszem ez
pontosan át is jön a cikből (szó szerint ). Mielőtt kritizálunk - előbb értelmezzük pontosan mit is mondtam :) mert ha nem akkor nehéz balanszba hozni a beszélgetést.
A cikkről azért érdemes tudni, hogy egy 3 órás beszélgetés része amiből a Balázsék olyan elemeket írtak le - nagyon jól - ami talán egy kicsit más, kicsit
megmozgatja a szakmát. Mondtam én ennél unalmasabb és általánosabb dolgokat is, de örülök, hogy ezeket emelték ki - de akkor pontosan olvassuk el, hogy mit írtak le,
mert Ők úgy gondolták, hogy ezek fontosak a szakmának.
Amúgy 23 év után talán van egy kis tapasztalatom amire támaszkodhatok, és lehet, hogy érdemes átgondolni egyes részeit - nem tudok mindent, de van egy hátterem amit
lehet, hogy egy-két elemében érdekes lehet.
Köszönettel,
András
#
Szia Ildi,
Nem tudom, hogy dolgoztunk-e már együtt, de valóban szeretem, ha a kutatások igazoljuk a feltevésünket. Ha nem akkor rendszeresen és mélyen bele szoktunk menni a
kérdésekbe megérteni, hogy miért nem. Én szeretem tudni, hogy pontosan mi működik - sok pénzt kültünk erre és úgy gondolom ez az én felelőségem.
A folyamatiankról annyit érdemes tudni, mivel nagyon rövid határidőkben dolgozunk, a legtöbb kutatást utólag kapjuk meg, tehát magát a reklámot szakmai tudásra és
megérzésre készítjük ell . Igen, nagyon jó érzés ha a kutatások is ezt igazolják, mondom, utólag.
Természetsen előfordulhat, hogy nem, de ezt is meg kell érteni - de azért hagy örüljek annak, ha igen :)
András
#
Kedves negro 13
Én nagyon szívesen meghallgatom az építő kritikát , és természetesen vannak más álláspontok mint az enyém - de azt hiszem (így számomra névtelenül )- nem
ismerjük egymás munkásságát annyira hogy abszólút véleményt nyilvánítsunk erről.
Ha tényleg érdekel, hogy az elmúlt húsz + évben mit raktam le az asztalra szívesen elmondom, és lehet, hogy akkor a véleményed az élősködésemről megváltozik - vagy
megalapozottabb lesz :)
Köszönettel
András
#
Kedves Gyuri,
Természetesen igen - bármikor nagyon szívesen találkozom veled - bármilyen formában , (még a szokásos reggeli kutyasétáltatásomon kívül is :) , habár a
leggyakrabban már csak ott futunk össze :)
Ugyanakkor azért remélem, hogy nem én vagyok a teljes magyar reklámszakma fennmaradásának a záloga :) ...bármit is osztanak itt rám a forumon...( főleg akik nem
ismernek :) nem gondolom, hogy én fogom megváltani vagy átalakítani a szakmát. Valószínűleg nagyon sok mindenben egyet fogunk érteni - és lesz amiben nem - és ez nem
baj, hiszen poziciónkból adódóan kicsit más oldalárol kell megfognunk a területet és mindenki a két pont között saját tudása, céljai és vérmérséklete szerint
fogja majd feldolgozni a kérdést..
Valószínűleg nem egymás meggyőzése a cél hanem a két álláspont átbeszélése, megértése lesz a feladatunk .
Tehát, hogy a pársoros interjúkivonat miatt ne essen össze a teljes magyar reklámszakma :) áll a szeptemberi randink, addig is remélem összefutunk a sarkon és mégy egy
kávézás is belefér!
Köszönöm a lehetőséget,
András
#
a kamu-marketing mesterei, a trash briefek urai
#
Horváth-Magyari Nóra, Paul Garrison... ezek után egyetlen szaván se csodálkozzatok.
#
András, az általad elmondottakat a szakma hazai fennmaradása érdekében teljes egészükben opponálom. Kihívlak egy nyilvános szakmai vitára, szeptemberi időzítéssel
(tekintve, hogy a nyár hátralévő része a szabadságolások miatt nem optimális időpont erre).
Remélem, elfogadod a kihívásomat, és hamarosan megbeszélhetjük a pontos dátumot és helyszínt.
Visszajelzésedet várom.

Kaszás György
#
A magyar reklámot nem a túlzott kreativitástól kell megszabadítani, hanem valaki mástól...
#
Amikor erre a kérdésre: "Amikor egy buliban egyszerre sokan beszélnek, akkor arra figyelek, akinek van valamilyen mondanivalója és ehhez karizmája, tehát valamiért
érdekes..." az a válasz érkezik, hogy "Ez a logika azt feltételezi, hogy egy buliban csak a kikent, hivalkodóan felöltözött lány lehet érdekes. Ezzel szemben én azt
állítom, hogy ez a lány ettől még lehet nagyon buta is, mondandója üres és tartalom nélküli.", akkor én meg nem olvasom tovább a cikket, mert úgy érzem, hogy a
válaszadó elbeszél a kérdező mellett, és felszínes, nem okos válaszokat ad, amik számomra nem relevánsak és nem hihetőek.
#
Szabolcska Mihály: Egyszerűség

Nem hivalgó, cifra páva
Nem modern az én szivem.
Egyszerűség lakik benne
Mosolyogva szeliden.

Egyszerű, de tiszta nóták
Amiket én dalolok -
Mert a szívem súgja őket,
Nem is olyan nagy dolog.

Úgy csicsereg az én szívem
Egyszerűen, szabadon,
Mint a pintyőke madárka
Fönt a lombos ágakon.

Ami a szívemen fekszik
Azt dalolom, semmi mást:
Legelő, kicsiny birkáktól
Tanultam a versirást.

Egyszerű és tiszta nóta,
Gólyafészek, háztető -
Nincsen benne semmi, ámde
Az legalább érthető.

A jó Isten egyszerűnek
Alkotta az eszemet,
Nincsen abban nagy modernség
Csak szelídség, szeretet.

Kicsi kunyhó, szerető szív,
Messze égbolt, tiszta, kék -
Fulladjon meg Ady Endre
Lehetőleg máma még.

(Karinthy Frigyes)
#
Ismét feltűnt egy vezető pozícióban lévő here, egy élősködő, aki nem dolgozik csak osztja az észt. Nagyon elszomorító!! Ilyen volt a exfőnököm is! :D
#
Kallós úr a fontos pozicióban csücsülő csőlátású marketinges tipikus mintapéldánya.
A kedvencem amikor csak azt a kutatást ismeri el ami a saját véleményét igazolja, ez a fajta pökhendi hozzáállás az ami őt még a saját gondolkodásmenetében is
hiteltelenné teszi.
#
Nem tom, így az interjú alapján ez egy nagyon SZERENCSÉS, jókor jó helyen feltűnő Gáz Géza. Mert amit a Pannonnál, illetve a Telenornál művelnek reklám gyanánt, az
egy fosh, azt mondani meg, hogy attól meglepő valami, hogy egyszerű, az olyan, mintha azt mondanám, hogy attól kreatív valami, hogy nem kreatív. Ő már annyira brilliáns
elme, befutott, elismert szakember, hogy látja, a siker titka a kreativitás háttérbe szorítása. Na az ilyenektől hal ki az élvezhető, kreatív reklám és ezek miatt a
nagyvállalatoknál ülő betokosodott (gyáva) szakemberek miatt nem tudnak igazán megmutatkozni az új tehetségek. Uff én dühöngtem.
#
Az is lehetne a címe a cikknek, hogy "mér' beteg a magyar reklám". Szomorkás...
#
Minden elismerésem a Y & R-nak. Ők tudják, miért.
#
Én is abszolút gratulálok! Sajnos az ember már alig tud hova nézni a hazánkban túlburjánzó kreativitás miatt! Sok hasonlóan átgondoltan munkálkodó szakértőre lenne
szükség, és akkor a túlzott kreativitás után rátérhetnénk a túlzott igényességre meg a túlzott stratégiai szemléletre. Alig várom, mivel lep meg a Pannon
legközelebb!
#
Nagyon hosszú hozzászólást terveztem, de inkább elszámoltam tízig.
Semmi értelme nem lett volna ugyanis megírni, mert moderálták volna.

Gratulálok a nyilatkozónak.
De valójában nem.
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés