Melyik pr-cég kaszált a legtöbbet?
2011-06-17
Első alkalommal készítette el a Kreatív Online a hazai pr-ügynökségek rangsorát. A rangsor alapját a május 30-ai határidővel leadott 2010-es pénzügyi eredmények, azon belül is a cégek árbevétele és nyeresége jelentették. Ezek szerint a legnagyobb forgalmú pr-ügynökség Magyarországon jelenleg az Issues Management, a legnagyobb nyereség pedig a Noguchinál van.
Az értékesítés nettó 724 millió forintos árbevétele alapján a Reibach János vezette Issues Management lett 2010 legnagyobb forgalmú magyarországi pr-ügynöksége, ezzel megelőzte az egy évvel korábbi listát toronymagasan vezető Merlin Communicationst. Az adózás előtti eredmény (EBT – earnings before taxes) tekintetében – akárcsak tavaly – most is a Noguchi Porter Novelli áll az élen.
A Kreatív Online az ismert hazai pr-ügynökségek mérlegadatait vizsgálva először készítette el azt a rangsort, amely forgalmuk (értékesítés nettó árbevétele) és nyereségük (adózás előtti eredmény) szerint rangsorolja a cégeket. A 2009-es eredményekhez képest a top tízben nem történtek nagy változások, inkább csak helycserék jellemzőek.
Árbevétel szerint nincs nagy változás
Az Issues Management a nyilvános cégadatok szerint 2010-ben majdnem megduplázta a forgalmát az előző évhez képest, így több mint 724 millió forintos nettó árbevételt könyvelhetett el. Ezzel megelőzte a 2009-ben kiugróan magas, közel kétmilliárd forintos forgalmat generáló Merlin Communicationst, amelynek 2010-ben valamivel kevesebb, mint 636 millió forintos nettó árbevétele volt.
495 milliós forgalmával harmadik helyen a Grayling áll, amelyet szorosan követ a Noguchi – ők is helyet cseréltek az egy évvel korábbi rangsorhoz képest. Az ötödik helyre 376 millió forintos forgalmával a Római Róbert és Balatoni Zsófia vezette Uniomedia került, amely egy évvel korábban a tízes lista végén szerepelt. Az Uniomedia után az Avantgarde csoport következik a sorban, amelynek különböző cégei – az Avantgarde Group, az Avantgarde Consumer Communications, az Avantgarde Business Communications és az Avantgarde Public Affairs – összesítve 358 millió forint bevételt generáltak tavaly, ezzel a cégcsoport két helyet lépett előre az egy évvel korábbi rangsorhoz képest.
Több mint százmillió forintos bevételcsökkenésével a hetedikről egy hellyel visszaesett a Café Pr, amelyet szorosan követ a főként egészségügyi kommunikációra szakosott VM.Komm. A VM.Komm bevétele is közel 150 millió forinttal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, így az ügynökség a forgalom szerinti rangsorban is lejjebb csúszott három hellyel. A top tíz utolsó két helyét elfoglaló Morpho Communications és Eurolex Consulting hetven, illetve hatvanmillió forinttal növelte bevételét az egy évvel korábbihoz képest, de míg ezzel a Morpho két helyet előrelépett, az Eorolex egy helyet visszacsúszott.
Az árbevétel szerinti top tízes rangsor összetétele nem igazán változott, inkább csak helycserék történtek. Legnagyobbat az Issues Management lépett előre, amely a hetedik helyről került az elsőre, továbbá bekerült a top tízbe a Morpho – ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a 2009-es forgalma szerint második helyen álló Flow (a Flow Pr és a Flow Public Affairs, vagyis azok elődei, a Privy Council és a GPS Capital adatait összegezve) idén kikerült a listából, ugyanis a Flow Pr nem adott le beszámolót a cégbíróságnak. Ugyancsak nincs elérhető mérlegadat a Hill & Knowltontól, amely egy évvel korábban bevételeit tekintve a lista 25. helyén szerepelt. A nemzetközi szinten szintén a legnagyobbak közé tartozó Weber Shandwick hazai irodájának sem megy túl fényesen: árbevétel alapján csupán a 18. helyen áll.
Cégnév |
Árbevétel 2010 (ezer Ft) |
Árbevétel 2009 (ezer Ft) |
Issues Management |
724 421 |
383 192 |
Merlin Communications |
635 667 |
1 958 438 |
Grayling |
495 016 |
500 795 |
Noguchi Porter Novelli |
484 734 |
568 678 |
Uniomedia |
375 567 |
234 487 |
Avantgarde-cégek |
358 449 |
373 194 |
Café Pr |
344 198 |
447 585 |
VM.komm |
340 554 |
486 202 |
Morpho Communications |
300 414 |
230 901 |
Eurolex Consulting |
298 050 |
238 793 |
Forrás: http://www.e-beszamolo.kim.gov.hu/
Az Issues nyeresége is megugrott
Némileg átrendezi az erőviszonyokat, ha a pr-ügynökségek nyereségét, vagyis az adózás előtti eredményeiket (EBT) nézzük. A top tízbe így ugyanis bekerül a forgalma szerint csupán 16. Open Communications és a 17. – egy évvel korábban egyébként komoly veszteségeket termelő – Capital Communications. Szintén helyet kap a nyereség szerinti legjobbak között a Ketchum Pleon magyarországi képviseletét ellátó Live Pr, amely árbevétel szerint csupán a 22. és az A-Z Produkció, amely ugyan rendezvényszervezéssel is foglalkozik, főtevékenységeként azonban a pr, kommunikáció van megjelölve.
Míg forgalom szerint a top tíz átlaga 2010-ben közel 430 millió forint bevétel volt, addig a nyereségesség tekintetében azt lehet mondani, hogy a tíz legnagyobb hazai pr-ügynökség átlagosan 46 millió forint adózás előtti eredményt produkált. A listát ebben – akárcsak tavaly – a Noguchi Porter Novelli vezeti, amelynek nyeresége adózás előtt 103 millió forint volt. 102 milliójával nem sokkal marad le a Noguchi mögött a Grayling, amelyet a forgalomban első Issues követ 72 milliós nyereséggel. Az előző évhez képest a dobogósok közül az Issues ugrott a legnagyobbat: több mint megnégyszerezte az adózás előtti eredményét, miközben a Noguchi nyeresége majdnem 25 millióval csökkent. A Graylingnek több mint húszmillióval sikerült növelni az eredményét, így ugorhatott a második helyre, amelyen egy évvel korábban a Hill & Knowlton állt közel százmilliós nyereségével. (Mivel nem adott le beszámolót, a Hill & Knowltonnak az árbevételén túl tavalyi nyereségét sem tudtuk megvizsgálni.)
A hazai pr-piac vegyes helyzetét mutatja, hogy a két rangsor első tíz helyezettjéből körülbelül ugyanannyi ügynökségnek sikerült növelni a bevételét, mint ahánynak csökkent, és nagyjából ugyanez igaz az adózás előtti nyereségre.
Cégnév |
Adózás előtti eredmény 2010 (ezer Ft) |
Adózás előtti eredmény 2009 (ezer Ft) |
Noguchi Porter Novelli |
103 214 |
128 004 |
Grayling |
102 102 |
81 727 |
Issues Management |
72 291 |
16 822 |
Open Communications |
40 696 |
19 553 |
Capital Communications |
29 839 |
- 3 334 |
VM.komm |
28 834 |
23 987 |
Café Pr |
26 124 |
27 633 |
Live Pr |
24 208 |
32 549 |
Avantgarde-cégek |
23 590 |
29 743 |
A-Z Produkció |
15 607 |
4 111 |
Forrás: http://www.e-beszamolo.kim.gov.hu/
Megjegyzések a módszertanról |
A listához 43 ismert pr-ügynökség mérlegadatait vizsgáltuk meg, amelyeket saját és tíz megkérdezett pr-szakember tapasztalata alapján a legnagyobbaknak vélünk Magyarországon, továbbá amelyeket a Budapest Business Journal List of Books című kiadványa listáz. Kizárólag azokat a cégeket vettük figyelembe, amelyek főtevékenységeként üzletviteli tanácsadás és/vagy pr, kommunikáció van megjelölve. Így kimaradtak a listából azon cégek, amelyek divízióként, egy nagyobb cég részeként végeznek pr-tevékenységet (pl. Publicis Consultants, Sensation Pr). A 43 ügynökségből nem találtunk 2010-es pénzügyi eredményt a Hill & Knowlton, a Flow Pr és a Red Lemon Média ügynökségekhez. |
Lausek Esther