hirdetés
hirdetés

Nagy bukás már nem lesz a globális reklámpiacon

2010-07-20

3,5 százalékos növekedést jósol 2010-re a Zenith Optimedia a globális reklámpiacon. Nagy bukással már nem kell számolni, de néhány ország bajban lesz. Mi sem örülhetünk.

Míg 2009 végén a folyamatos csökkenések után a Kantar Media (akkor még TNS) némileg talán lazított a világvége-víziókat idéző főcímeken és kijelentette, hogy ideje hozzászokni, hogy a reklámpiac nem növekszik, addig a Carat már három százalékos növekedést jósolt márciusban.

A magyar piacra vonatkozóan viszont az MEC Global (korábban Mediaedge:cia) sajnos hat százalékos további esést prognosztizált, így egyelőre nem vigasztal bennünket, hogy az amerikai reklámpiacon négy éve nem tapasztalt növekedést állapított meg a Kantar, a Zenith Optimedia pedig most korrigálni volt „kénytelen” a 2,2 százalékos növekedésről szóló előrejelzését 3,5 százalékosra.

Nem a nagy országok húznak
Természetesen a növekedés üteme nem egyezik meg minden régióban a Zenith számításai szerint. Míg Amerika, Nyugat-Európa és Japán együttesen 1,3 százalékos bővüléssel számolhat, addig a világ többi részén már 8,6 százalékossal.

Régiónkénti lebontásban ez azt jelenti, hogy Nyugat-Európában 2,2 százalékos növekedés várható, ezen belül viszont Spanyolországban majdnem egy százalékos csökkenés. A régióban 2012-re 3,4 százalékos bővülést vár a médiaügynökség.

Észak-Amerika 1,3 százalékos piaci bővülést érhet el annak ellenére, hogy a Zenith korábban 1,5 százalékos nadrágszíjbehúzást jósolt. Japán pedig 5,8 százalékos növekedés elé nézhet.

Dél-Európa nagy bajban lehet, Közép-Kelet-Európa már abban van
A közép-kelet-európai régió szenvedte el a legnagyobb reklámpiaci költéscsökkentést 2009-ben, negyedét vesztve el a korábbi reklámbevételeknek. Néhány ország gyorsabban kijött a válságból, míg mások - köztük Magyarország is - sajnos további zsugorodás elé nézhetnek. A gyorsan helyreálló és látványosan regenerálódó országok közé Fehéroroszország, Bosznia-Hercegovina, Oroszország, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna és Törökország tartozik 11 és 26 százalék közötti növekedési rátával.

A súlyos gazdasági válsággal szembesülő országok azonban, mint Bulgária, Észtország, Görögország és Lettország további 3 és 16 százalék közötti csökkenés kénytelenek elfogadni. A görögök különösen rossz helyzetben vannak. A Zenith Optimedia ugyanis még 2011-re is további 7 százalékos csökkenést jósol az országnak.

A fejlődő és a fejlett országok közötti különbség szembeötlő. Míg előzőek idén összességében 2011-re 9,1 százalékos növekedésben bízhatnak, addig utóbbiak mindössze 2,4 százalékossal.

Jonathan Bernard, a Zenith sajtószóvivője kiemelte, hogy a jelenlegi számok azt mutathatják, hogy a globális reklámipar egy második gödör elé néz. „Az elmúlt pár hónapban aggodalmaink fő forrása az európai gazdaságok lakosságának eladósodása volt. Főleg Görögország, Portugália és Spanyolország gazdasági helyzete okozhat meglehetősen nagy nyugtalanságot a hirdetők körében, ami a reklámköltések komoly visszafogásához vezethet néhány országban”.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés