Ne legyünk bunkók
Para-Kovács kritizál
2008-09-12
Tóta W. Árpád elköszönt a reklámszakmától, szeptembertől Para-Kovács Imre lesz a Kreatív magazin laikus reklámkritikusa. Első adag, apró szúrásokkal, több simogatással.
Hatezer adag reklámellenes oltóanyag érkezett a gyógyszertárakba, de előreláthatólag nem lesz elég, ezért belépek a képbe, átvéve tanult kollégámtól, Tóta W. Árpádtól, a neves hülyeségkutatótól a narrátor szerepét, és megkísérlem a lehetetlent: eligazítani önöket a reklámok között, felhívni a figyelmet egy-egy látványos hazugságra, illetve megerősíteni egy-egy pozitív üzenetet, mert bizony, a reklámok között is vannak remekművek, főleg, ha képesek vagyunk elkülönítve szemlélni tárgyától, az eladásra szánt izétől, terméktől, szolgáltatástól, életformától.
Az esetek jelentős többségében valami szemetet akarnak ránk sózni, és ehhez a feladathoz megtalálják a megfelelően színvonaltalan ügynökséget, amely kiadja a feladatot a béna beszállítóknak, ők pedig legyártják a filmet, csomagot, az emberek pedig néznek: ugyan miért is vennék én Ugri-Bugri agysorvasztót, amikor egy rosszarcú tapló kínálgatja nekem, aki úgy van bevilágítva, mintha meszesgödörbe esett statiszta volna.
Ezek az alkotások teszik ki a reklámok kilencven százalékát.
A második kategóriába azok a reklámok tartoznak, ahol nem hiányzott a pénz, tehetség és isteni szikra, volt ötlet, amit sikerült magas színvonalon megvalósítani, és született egy önmagában (tehát a körülmények és kor ismerete nélkül is) élvezhető film (szlogen, figura, logó), amire csettint az önök legkevésbé sem alázatos narrátora, hogy: wow! (mivel nem mentes az idegen befolyástól, és mesteri szinten bírja a külföldi nyelv indulatszavait, hangutánzóit és képregényekből is ismerhető nagyszerű betűtorlódásait).
Mindannyian emlékszünk ilyen művekre, elég csak a Müszit említenem, ami beégett nemzedékem hardverébe anélkül, hogy bármi fogalmunk lenne arról, mit is akart nekünk eladni a keménykalapos úriember. Valami mezőgazdaság volt a történetben, és valami szolgáltatás, de tökéletesen mindegy. Végezetül marad egy százalékokban kifejezhetetlen mennyiség, azon reklámok köre, amelyek értelmes dolgokra próbálják felhívni a figyelmünket, nem olyan igényeket próbálnak feléleszteni, amelyek feleslegesek, esetleg károsak, hanem például arról szólnak, hogy ne legyünk bunkók.
Mivel ez az írás egy sorozat első darabja, az az eretnek gondolat fogant meg bennem, hogy pozitív kicsengéssel indítok, nem ekézek (arra majd sor kerül hamarosan, elkerülhetetlenül és megérdemelten), hanem egy olyan sorozatot ajánlok az önök figyelmébe, amitől nem lesznek butábbak, nem halmoznak fel baromságokat lakásukban, és nem rombolják tovább a világ amúgy is rettenetes elme- és közállapotát.
Megy az Animal Planeten egy kampány: animációs mukilények próbálják felemelni szavukat (szavak nélkül) az általános emberi ostobaság ellen, felhívják a figyelmet a környezetszennyezésre, a természetes gázok használatára, a természetes körülmények között is belátható időn belül lebomló anyagokra, a szemétre és a zajra. A célközönség egyértelműen a gyermek: az a gyermek, akinek felnőttként valószínűleg lesz pénze afrikai szafarira, de talán addig sem fog nejlonzacskókat dobálni a tengerbe.
Látjuk a polipot, amint beleszeret a reklámszatyorba, a leopárdot, ahogy elrontja a vadászatot, mert szemétre lép, és a többieket, vesztes állatokat, amint szívnak az emberiség csodálatos teljesítményének következtében, midőn legyőzte a természetet, és létrehozta például Tatabányát, bár ezen utóbbi példa nincs külön kihangsúlyozva, csak nekem jutott eszembe, mert gonosz vagyok.
Az üzenet tiszta és világos: ne legyél ekefejű csőrös, mert akkor mindannyiunknak rosszabb lesz, méghozzá hamarosan. Egy rövid jelenet, és a végén az összefoglalás, egyetlen mondat, gondolva azokra is, akik nem tudják értelmezni a képeket. Az animáció pedig szerethető, aranyos, vicces és egyértelmű, semmi túlzás, semmi apokalipszis.
Ha arra gondolok, hogy minden ezer emberből akad majd egy, aki megfontolja ezt a kívánalmat, és eggyel kevesebb merényletet követ el a bolygó ellen, nos, könnyed lebegéssel telik meg a lelkem, és énekelni támad kedvem, amitől most megkímélem önöket, mert magam sem kívánom tovább szennyezni a környezetet. De tényleg jó érzés!
A reklámfilmet itt letöltheti.
Para Kovács Imre
újságíró