Négy céget is bírságolt a GVH
Összesen közel 45 millió forint bírságot szabott ki május 25-én a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) négy cégnek fogyasztókkal szembeni tisztességtelen magatartás miatt. Az Euro Correct Consultingot (ECC) 9,3 millió forint, az ECC korábbi ügyvezetője tagságával 2009-ben létrejött Group Savinget (GS) 8,9 millió forint, az ECC egyik tagjának vezetésével alakított Group Centert (GC) 21 millió, míg a New Face Média-t 5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a hatóság. A GVH hasonló jogsértés miatt már három eljárásban is elmarasztalta az Euro Credit néven is működött ECC-t, és összesen 36,5 millió forint bírságot szabott ki a társaságra.
Az ECC fogyasztói csoportok kezelését és szervezését végezte, 2009. március és június között már a GS megbízottjaként, miközben a GS átvette a fogyasztói csoportban való részvételre kötött szerződéseket. A GC pedig az ügyfélszerzéssel kapcsolatos tevékenységeket végezte 2009 júniusától. A New Face Média végezte az ECC-vel kötött hirdetésszervezési keretszerződés alapján a sajtóban megjelenő reklámok kidolgozását és azok megrendelését.
A vállalkozásokkal szemben a GVH – hasonlóan az elmúlt években a fogyasztói csoportokat szervező más vállalkozásokkal szemben lefolytatott eljárásaihoz – azért indított vizsgálatot, mert azok hirdetéseikben a fogyasztók részére nem vagy nem egyértelműen adtak információt a fogyasztói csoportokról, illetve hogy milyen konstrukcióról van szó. A reklámok révén az ügyfelek annak reményében köthettek szerződést a fogyasztói csoport szervezőjével, hogy hamarosan pénzhez jutnak, miközben ez nem felelt meg a valóságnak.
Eljárásában a GVH többek között azt vizsgálta, hogy az elsősorban az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek szolgáltatásaiból kirekesztett (BAR-listások, nyugdíjasok) fogyasztókat célzó hirdetések, tájékoztatások alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció lényeges elemeivel. Azaz azzal, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből) kerül sor, hogy meghatározó a szerencseelem léte (esetenként sorsolás alapján dől el ki az a szerencsés, aki adott hónapban a vásárlói joghoz jut) és az a körülmény, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, és azáltal a megszerezni kívánt dologhoz.
A GVH az elmúlt öt évben összesen tizenegy eljárást folytatott le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, melyek szinte kivétel nélkül marasztalással és összesen 141 millió forintot meghaladó bírság kiszabásával zárultak.