hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nem mind reklám, ami annak látszik

A Szonda Ipsos óriásplakát-toplistájáról

Olvasom a Kreatív Online-on, hogy a Szonda Ipsos felmérése alapján a tavalyi évben a Westel Domino „Napközben akár 25 Ft-ért” fősorral megjelent poszterére figyeltek fel leginkább a fiatalok (15–29 évesek).
hirdetés
Döbbenetemet tovább fokozta, hogy ugyanezen korosztály számára az A4-es Audi posztere volt a legtetszetősebb hirdetés. A poszteren egy Audi A4 van. Az érdekesség kedvéért az egyik ajtaja nyitva.

Mellette a fősor: „Újra van négyes hat alatt”. Ez nyilván arra kényszeríti a befogadót – hiszen még nem tudja, miről is van szó –, hogy elolvassa az apróbetűs részt is. Abból derül ki a kocsi ára.

A legjobban azonosított poszterekkel pedig az a helyzet, hogy az EUKK számára készítették a nyerők. Ezeken mindig egy nagyon világos kérdés és egy nagyon egyértelmű válasz olvasható.

Azt gondolom, hogy a Szonda Ipsos értékelése kiegészítésre szorul, mert reklámkészítőként én bizony másként értékelem az ominózus munkákat. Egy csábító ajánlat nyilvánvalóan figyelemfelkeltő (lásd Domino meg CBA/Boci csoki, ami aktivizálásban szintén élen járt). Egy konzekvensen használt layout és tipográfia valóban segíti az azonosítást (lásd EUKK-poszterek).

De könyörgöm, ezek nem reklámok! Ez mind információ, melyeket jól, de inkább rosszul reklámformátumba öntöttek és reklámhordozón tettek közzé, mert így lehet a legtöbb fogyasztóhoz a leggyorsabban eljuttatni. De a megjelenési felület még nem ruház fel bármilyen tartalmat azzal, hogy reklámnak tekintsük.

Egyébként ez a jelenség nem kizárólag reklámos probléma. Mindenki tehetséges énekes, aki egy CD-nyi megjelenést kap? Mindenki műsorvezetőnek tekinthető, aki kora reggel egy kanapén terpeszkedve kérdez? Elég a gondolatainkat könyvnyi terjedelemben összeírni és máris írók vagyunk?

De képzeljünk el egy másik kutatást. Vajon milyen válaszokat kapnánk, mely poszterek lennének a nyerők, ha azt kérdeznénk, hogy melyik járult hozzá leginkább egy esetleges fogyasztói márkapreferencia megváltoztatásához? És miért?

Meg arra is kíváncsi lennék, hogy branding és termék nélkül, csupán a poszter többi eleme alapján melyik márkát tudják beazonosítani a fogyasztók ? Nem kutatási anyag, hanem reklámvalóság az Absolut Vodka évtizedek óta működő kampánya, nemkülönben az Economist Puzzle című posztere, ahol a teljesen piros felület jobb alsó sarkában a branding helyén fehérlik egy puzzle-darab.

És az is izgalmas lenne, ha megtudnánk, hogy melyik poszter hordozta a legegyedibb ötletet. Nem a legvonzóbb információt – ÖTLETET. És persze ebben az esetben is kíváncsi lennék a miértre.

A Szonda Ipsos bizonyára korrektül és körültekintően végezte el a hatásvizsgálatot, ám a kutatási adatokkal csínján kell bánni, hiszen reklámoztatók és reklámcsinálók egyaránt következtetnek belőle.

Tordai Péter, BBDO Budapest, kreatívigazgató
a szerző cikkei

hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Kedves Péter!

Tökéletesen egyetértek Veled, kiegészítésként pedig álljon itt Bill Bernbach (DDB alapítóembere) filozófiája a reklámszakmáról:

„I warn you against believing, that advertising is a science. It is intuition and ARTISTRY, not science, that develops effective advertising.”

Üdvözlettel:

Pásztor Gergely
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés