hirdetés
hirdetés

Névváltoztatásra kényszerülhet a Metro napilap

2008-06-12
A Népszabadság azt írja, hogy a Metro szóvédjegy az áruházlánc kizárólagos tulajdona, ezért az ingyenes lapok nem használhatják ezt az elnevezést – erről egy jogerős magyar bírósági ítélet született. A lap nevéről most a két nemzetközi nagyvállalat dönt.
A védjegybitorlás miatt az áruházlánc által kezdeményezett perben már három ítélet született. Első fokon a Fővárosi Bíróság a keresetet megalapozatlannak minősítette, mert úgy vélte, hogy a Metro-logóval megjelenő áruházi prospektusok - amelyekre hivatkozva az újság elmarasztalását kérték - nem minősülnek sajtóterméknek, de egyébként sem téveszthetők össze a napilappal. A Fővárosi Ítélőtábla néhány hónappal később ezt felülbírálta, és kimondta: az újság nem használhatja többé a Metro szóvédjegyet. A tábla szerint az ügy érdemét tekintve közömbös, hogy az áruház által kiadott reklámfüzetek és az ingyenes hírújságok nem téveszthetők össze, s az is, hogy a logók különböznek egymástól. Ugyanakkor az elsőfokú bíróságot utasították arra, hogy vizsgálja meg a felperesek kérelmét a jogosulatlan védjegyhasználat miatti gazdagodásra vonatkozóan. Vagyis: állapítsa meg, hogy a korábban bevezetett név elorzása révén a lap jutott-e gazdasági előnyhöz, mert ha igen, a haszon egy részére a védjegytulajdonos igényt tarthat.

Végül 2006 decemberében a Legfelsőbb Bíróság megerősítette a tábla döntését, a kártérítési per azóta is folyik, az újság pedig változatlan címmel működik tovább.

A Népszabadság szerint néhány héten belül lezárulhat a Metro áruház kontra Metro újság közötti névvita, bár az időközben nemzetközivé vált egyezkedés kimeneteléről az ingyenes lap hazai kiadójának vezetője egyelőre nem tudott nyilatkozni. Hivatal Péter, az ingyenes lapot kiadó MTG Metro Gratis vezérigazgatója azt reméli, hogy az ingyenes hírújság címét és logóját, ha kisebb módosítások árán is, de megőrizhetik.

Hasonló védjegybitorlási per egyébként más országokban is folyt, és nem mindenütt ugyanazzal az eredménnyel zárult, ezért a két nagyvállalat úgy döntött, hogy peren kívüli egyezséget keres.

A luxembourgi székhellyel működő Metro-lapcsoport ingyenes újságjai 23 országban, ezek közül 14 uniós tagállamban jelennek meg, míg a Metro Cash & Carry csaknem harminc országban működtet diszkontáruházakat, többek közt az előbbi európai államok mindegyikében.
(forrás: Népszabadság)
hirdetés
hirdetés