NHH - 30 milliós bírság a szolgáltatóknak
2008. július 10. 11:36
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) huszonegy hírközlési szolgáltatót összesen 30 millió forintra bírságolt, mert az írásban megkötött egyedi előfizetői szerződéseik (EESZ) továbbra sem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak. A legnagyobb büntetést a Magyar Telekom (MT) kapta.
Mint ismert, az NHH tavaly közel száz szolgáltatót és mintegy 15 millió előfizetőt érintő szerződést vizsgált, és nem talált egyetlen olyan céget sem, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek.
Az utóellenőrzés első körében negyvenegy helyhez kötött telefonszolgáltatást kínáló cég szerződéseit vizsgálta újra az NHH. Az eredmények azt mutatták, hogy a hatóság korábbi felhívásának hatására a szolgáltatók általában igyekeztek szerződéseiket a jogszabályoknak megfelelően módosítani, és megkötni, de még mindig vannak olyan hiányosságok, amelyek miatt huszonegy szolgáltatót megbírságoltak, összesen harmincmillió forint értékben.
A vizsgálatok során kiderült, hogy az előfizetők érdekeit védő kötelező tartalmi elemek – például a hiba- és a panaszbejelentés módjai, a szerződés megszüntetésének feltételei, az ügyfélszolgálat elérhetősége - az esetek több mint felében továbbra is hiányoztak. Ugyanakkor a szolgáltatók érdekkörébe tartozó - a számlázáshoz, az előfizető elérhetőségéhez és esetleges számonkéréséhez szükséges - tartalmi elemek kivétel nélkül mindig megtalálhatók.
A hatóság a legmagasabb összeget – 12 millió forintot - az MT-re szabta ki, az Invitelt például 5,5 millióra, a GTS-Datanetet ötmillióra, a Fibernetet 3,5 millióra, míg a a Digit másfélmillió forintra bírságolta. Az NHH mindössze három olyan szolgáltatót talált – a Jurop Telekomot, a Pr-Telecomot és az IP-Parkot -, amelyek egyedi előfizetői szerződései teljes mértékben megfeleltek a jogszabályi követelményeknek.
A hatóság az internet-, a műsorterjesztés- és a mobiltelefon-szolgáltatás területén folytatja az utóellenőrzéseket. Azok a szolgáltatók, amelyek az utóellenőrzés során sem feleltek meg az előírásoknak, újabb ellenőrzésre számíthatnak.
Az NHH célja, hogy kikényszerítse a szolgáltatóktól: úgy módosítsák az egyedi előfizetői szerződéseiket, hogy azok mindenben feleljenek meg a jogszabályi előírásoknak - átláthatóak, érthetőek legyenek, és segítsék a tudatos fogyasztói magatartást.
Mivel az eddigi felhívások nem hozták meg a kellő eredményt, az NHH még nagyobb bírságok kiszabását helyezte kilátásba: a büntetés a jogsértő szolgáltatók árbevételének akár 0,25 százalékát is elérheti, vagyis egyes esetekben ez akár több tíz-, vagy akár százmillió forint is lehet.
A vizsgált cégek és a vizsgálat eredménye:
Az utóellenőrzés első körében negyvenegy helyhez kötött telefonszolgáltatást kínáló cég szerződéseit vizsgálta újra az NHH. Az eredmények azt mutatták, hogy a hatóság korábbi felhívásának hatására a szolgáltatók általában igyekeztek szerződéseiket a jogszabályoknak megfelelően módosítani, és megkötni, de még mindig vannak olyan hiányosságok, amelyek miatt huszonegy szolgáltatót megbírságoltak, összesen harmincmillió forint értékben.
A vizsgálatok során kiderült, hogy az előfizetők érdekeit védő kötelező tartalmi elemek – például a hiba- és a panaszbejelentés módjai, a szerződés megszüntetésének feltételei, az ügyfélszolgálat elérhetősége - az esetek több mint felében továbbra is hiányoztak. Ugyanakkor a szolgáltatók érdekkörébe tartozó - a számlázáshoz, az előfizető elérhetőségéhez és esetleges számonkéréséhez szükséges - tartalmi elemek kivétel nélkül mindig megtalálhatók.
A hatóság a legmagasabb összeget – 12 millió forintot - az MT-re szabta ki, az Invitelt például 5,5 millióra, a GTS-Datanetet ötmillióra, a Fibernetet 3,5 millióra, míg a a Digit másfélmillió forintra bírságolta. Az NHH mindössze három olyan szolgáltatót talált – a Jurop Telekomot, a Pr-Telecomot és az IP-Parkot -, amelyek egyedi előfizetői szerződései teljes mértékben megfeleltek a jogszabályi követelményeknek.
A hatóság az internet-, a műsorterjesztés- és a mobiltelefon-szolgáltatás területén folytatja az utóellenőrzéseket. Azok a szolgáltatók, amelyek az utóellenőrzés során sem feleltek meg az előírásoknak, újabb ellenőrzésre számíthatnak.
Az NHH célja, hogy kikényszerítse a szolgáltatóktól: úgy módosítsák az egyedi előfizetői szerződéseiket, hogy azok mindenben feleljenek meg a jogszabályi előírásoknak - átláthatóak, érthetőek legyenek, és segítsék a tudatos fogyasztói magatartást.
Mivel az eddigi felhívások nem hozták meg a kellő eredményt, az NHH még nagyobb bírságok kiszabását helyezte kilátásba: a büntetés a jogsértő szolgáltatók árbevételének akár 0,25 százalékát is elérheti, vagyis egyes esetekben ez akár több tíz-, vagy akár százmillió forint is lehet.
A vizsgált cégek és a vizsgálat eredménye:
Szolgáltató | Vizsgálat eredménye/bírság összege (Ft) |
Magyar Telekom | 12 000 000 |
Invitel | 5 500 000 |
GTS-DataNet | 5 000 000 |
FiberNet | 3 500 000 |
DIGI Távközlési Szolgáltató (EMKTV Egyesült Magyar KábelTelevízió Híradástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató) | 1 500 000 |
T-Kábel | 1 000 000 |
Com.unique | 400 000 |
TVNET | 300 000 |
3C Magyarország Adatátviteli és Műszaki Fejlesztő | 300 000 |
EQNet | 300 000 |
InTeleCom | 80 000 |
Dunakanyar-Holding Pénzügyi Tanácsadó és Szolgáltató | 75 000 |
Correct Business Network | 50 000 |
AMTEL Hang és Internet Kommunikáció Magyarország | 50 000 |
Private Tel | 25 000 |
Vivafone | 25 000 |
On-Line System Informatikai és Tanácsadó | 10 000 |
Arcadom | 10 000 |
Agnátus-Pont 2004. | 10 000 |
Xyton | 5 000 |
Atlas Telecom | 5 000 |
UPC Magyarország | Felhívás |
UNICOMM - United Communication Távközlési Szolgáltató | Felhívás |
TvNetwork | Felhívás |
Tele2 | Felhívás |
Private Holding | Felhívás |
Opennetworks | Felhívás |
NetAid | Felhívás |
Monor Telefon Társaság | Felhívás |
MagNetCom | Felhívás |
Kfl | Felhívás |
H1 Telekom | Felhívás |
Externet | Felhívás |
eTel | Felhívás |
Emitel | Felhívás |
DunaWeb | Felhívás |
Ditel 2000 | Felhívás |
Actel | Felhívás |
Pr-Telecom | JÓ |
Jurop Telekom (Juhász Antenna-Technika egyéni cég) | JÓ |
IP-Park Távközlési Szolgáltató | JÓ |
(forrás:
Kreatív Online)