hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nőtt az üzembentartási, a kábel- és az HBO tarifa

Fizetünk a közszolgálatért és a műszaki fejlesztésekért

Adóbevallásában a magyar állampolgárnak nyilatkoznia kell arról is, hogy üzemeltet-e televíziókészüléket; talán hatékonyabban szeretnék behajtani a megemelt üzembentartási díjat (!). Jelentősen drágultak a kábel programcsomag-tarifák is. A kábeltársaságok műszaki fejlesztéseit jórészt a fogyasztók finanszírozzák, miközben a konfliktusok többsége a Gazdasági Versenyhivatal szintjére tolódik.
hirdetés
Mennyibe is kerül a tévézés havonta? Attól függ, milyen hálózaton át kapjuk a programot és milyen széles kínálatot választunk. Az üzembentartási díj 640 forint, a magyar országos kereskedelmi adókat is tartalmazó kábelcsomag átlagosan 1800 forint, az HBO előfizetés szintén ugyanennyi. Azaz a kényelmes tévézés havonta több mint 3840 forintba kerül.

Kevés a beszedett 12 milliárd forint

Az üzembentartási díjat sokan nem fizetik. Talán ezért kell a tévéüzemeltetést adóíven bevallani. De vajon milyen hatóság ellenőrzi majd az adatokat, és milyen intézkedések várhatók a renitensekkel szemben? A pénzt mindenesetre a Magyar Posta alkalmazottai gyűjtik be.

A Műsorszolgáltatási Alapnál most zárják le a könyvelést. Az előzetes adatok alapján a Postától tavaly 12 milliárd forint érkezett, amit a Népjóléti Minisztérium 3,8 milliárd forinttal egészített ki a szociális okokból mentesítettek alapján. (Erre az évre 4,6 milliárd forint lesz a mentesítés.)

Elmérgesedni látszik a vita a kábel-előfizetők egy része, a Gazdasági Versenyhivatal és a kábeltársaságok között. A Versenytanács a közelmúltban azt állapította meg, hogy a Kábeltel (tavaly cégfúzió a Kábelkommal) a csillagpontos rendszerének tavalyi előfizetési díjait tisztességtelenül állapította meg. A Versenytanács 5 millió forint bírságot szabott ki a Kábeltelre. A cég fellebbezett.

Idén is dönt a Versenytanács

Bodócsi András, a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának közgazdász tagja szerint infláció és a műsordíjak alapján jogtalan volt ilyen magas díjemelést megállapítani az elmúlt évben. A kábeltársaság idén további 39 százalékkal emelte a legmagasabb előfizetői csomagjának díját 1290 forintról 1790 forintra.

A magyar országos kereskedelmi adók kizárólag a legmagasabb tarifán kínált programcsomagban találhatók, így nem lehet azon csodálkozni, hogy – a Versenytanács adatai szerint – az előfizetők 91 százaléka ezt választja. A Versenytanács idén is folytat eljárást a 39 százalékos áremelés ügyében. Határozathozatal április-májusra várható. Bodócsi Andrásnak nincsenek illúziói azzal kapcsolatban, hogy a piaci vita gyorsan lezárható. A Versenytanács közigazgatási határozatát a Fővárosi Bíróság közigazgatási kollégiuma elé kell vinni, majd onnan a Legfelsőbb Bírósághoz lehet fellebbezni. Első fokon a bírósági eljárás átfutási ideje 1,5–2 év, másodfokon pedig 3–4 év.

A Kábeltelben és a Kábelkomban is többségi tulajdonos UPC Magyarországnak jelenleg 442 ezer előfizetője van, ezzel a piac egynegyedét uralja – közölte Hajnóczy Árpád, a cég vezérigazgató-helyettese.

Növekvő költségek

Az áremelés egyik oka, hogy a médiatörvény előírásainak megfelelően 2002-ig a kábeltelevíziós rendszereket interaktív adatátvitelre és telekommunikációra is alkalmassá kell tenni. Az új építések beruházási költsége előfizetőnként 70-80 ezer forintra tehető. Ezt az összeget a megfelelő pénzügyi háttérrel és tőkeerővel nem rendelkező kis és közepes méretű cégek nem képesek finanszírozni, így jellemzően kábeltelevíziós rendszereik eladása mellett döntenek. Jelenleg még majdnem 1200 kábelszolgáltató van a piacon. Számuk néhány éven belül radikálisan csökken.

Az áremelés másik okaként Hajnóczy Árpád a „közvetlen műsorköltségek” növekedését említette. Van például olyan nyugati csatorna, amelyért előfizetőnként havi negyed dollárt, 54-55 forintot fizetnek. Véleménye szerint egyelőre nem tudatosult az sem a közvéleményben, hogy a kábeltelevíziózás önmagában már megszűnőben van, és inkább a telekommunikációs, multimédia-szolgáltatások részének kell tekinteni. A kábeltévék által újonnan kiépített széles sávú hálózatok például kiválóak internet- és telefonszolgáltatásra is.

A HBO idén nettó 1550–1650 forintos előfizetési tarifákat alkalmaz. Erre jön még 12 százalék forgalmi adó. A január végi adatok szerint tévécsatornára mintegy 200 ezren fizettek elő, egyébként a technikai lefedettség 1,2 millió háztartásra lenne elegendő.

Korábban úgy tűnt, hogy az Antenna Hungária (AH) által üzemeltetett AM mikro hálózat komolyabb vetélytársa lesz a kábeltársaságoknak. Budapesten és környékén jelenleg 152 ezer regisztrált lakásban van ilyen rendszer, de a becslések szerint legalább 260 ezer lakásban illegálisan veszik a műholdas programokat. Az AM mikro további sorsáról rövidesen döntést hoz a cég új vezetése – mondta Őri András, az AH szóvivője. Az AM mikro előfizetési díj mindössze 135 forint. Korábban több külföldi csatorna – Eurosport, TNT Cartoon, CNN – hagyta ott a fővárosi AM mikrót, mivel kifogásolták, hogy nem tudják mérni a nézőszámot. Jelenleg a 22 programhelyen 20 csatorna adását sugározzák.

Kábeltévé főleg családoknak

A Gfk-Szonda-Ipsos adatai szerint egyébként jelenleg több mint négymillióan néznek kábelműsorokat Magyarországon. A kábeltévé főleg a családok szórakozása, a kábeles műsorok vételére képes háztartások több mint kétharmadán ugyanis legalább hárman vagy többen élnek (átlagosan 3,15 fő). A családfő életkorát tekintve a 40–49 év közöttiek vezetnek a kábeles lehetőségek kihasználásában, majd az 50–59 és a 30–39 évesek következnek.

A kábellel ellátott háztartások átlagosan 18 csatornát képesek fogni. Ebből 10 külföldi, 8 pedig magyar. A lakosság számarányát tekintve leginkább a megyeszékhelyeken haladja meg a kábeltévét elérők száma, de ez a mutató pozitív a vidéki városokban és Budapesten is. A falvakban viszont az ott élő lakosság számarányához képest nagyon kevesen tudják nézni a kábeles műsorokat.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés