hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ordított, lehallgatott, nem fizetett

Nemrég megjelentettük egy névtelenséget kérő, magát szenior kreatívnak nevező szakember levelét, amelyben méltatlan jelenlegi munkakörülményekről számolt be, valamint felhívást tettünk közzé, hogy írjon, akinek hasonló élményei vannak. Íme, a második sztori, egy szenior szövegírótól, akit korábbi munkahelyén egy paranoiás tisztességtelen főnök sanyargatott majdnem egy évig. Várjuk a további történeteket!

hirdetés

Az előző munkahelyem kis magyar ügynökségszerűség volt. Főleg pr-rel foglalkoztak, de szerettek volna egy reklámos-lábat is a cégnek, ezért vettek fel félmunkaidős kreatívigazgatónak. Igen, félmunkaidősnek, mert az csak fele annyiba kerül, viszont a felelősség ugyanannyi. Azt kérték, építsem fel a kreatívcsapatot, a meglévő embereket inspiráljam, stb. Ez nagyon jól hangzott a munkanélküliséghez képest, bár természetesen az egészet totál számlásan kínálták, bejelentés nuku.

Amikor első nap bementem, kiderült, hogy gépet nem tudnak adni, mondták, vigyek laptopot. Semmi gond, másnaptól vittem. Az első igazi sokk az volt, hogy a vegyész végzettségű, reklámhoz egyáltalán nem értő tulajdonos úgy gondolta, mivel ő áll a hierarchia csúcsán, minden munkába pirossal belejavítgathat. Utoljára általánosban fordult elő velem ilyen. Nagyot nyeltem.

Aztán az is kiderült, hogy embert mégse vehetek fel, így az egész munkafolyamatot ügyfélbrieftől preziig nekem kellett megcsinálnom, a folyamatos vegzálások, a pirossal javítgatásai, az értelmetlen utasításai és ukázai mellett. Az újabb csalódás az első hónap után következett, kiderült, tizenötödike előtt nem szokott fizetni. Sőt, később sem nagyon. A fizetés dátuma minden hónapban egyre tolódott, ötödikétől már gyomorgörccsel jártunk be, kínos volt a folytonos kérdezősködés, kuncsorgás, vajon mikor utal már. Ha látta, hogy készülünk bemenni hozzá, gyorsan hazasuhant húszmilliós autójával. A kollégákat a banki hitelek vagy a főbérlők szorongatták, kölcsönkértek, ahol tudtak, hogy áthidalják a folyamatos csúszásokat a fizetéssel.

Az alvállalkozók többségét ugyancsak hónapokig hitegette és többet egyáltalán nem fizetett ki. Mindannyian próbáltunk egyéb, fizetős melókat bevállalni munka utánra, hogy fenn tudjuk tartani a családot, magunkat, két kollégám napi 14-16 órát dolgozott hónapokig, hogy el ne maradjanak a törlesztő részlettel. Eközben a főnök sokszor már őrjöngve, artikulátlanul követelőzött, ha pl. tender volt, hogy miért nem maradunk bent éjfélig, mert ő úgy hallotta, hogy ez máshol természetes tenderidőszakban. Megalapoztam barátságunkat közbevetésemmel, miszerint máshol a hó eleji fizetés is természetes.

A tulajdonos a totális szakmai inkompetencia mellett ráadásul kissé furcsán látta a világot. Mint kiderült, mindenkiről feljegyzései voltak, a szintén ott dolgozó testvére egy füzetbe jegyzetelte, ki mit mond, ki hova, kivel és mikor megy el. Azt állította magáról, hogy magánnyomozó. A tulajdonos folyton mindenkit bejelölt a FB-n, Iwiwen, de természetesen senki sem jelölte vissza, még csak az hiányzott volna, hogy a kapcsolatainkról is feljegyzések szülessenek. Másik mániája volt, hogy mindenkivel titoktartási megállapodást akart kötni. A kollégák nagy része alá is írta. Amikor elém tette, csak nevetni tudtam, nem gondoltam, hogy komoly: azt írta bele, ha elhagyom az ügynökséget, a következő három évben nem dolgozhatok másiknál. Sikerült valahogy addig húznom a dolgot, míg elfelejtődött.

Mikor 28-án sem kaptuk meg az előző havi fizetésünket és elindult egy erős morgolódás, a főnök összehívta a csapatot és ordítva kijelentette, aki nem hajlandó őt visszajelölni a közösségi oldalakon, azoknak aznap felmond. Majd elmondta, egy jó szakember mindenkiről mindent tud. Összes ügyfelünknek ismeri a lakcímét, a rendszámát, a szeretőjük nevét, szüleik foglalkozását, mindent. Aznap mindannyian felfüggesztettük jelenlétünket a jelzett oldalakon.

Tizenegy hónapot töltöttem el ezen a helyen, összesen kétszer fordult elő, hogy huszadika előtt kaptunk volna fizetést. Értelmes munkavégzésre nem volt lehetőség, semmi köze nem volt a kikerülő produktumnak ahhoz, amit én reklámnak nevezek. Mindenki a túlélésre játszott és ezerrel munkát keresett közben. A csúcspont ez a mondata volt: „Nekem abszolút látásom van, ez nem ugyanaz a kék, mint a logóban."

Majd jött a mélypont: az egyik megbeszélésen megemlített egy olyan dolgot, amit pont előző napon írtam egy privát emailben valakinek. Rázott a hideg az idegtől, bementem hozzá, hogy mi volt ez és azonnal felmondok, ha úgy van, ahogy gondolom. Úgy volt: megfigyelte a privát gépemet. Kérkedve, röhögve mondta, hogy mindent elmentett, a magánlevelezésemet, a melóimat, mindent, és a banki utalásaimat is figyelemmel kísérte, tudja a kódjaimat is. Nem ütöttem meg, de azonnal felmondtam. Az utolsó fizetésemet a mai napig nem kaptam meg, ennek több mint fél éve. Amikor bementem volna érte, a smasszer testvére már be sem engedett a kapun, hanem fenyegetően közeledve üvöltött, hogy takarodjak onnét, ha pedig bárkinek panaszkodni merek, "megtalál".

Ennek a cégnek ma Magyarországon ügyfelei vannak, azoknak "eladja" a hozzáértését és borzalmasnál borzalmasabb produktumait a mai napig. Vajon kik ülhetnek akkor az ügyféloldalon, ha vevők erre és pénzt adnak a tákolmányokért, amit ez a borzalmas tulajdonos létrehoz?

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (6 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
válasza hozzászólásához
#
Mosoly volt a "fekete lista" után..:)))-kisvakond!
De azért lássuk be - a hazai reklámszakma - minden előnyével, hátrányával szemben felhígult...(léteznek jó reklámszakemberek)azért én is tudnék mesélni a honi
állapotokról (mindkét oldalról nézve)...

#
Szerintem meg ne legyen feketelista a Kreatívon! Ne lehessen álnéven cégeket és embereket eláztatni! Mellesleg a másik oldal is érdekes ám. A telefonon fenyegetőző
álláskereső, a személyes interjún zsaroló, vádaskodó őrült... meséljek? Persze név nélkül!
#
Szerintem is ideális megoldás lenne egy "fekete lista" a kreatívon! :)
Hiába írod ki ide a nevét..Szerintem törölnék! Én már létrehoztam a saját listámat akivel nem dolgoznék semmilyen körülmények között!(Nem rövid)...
#
Nem kell ide munkaügyi bíróság, elég ha valaki kiskutya73 néven beírja a cég nevét, nehogy bárki is oda menjen dolgozni. Tudja valaki, melyik "ügynökszerűségről" van
szó?
#
Uhhhh ez nagyon durva. Nekem a betegszabim alatt mondott fel a kretén főnök, úgy, hogy visszadátumozták a felmondásomat a betegszabim kezdete elé egy nappal, mindezt
le(hamis)tanúztatták a kollégákkal, miszerint megtagadtam az átvételét... azt hittem, ez a csúcs, már látom, hogy piti kis szösszenet csupán. Nem tudom, nem tudhatom,
hogy ez a sztori igaz-e avagy fikció. Ha igaz, akkor javaslom felkeresni egy ügyvédet, majd a munkaügyi bíróságot, tekintve, hogy nincs elévülés! Nem is értem, eddig
miért nem próbálkoztál ezzel? Lefogadom, hogy tanúskodnának a kollégáid melletted. Ez a fickó egy igazi kretén. Le vagyok gyökerezve ettől a történettől.
#
Talán nem lenne baj, ha a piac számára is kiderülne, kiről/kikről is szól egy-egy ilyen rémtörténet. A teljes szakma szégyene, s a megbízó sem baj, ha tudja, mi folyik
az általa megbízott "ügynökségnél". Már csak azért is, hisz ma már nem elég, ha egy cég önmagában felelősen viselkedik, ugyanannak a felelősségnek a beszállítói
és alvállalkozói oldalon is meg kell jelennie. Enélkül hiteltelenné válik a cég saját vállalása is.

Világcégek is szereztek már ilyen szituációból komoly sebeket (pl. a gyermekmunka kapcsán), s bukták el a piacon egyébként milliókért/milliárdokért építgetett,
féltve őrzött hírnevük nem csekély részét. Nem beszélve a bizalomvesztésről, amelyet aztán csak kínkeservesen lehet újra felépíteni.

Legyenek ezek a történetek az éberség fenntartói, hogy a megbízói oldal a kiadott feladatok szakmai teljesítésének minősége mellett - saját hírneve védelmében - a
megbízott ügynökségek reputációjára, piaci hírnevére is igényes legyen.
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés