Öt év után nőtt a magyar reklámpiac
Örülni kell, mert 2009 óta – ha minimális mértékben is -, de nőtt a magyar reklámpiac – derült ki a Magyar Reklámszövetség mai, a 2013-as reklámköltésekről szóló sajtótájékoztatóján. A rádiós szegmens több mint negyedével, a digitális (internet+mobil) piac pedig 16 százalékkal nőtt, míg a televíziós piac csökkenése mögött strukturális átalakulás áll.
Reklámtorta 2013
Típus | 2012 | 2013 | Százalék |
Televízió | 48,723M | 45,6M | -6% |
Digitális (internet+mobil) | 33,63M | 39,1M | +16% |
Sajtó | 37,32M | 35,806M | -4% |
Rádió | 6,817M | 8,83M | +29% |
Outdoor | 14,272M | 14,366M | +0,6% |
DM | 30,8M | 28,9M | -6% |
Ambient | 2,498M | 2,488M | -0,5% |
Mozi | 1,079M | 1,144M | +6% |
Összesen | 174,335M | 175,410M | +0,6% |
Televízió - átrendeződés
Digitális – nem váratlan

Nyomtatott sajtó – megjelent az internet
Rádiós piac – hatalmas növekedés
A rádiós piacot Turi Árpád, a Rádiós Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke, a Class FM vezérigazgatója képviselte a sajtótájékoztatón, aki három okra vezette vissza a rádiós piac látványos növekedését. Az egyik, hogy a piac konszolidálódott 2013-ban, kevesebb lett a szereplő, az ügynökségi kedvezmények csökkentek, valamint a helyi rádiók is szolgáltattak adatot. A 8,83 milliárdos reklámbevételből 1,58 milliárd volt a szponzoráció.
Outdoor – új hirdetők
Idén 16 outdoor cég szolgáltatott adatot a Magyar Közterületi Média Szövetség számára (MKMSZ). A piac lényegében stagnált, 0,6 százalékos növekedés közel 100 millió forinttal hozott több bevételt, mint 2012-ben. Érdekes azonban, hogy az outdoor média hagyományos szegmensei, az óriásplakát (op) és a citylight (clp) szerepe jelentősen felértékelődött az egyéb felületekhez képest. Míg óriásplakáton 15,6 százalékkal és citylighton 7,9 százalékkal költöttek többet a hirdetők, mint 2012-ben, addig az egyéb outdoor eszközökön 27 százalékkal kevesebbet. Az óriásplakátok és a citylightok országos száma lényegében nem változott 2012-höz képest (25200 db és 18100 db). Szelei Szilárd, a szövetség elnöke, a JCDecaux (korábban Epamedia) vezérigazgatója elmondta, hogy olyan új hirdetők jelentek meg a közterületen, amelyek korábban nem, vagy csak alig éltek ezzel a lehetőséggel. Ilyenek voltak az OTC-szektor és a KKV-k. Emellett Szelei arról is beszámolt, hogy a teljes outdoor piac kihasználtsága jelenleg 76 százalékos, ezen belül az óriásplakátoké 81 százalékos, amely majdnem teljes kihasználtságot jelent ebben a szegmensben.
DM-piac - 2008-as szint
Reklámbevétel 2013-ban: 28,9 milliárd (-6% vs. 2012)
Részesedés a reklámtortából: 16,4% (-1,2% vs. 2012)
A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) részéről Vámos-Hegyi Attila elnök elmondta, hogy tavaly bővült a szövetség létszáma. A számokból az látszik, hogy a DM-piac lényegében a 2006-os szintre esett vissza, a szegmensek közül a címzett és a címzett nélküli direktmarketing küldemények részesedése csökkent, míg a mobil és az adatbázismenedzsment súlya nőtt.
Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke azzal zárta a sajtótájékoztatót, hogy a 2013-as évben végre egy óvatos, de optimizmusra okot adó növekedés volt a reklámpiacon. Hozzátette továbbá, hogy a szövetség mindent el fog követni a hazai médiapiac, tartalomgyártás támogatásáért.