hirdetés
hirdetés

Pirkadattól alkonyatig

Felicia első reklámrendezése
2003-01-31
Az OMV szpotja jól példázza, hogy egyetlen apró hiba szó szerint beárnyékolhatja az amúgy kiegyensúlyozott képi világú, jól megkomponált reklámot, még akkor is, ha nem a filmes, hanem a megrendelői oldal vádolható a botlással.
Felicia, az Argus Film vezető producere már tavaly nyáron bejelentette, hogy ezután szívesen rendezne reklámfilmeket, de első reklámfilmjével csak év végén jelentkezett. A kreatív szempontból egyszerű benzinreklámot – lényegében véve az üzemanyagreklámban nem látunk mást, mint tankoló autósokat – látványában sikerült is feldobnia, viszont egy apró, de annál zavaróbb elcsúszás nem maradt láthatatlan.

Bármilyen rövidnek is hat egy reklámfilm forgatása – legtöbbször két nap –, a rendező legyen első filmes vagy régi profi, megrendelői oldalról megfontolandó, hogy az őszi vagy téli külső helyszíni forgatásokra egy napot szánjanak. Ennek oka, hogy a külső helyszínek őszi–téli hasznos forgatási ideje a korai sötétedés miatt jelentékenyen lerövidül, és ha a cselekmény egy helyszínen játszódik, a profi előkészítés, tervezés, forgatás, valamint az utómunka ellenére a sötétedés mindig tetten érhető a filmkockákon. Ez főleg azért zavaró, mert a reklámfilmes történetek pár percet mesélnek el, az pedig elég valószerűtlenül hat a képernyőn, ha pár perc alatt sötétedik be.

Ebbe a hibába estek bele a készítők az OMV-szpot felvétele során, így a film végén látható, hogy a kezdő képekhez képest bealkonyodott a forgatás végére. Az utómunka során már hiába igyekeztek megtenni minden tőlük telhetőt, nem sikerült teljesen kijavítani a hibát. Az ördög gyakran azokban a részletekben bújik meg, amelyek elsősorban nem a filmes, hanem konkrétan abból a megrendelői hozzáállásból születnek, hogy minél gyorsabban, minél rövidebb idő alatt, és lehetőleg még ma készüljenek el a szpotok.

Az OMV legújabb szpotjában – mint minden üzemanyagreklámban, gondoljunk például a jellegzetes MOL-filmekre – fontos szerepet kap a környezeti elemek bemutatása. A film színvilága nemcsak a brand kékes-zöldes színvilágával, hanem a környezet látványával is rokonítható. Az emberibb környezet kifejezése érdekében használtak a szpotban felhasználói szemszöget, amely a történet hitelességet támasztja alá. Ezért nincsenek gyors kameramozgások, csupán igazító svenkek, alsó kameraállás és krános mozgás. A hitelességet, az urbánus életmódot fejezi ki a casting és a ruhaválasztás is. Ezt a hitelességet igyekeztek kifejezni a teleobjektív használatával is.

Ha benzinről esik szó, elengedhetetlen a tempó, a lendület érzékeltetése is. Bármilyen meglepő is, de a lassított jelenetek éppen a tempó fokozását szolgálják.

Bauer László

hirdetés
hirdetés