Racionálisan vásárol a magyar
A magyar vásárló tudatosan, előre megtervezi vásárlásait és egyre inkább csökken az élményszerű vásárlások aránya – derül ki a GfK Hungária felméréséből.
A hazai vásárlók a legtudatosabbak közé tartoznak Kelet-Európában, mivel a magyarok 82 százaléka azt állítja magáról, hogy vásárlásait tudatosan megtervezi előre. Emellett több mint felük vásárlás közben rendszerint gyors döntést hoz a bolton belül – állítja a GfK Hungária Shopper VIP kutatása.
„A vásárláshoz kapcsolódó kényelem és élményszerűség leginkább a lengyelek, az ukránok és az oroszok jellemzője, amely merőben másfajta viselkedést mutat, mint amit itthon tapasztalunk” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyfélkapcsolati igazgatója.
A kutatás szerint úgy tűnik, hogy a racionális vásárlási döntés a „fejlettebb” piacok sajátossága. A koncentrált kiskereskedelemmel rendelkező Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban és hazánkban a fogyasztók legalább kétharmada összehasonlítja a márkák árait, mielőtt választana közülük. Az ésszerű vásárlás másik sajátossága, hogy mennyire tervezzük meg előre, mit is szeretnénk vásárolni, illetve milyen gyakran lépjük túl az eltervezett keretet.
A racionális vásárlási döntések ellenpólusa, az élményszerű, nézelődő vásárlás sokkal jellemzőbb a déli régióra: a bolgár, a szerb és a horvát vásárlók kétharmada élvezi a vásárlást. A bolgárok és a románok pedig még más vevőkkel is szívesen beszélgetnek a vásárlás alkalmával.
A napi fogyasztási cikkek „bespájzolása” még néhány évvel ezelőtt is tipikusnak számított hazánkban. Szerbiához hasonlóan ma már nálunk is csak a háziasszonyok harmadára igaz, hogy nagyobb készleteket tartanának otthon. Ezzel szemben például az orosz vagy a román családok kétharmada szereti feltölteni a készleteit. Egyre jellemzőbb lesz a hazai vevőkre, hogy vásárlásaikat úgy optimalizálják, hogy többször, de egyúttal kevesebbet vásárolnak.