hirdetés
hirdetés
hirdetés

Sas István: Fogd be!

A reklámadó hatálya alá tartozik a felelős vállalati magatartásról (CSR) szóló kommunikáció is. Sas István reklámszakember publicisztikájában arról ír, mit eredményezhet ez.

hirdetés

Sas István

“Tégy jót és beszélj róla!” Így tanították nekem a pr alapelvét, és generációkon keresztül a világon mindenhol, mindenkinek. Így adtam tovább a hallgatóimnak magam is, talán azzal a kiegészítéssel, hogy mára mindez a CSR-ra, valamint a társadalmi támogatás, ill. szerepvállalás sokszínű kommunikációjára igazzá vált.

A rövid intelem azt üzeni: “Kedves Vállalat,… szép-szép, hogy a saját terheiden túl másokkal is törődsz, de azért ne feledkezz meg arról a minimális ellenértékről, ami ezért jár neked, és ami abból fakad, hogy jótettedről a világnak be kell számolnod.”.

Augusztus 15-től, nálunk, itt Magyarországon véget vethetünk ennek az ostoba, ultraortodox felfogásnak! Lett egy remek, új adótörvényünk, amely többek közt azt is kimondja, hogy a szponzorálás és támogatás minden formájáról való híradás, megszólalás reklámnak minősül! Vagyis külön adózni kell utána! (Hacsak az adakozók valahol észrevétlenül el nem rejtik a kisbetűvel írt nevüket a sorok közt.) Lefordítom: “Kedves Adózó Cég! Roppant méltányoljuk, hogy a nyereséged egy részét humanitárius dolgokra, környezetvédelemre, kultúrára, egészségügyre és más huncutságokra fordítod! Tudjuk, hogy ezzel leveszel a vállunkról egy csomó terhet - de azanyádúristenit - ha ezt el is mered mondani másoknak, azzal végül mégiscsak te jársz jól! Netán egyszer még profitod is lesz belőle! Nem szégyelled magad?”

Két éve írtam egy könyvet “Reklám a Jóért” címmel. Azokat a módszereket próbáltam meg benne “magyarra lefordítani”, amelyeket a világ nagy egyetemein a kutatók a társadalmi felelősségvállalás könnyítésére igyekeznek kitalálni. Méghozzá állami megrendelésre!

Azt ugyanis még a leggazdagabb országok kormányai is felismerték, hogy rettenetesen rászorulnak az ilyen támogatásra. Belátták, hogy valamilyen formában “hálásnak” kell lenniük az üzleti szférának azért a segítségéért, ami nélkül nagyon súlyos környezeti, társadalmi, egészségi, jóléti problémákat egyszerűen nem tudnának megoldani. A felelősségvállalási „kedvet” növelendő, az oxfordiak által kidolgozott makrogazdasági modellt beépítették az amerikai kormány programjába. Máshol meg épp azzal kísérleteznek - ami egy kormánynak egy fillérjébe sem kerül -, hogy jutalmul megkönnyítsék a pr-megszólalások lehetőségét. Valahogy így:

“Kedves Vállalat, nagyon sokat segítettél nekem a levegő megtisztításában, az alkoholizmus elleni küzdelemben, a bennünket elárasztó szemét újrahasznosításában, a családok védelmében, új orvosi műszerek beszerzésében, stb. - ezért megkönnyítem neked, hogy beszámolj róla a médiában, Ha már fizettél egy jó ügyért, ha már fizettél azért, hogy ezt méregdrágán akár a reklámjaidban is megemlítsd, legalább büntetést ne kelljen még fizetni miatta! Sőt: minél nagyobb a vállalásod, annál jobban próbálom viszonozni a segítséged! – mert ez így méltányos.

Az állam és segítőinek partneri kapcsolatán dolgoznak az USA-ban, Angliában, Franciaországban, Svédországban, Németországban és szinte egész Európában.
De nem ám nálunk! Jótett helyében itt adóbüntetés jár! Elképzelem az új kor “adócsökkentő” reklámjait:

“Az olimpiai csapat aranyfokozatú támogatója: - Nem áruljuk ám el, hogy kicsoda!” “Az őshonos madárfajok megmentője: - Találd ki, kik vagyunk!” Az év leginkább családbarát vállalata: G-vel kezdődik!” „40 játszótér adományozója: – Maradjon titok! “A legnagyobb véradó közösség: - Szabad a gazda?”

Vajon érdekelte volna, ha meghívom egy teára és egy kis véleménycserére a frissen kijelölt hazai “reklámszakértőt” és fő “javaslattevőt”? Költői kérdés. Ám sokkal aggasztóbb, hogy az önszabályozásunkat kiválóan ellátó, európai szintű reklámszakemberekre, és a szakmánkat negyven éve pompásan kiegyensúlyozó szövetségek véleményére sem volt senki kíváncsi.

No persze gondolkodhat így is a kormányzat: „Kedves Vállalatok! Még ha olyan fene büszkék is vagytok az önzetlen adakozó kedvetekre, nem kellene ezzel annyira villognotok! Az igazi jócselekedet az, ha valaki inkognitóban marad; - nem azért csinálja a jót, hogy magát fényezze!” Ebben lehet valami. De akkor játsszunk egyforma szabályokkal!

Kedves Állam, mutass jó példát! Te is kapard le a neved azokról a reklámokról, amelyekben arról beszélsz, hogy milyen sok jót teszel (rezsicsökkentés, munkahely teremtés és ki tudja hány ügyben). Rád is vonatkozzon az új elv: „Tégy jót, és hallgass!”

Vagy ha mégis „beszélsz”, akkor fizess érte! Kiszámoljuk mennyit? 

 

Sas István, címzetes főiskolai tanár, a Magyar Reklámért Díj kétszeres kitüntetettje
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Borzalom...No nem a cikk, és nem Sas István nyilatkozata, hanem ez a törvény. Már a reklámadóval sem értek egyet, de hogy az is fizessen pluszba, aki jót, az nonszensz.
És akkor mi van, ha fel van tüntetve, kinek köszönhető a jó cselekedet ?! Miért bánja bárki is, hogy valaki magát is reklámozza azzal, hogy odaírja, ÉN segítettem.
Tán le kéne tagadni? Szégyen feltüntetni? Büntetni kell azt, aki segíteni merészel, és van olyan aljadék, hogy nem névtelenül teszi?

Röhej... Azt fogják vele elérni, hogy aki nem tudja majd az adót megfizetni, nem fog segíteni sem. Aztán lehet hisztizni azon, mekkora szemetek a vállalkozók, hogy nem
adakoznak, vagy nem foglalkoznak az ilyen ügyekkel. No vajon miért? Ha én megkapnám azt, hogy a segítségem önzés a részemről, mert el merem mondani, magam reklámozva
ezzel, hát én sem reagálnék túl pozitívan.

A Microsoft is megkapta a magáét, mikor fogyatékkal élőkön segített, hogy mégis hogyan merészel erről videót forgatni, és kizárólag önző okokból tette. Akik
ezeket mondják, megkérdezném, mennyit segítenek, vagy a lányt, aki a Microsoft segítségével hallja végre a hangokat... Vajon ő is így vélekedik?

És mindenki, aki így látja... Ha NEKI lenne segítségre szüksége, elutasítaná, csak mert a cég feltüntetni a nevét ??? Ne legyünk már álszentek, könyörgöm !
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés