Telekom és Invitel hirdetések a GVH előtt
A tavaly februári díjcsomag reklámkampánya miatt kapott ötmillió forintos büntetést az MT, ugyanis a hirdetésekben azt ígérte ügyfeleinek, hogy a Dupla Profit választása esetén a havidíj kétszerese lebeszélhető. Ugyanakkor a kedvezmény igénybevételéhez egyéb feltételeknek – például hűségnyilatkozat aláírása, vagy a lebeszélhetőség kritériumai – is teljesülni kellett, de ezek az információk a GVH szerint nem derült ki a tévészpotokban és az óriásplakátokon.
A hatóság vizsgálta egy másik távközlési cég, az Invitel reklámjait is, amely tavaly nyáron és ugyanezen év őszén az ADSL csomagjait népszerűsítette. A GVH szerint ezek a hirdetések is megtévesztőek voltak, mert nem megfelelően tájékoztattak arról, hogy a hirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírása után érhető el a szolgáltatás ráadásul a kedvezményes ár a hűségnyilatkozatban vállaltnál rövidebb ideig érvényes.
A GVH vizsgálat megállapította azt is, hogy a „Komfort ADSL 8 M” elnevezésű szélessávú Internet csomaggal az ígért 8 Mbit/s letöltési sebesség nem érhető el, a tényleges adatátviteli sebesség ennél 15-20 százalékkal alacsonyabb.
Bár az Invitel hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, a versenyhivatal – a feltárt jogsértés kiterjedtsége, az Invitel jogsértést elismerő nyilatkozata, együttműködése miatt – nem tartotta szükségesnek bírság kiszabását.
A GVH a közleményben arra hívja fel a figyelmet, hogy önmagában nem jogsértő, ha a reklám egyes elemeit nagyobb betűmérettel, figyelemfelhívó színnel vagy más megoldással kiemelten közlik. Az viszont már bajos, ha a többféle betűméret nyomán megbomlik a tájékoztatás egyensúlya és bizonytalanná válik az észlelhetőség és az olvashatóság. A GVH úgy véli, hogy a különböző reklámeszközöknél figyelni kell az adott kommunikációs eszközök „információ-áteresztő képességére”. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy ugyanaz a hirdetés a nyomtatott sajtóban nem lesz jogsértő, míg óriásplakáton igen.
Amikor a reklámozó eldönti, hogy a termék lényeges tulajdonságait egy kampányban kiemeli, akkor azt a GVH szerint úgy kell megtennie, hogy a fogyasztók az egymással összefüggő, egymástól elválaszthatatlan feltételeket egyidejűleg a reklámból megismerhessék.