hirdetés
hirdetés

Tízek társasága

Tavalyi legek, magyar vonatkozással
2003-01-31
A Campaign szerkesztőségének top 10-es rangsoraiba tavaly év végén két magyar siker is befért. A komoly listákat néhol humorral fűszerezték, és elismerték: az eredmények annyira szubjektívak, hogy akár még az is lehet, egészen másképp alakulnak, ha nem délutánként, hanem reggelente állnak neki az ítélkezésnek.
A magyar tv2 csatorna Big Brother valóság show-ját tartotta a legjobb külföldi Big Brother-nek a Campaign csapata. Bár a show még nem zárult le a magazin lapzártájakor, a szerkesztők már így is látták, hogy hatalmas nézettséget produkált a műsor, amitől azt várták, hogy a vége felé egyre növekedni fog. A Campaign adatai szerint a tv2 3,4-szeresét érte el az amúgy szokásos rating-jének (AMR).

A legjobb tavalyi reklámfilmnek a Levi’s Engineered Jeans szpotját választották, amelynek szintén van magyar vonatkozása, hiszen hazánkban forgatták. A Campaign azért választotta ezt a hirdetést, mert a szerkesztőség szerint tökéletes kombinációja a drámai és speciális effekteknek, és megfelelően kommunikálja a „mozgás szabadsága” pozícionálást. A legsikeresebb tévéreklám címet a Nike Tag és Shade Runner című filmjeinek ítélték a szerkesztők. A Nike a tavalyi Nemzetközi Cannes-i Reklám Fesztivál fődíját is elvitte a New York-i fogócskázós szpottal. A legmenőbb rendező címet Frank Budgen érdemelte ki, aki sorra vehette át a díjakat, például a már említett Nike Tag hirdetésért, a Reebok sokat emlegetett Sofa című szpotjáért és a Levi’s Twist-filmjéért.

A legjobb angol sajtóreklám kategóriában az a Schweppes hirdetés vitte el a pálmát, amelyen Cherie Blair belemarkol Tony Blair fenekébe. A reklám azért is működött különösen jól, mert a sajtóban a két politikus állandó szereplő, csak éppen más szerepekben. A Mother üdítőital-kampánya arra a koncepcióra épült, hogy az intelligens Schweppes-fogyasztó bármikor bármiről képes felismerni, hogy valóságos-e vagy hamis.

A legjobb nemzetközi print kampánynak a Dulux hirdetéseit tartotta a Campaign szerkesztősége. A dél-afrikai reklámok bár kíméletlenül bánnak a témákkal, de közben nem alacsonyítják le azokat. Például egy kisbaba pelenkájának barna belsejéhez hasonlítják a barna szín árnyalatait, illetve egy napégette fehér arcbőrhöz a vörös változatait.

A legvastagabb Angliában megjelent magazin tavaly a You and Your Wedding című, esküvőkről szóló lap volt, amely már tavaly előtt is elnyerte ezt a címet. A magazin 500 lapjából – plusz 52 oldalas mellékletéből – 317-et reklám töltött ki, ami csak azért nem számít igazán soknak, mert 2001-ben 343-mal büszkélkedhetett a lap.

Az év legnagyobb fogása a Campaign szerint a The Times-ban bukkant fel, amikor Edwina Currie sorozatokban közölt naplójából kiderült, hogy viszonya volt John Major-rel, amikor még mindketten Margaret Thatcher kormányában dolgoztak miniszterként.

2002-ben az üzleti lapok legnépszerűbb címlapsztárja címet George W. Bush érdemelte ki, aki háromszor szerepelt a Newsweek elején, kétszer a Businessweek és szintén kétszer a The Economist címlapján. Mióta a háború veszélye fenyeget, Bush és kormánya a sajtó kitüntetett figyelmét élvezi.

A legtöbbet emlegetett három brand a Campaign szerint az angol királynő, Amerika és az Al Jazeera volt. A királynő többek azért kapta meg az első helyezést, mert idén ünnepelte trónra lépésének 50-dik évfordulóját, illetve az anyakirálynő halálával szintén a figyelem középpontjába került.

A top 10 játékfilmes product placement közül az első helyet a Különvélemény című film nyerte el, megelőzve a Halj meg máskor címmel futott James Bond filmet. A Különvéleményben 15 nagy márka jelent meg, többek közt a Gap, a Guinness, a Lexus, a Nokia és a Pepsi.

A legjobb becenévért járó első helyet Ben Langdon, a McCann-Erickson Európáért és a Közel-Keletért felelős regionális igazgatója nyerte el, akit állítólag a szakmában csak Oszama ben Langdon-ként emlegetnek. A név persze önmagában még nem lenne vicces, de állítólag illik kíméletlen viselőjére. A munkájához leginkább passzoló, nem bece-, hanem valódi neve a Campaign szerint Allan Rich-nek van, aki a MediaCom médiaügynökség elnöke, és külseje – mindig napbarnított bőr, felékszerezett ujjak, jól szabott, drága öltönyök –, valamint pozíciója minden okot megad rá, hogy igazán gazdagnak nevezhesse magát.

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés