Több mint a gyanú árnyéka
2004-10-01
A piacon működő, bizalmon alapuló megbízási rendszer az állami szférában nem működhet: egy állami szerv nem teheti azt meg, hogy következő kampányát is a régi ügynökségével készíttesse el. A MAKSZ közleménye szerint azonban az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottsága mégis megtette. A rendőrség tagadja a vádat.
Előfordulhat, hogy egy állami szerv számára bizonyos szempontok alapján az a legjobb megoldás, ha az előző tendert megnyert ügynökségét kéri fel újra a munkára. Ilyen esetben az állami cég kiírhat egy meghívásos pályázatot, amelyre meginvitálhatja az adott ügynökséget, az összes versenyző közül kiválaszthatja azt, majd kommunikálja, hogy miért döntött a konkrét cég mellett (így történt ez például a Miniszterelnöki Hivatal [MeH] és a Leo Burnett reklámügynökség második szerződése esetében). Az állami cég ugyanakkor egy másik utat is választhat: nem nagy dobra verve kiírhat egy nyílt pályázatot olyan szempontokkal, amelyeknek csak egyetlen cég tud megfelelni – az, amelyikkel dolgozni szokott.
Veszélyes kanyar
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Országos Baleset-megelőzési Bizottsága (OBB) július 21-ei tenderét követően úgy tűnhetett, hogy a TCR-pályázat iránt mérsékelt volt az ügynökségek érdeklődése.
A reklámszakmában ismeretlen, Videopress nevű cégen kívül senki nem jelentkezett az egyszerű ajánlattételi megbízásra, amelyen 10 millió forint volt a tét.
A Videopress egyedüli pályázóként meg is nyerte a tendert augusztusban. Ekkor még Kiss Csaba, az ORFK OBB titkára a Kreatív Online-nak úgy nyilatkozott, hogy a jelentkezők elmaradása minden bizonnyal a megbízás csekély büdzséjének következménye. Pedig – mint elmondta – a kiírás után több ügynökség is érdeklődött, viszont pályázati anyagot csak a Videopress adott be, amely már több alkalommal is dolgozott az ORFK baleset-megelőzési kampányain.
Szövetségi reakciók
A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) állásfoglalást adott ki, miután az ORFK OBB kihirdette, hogy a Videopress a nyertes. A MAKSZ lényegében véve az iránti felháborodásának adott hangot, hogy az ORFK OBB teljesíthetetlen feltételekkel, konkrét ügynökségre írta ki a tendert, lehetetlenné téve, hogy más reklámcégek is jelentkezzenek.
Az ORFK OBB illetékese ezt tagadta. Kiss Csaba a MAKSZ közleményére reagálva úgy nyilatkozott: „mi lettünk volna a legboldogabbak, ha több ügynökség is jelentkezik”.
Ő egyébként két-három olyan cégről tud még, amely megfelelt volna a kiírásnak, példaként a Média A Jövőért! Alapítványt említette. Hámori Gyöngyi, az alapítvány kuratóriumi tagja elmondta, hogy valóban megfelelnek a pályázat alkalmassági feltételeinek, de más munkáik miatt nem volt idejük felkészülni a tenderre.
Kiss Csaba szerint a tender kemény feltételei mögött tehát nem az eddigi ügynökség, a Videopress állt. Mivel a közbeszerzési törvény ebben a tekintetben megváltozni nem fog, a jövőben is tendert kell majd kiírni akkor is, ha egy állami megbízó meg van elégedve a korábbi ügynökségével. Ha a racionalitás azonban valamiért mégis azt kívánja, hogy az ügyfél megtartsa régi ügynökségét, megfelelő kommunikációval elkerülhető a mutyizás látszata.
Az nem újdonság, hogy az ORFK OBB szeret a Videopress-szel dolgoztatni. Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára elmondta, hogy korábban az OBB kezdeményezett kapcsolatot az MRSZ-szel, egy konkrét briefing átfogalmazása is szóba került, ám az MRSZ nem vett részt a briefing átdolgozásában, amelyről kiderült, hogy egy meglévő ügynökség számára készült.
Márpedig közbeszerzési pályázatot mindig ki kell írnia az állami cégnek, ha a megbízás összege a jogszabályban meghatározott érték föltött – ami jelenleg 10 millió forint – van, hiszen épp az a folyamat lényege, hogy az állami pénzeket kontrollálva költsék el. „Az elbírálásnak több szempont alapján kell lezajlania, és az csak egy szempont – és nem is a leglényegesebb – a sok közül, hogy a cégnek a megbízótól referenciái vannak. A közbeszerzések célja éppen az állami pénzek fölötti őrködés, ezért nem lehet, hogy egy cég ismeretségi alapon adjon bárkinek munkát. A jogszabályoknak nem az a céljuk, hogy ki lehessen kerülni őket” – mondta Sarkady Ildikó, az MRSZ Jogi Bizottságának elnöke.
A MAKSZ állásfoglalása a tenderről |
„Az ORFK tájékoztatása szerint a reklámügynökségek a csekély megbízási összeg miatt nem indultak az OBB által, a tanévkezdeti gyermekbalesetek megelőzése témában meghirdetett, nyílt tenderen. Az információ szerint egyedül a tender győztese, a Videopress adott be pályázati anyagot. A MAKSZ ezúton tájékoztatja a nyilvánosságot, hogy a valódi okok nem a büdzsé nagyságában keresendők, hanem a kiíró által kikötött pénzügyi és szakmai alkalmasságot tartalmazó kikötésekben. A MAKSZ a továbbiakban is arra törekszik, hogy a közbeszerzési tendert kiírókat szakmai tanácsaival segítse – a pályázatok kiírásától azok értékeléséig. Mind a megbízók, mind az ügynökségek érdekében bízunk benne, hogy már a közeli jövőben csökken az olyan esetek száma, amelyek kiírásában nyilvánvalóan teljesíthetetlen (például konkrét ügynökségre kiírt) feltételeket fogalmaztak meg.” |
Részlet az ORFK OBB pályázati kiírásából |
„Tárgy: tanévkezdési gyermekbalesetek megelőzése érdekében társadalmi célú kommunikációs kampány lebonyolítása (közérdekű közleményhez szükséges műsorszámok [sajtótermékek] elkészítése és közzététele).” „A pénzügyi és gazdasági alkalmasságot kizáró tényezők: Az ajánlattevő nem csatolt az ajánlathoz közlekedésbiztonság javítására irányuló társadalmi célú kommunikációs kampány lebonyolítására vonatkozóan legalább három darab, külön-külön legalább nettó ötmillió forint értékű, a referenciaismertetésben nevesített megrendelőktől származó renferencialevelet (referenciaigazolást), amelyben a megrendelő kedvezően nyilatkozik a szerződés teljesítéséről.” „A szerződés szerinti mennyiség: […], minimum egy darab szlogen, minimum egy darab óriásplakátterv kihelyezési mennyiség és helyszín megadásával, minimum egy darab filmszinopszis (20-25 mp), minimum egy darab rádióreklám szövegterve (20-25 mp), médiamix.” Forrás: Közbeszerzési Értesítő, X. évfolyam 83. szám, 2004. július 21. |
A MEH és a Leo Burnett | ||
A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) közbeszerzési eljárást indított az év második felében futó kormányzati kommunikációs kampányok lebonyolítására, de a tenderre csak a feladatot eddig is ellátó ügynökséget hívta meg. A pályázat egyetlen résztvevőjeként és győzteseként a Leo Burnett Budapest dolgozhat a MeH kampányain. Az újabb feladat 250 millió forintot jelentett az ügynökségnek. A tárca akkor úgy nyilatkozott, hogy azért csak a Leo Burnettet hívta meg a tenderre, mert az ügynökségnél az Európa Terv kampánnyal kapcsolatos vizuális és kreatív elemek már kiforrottak, így egy újabb partner bevonása nagy időveszteséget és pluszköltségeket eredményezett volna.
|
Márk Szonja