Változó világ
Effie 2004: a hatékony versenyért
A tavalyi helyzet |
1. „A szabályokon nem tudunk változtatni.” (Pócsik Ilona, IAA Magyar Tagozat, elnök, az Effie egyik szervezője – Kreatív, 2003. november) |
Az idei felállás |
1. A szabályokon bizonyos pontokon mégis változtatnak a szervezők. 5. Idén fejtágítót tartanak a zsűrinek, hogy elkerüljék az olyan eseteket, amikor „nem az eredmény, hanem a jól megfogalmazott cél számít”. |
Az elsősorban a hirdetőket díjazó Effie-t a magyar reklámszakma örömmel fogadta ugyan, de az eddigi két díjkiosztó után – a számos pozitív hang mellett – megfogalmazódtak olyan negatív észrevételek is (többek közt a Kreatív hasábjain), amelyek hatására a szervezők idén számos változtatást vezettek be az értékelés és a díjkiosztás rendszerében. Magyarországon idén harmadik alkalommal hirdeti meg a Reklám Világszövetség (International Advertising Association, IAA) Magyar Tagozata a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségével (MAKSZ) az Effie-t. A reklámverseny zsűrizési szabályzatának alapja egy nemzetközi licenc, így a magyar szervezőknek nehéz változtatniuk a külföldön jól bevált, de Magyarországon számos kritikát kapott szabályokon. Az idei versenyre lapzártánk idején a szervezők a nevezéseket várták, a zsűrizés nyár elején zajlik, a díjkiosztó pedig ősszel lesz. Az ígéretek szerint ezúttal másképp, mint eddig.
Megyer Örs az Effie felügyelő bizottságának képviseletében elmondta, hogy a versennyel kapcsolatos véleményeket nem panaszként értékelték, hanem építő jellegű kritikaként fogták fel. Annak az észrevételnek a kapcsán, hogy az első díjkiosztón például nem volt szerencsés indoklás nélkül átadni a díjakat, Megyer Örs elmondta: a szervezők maguk is érezték a hiányosságot. Éppen ezért idén a pályázóknak már a nevezéskor röviden öszsze kell foglalniuk a kampányt, valamint azt, hogy annak miben állt a sikere – mindezt úgy, hogy a rövid kivonat a közönség számára is érthető legyen.
Az első díjkiosztón a színpadon senki nem beszélt arról, hogy melyik kampány konkrétan mivel nyert. Tavaly a másodikon a díj átadása közben már megjelent a színpadi kivetítőn a nyertes kampány leírása, ám az csak rövid ideig volt látható és nehezen is volt olvasható. Az idei díjkiosztón a konferanszié vagy egy narrátor olvassa majd fel azt, ami a pályázati anyagban áll a kampányról.
A pályázatban megadott adatokat a szervezők továbbra is titkosan kezelik, mert úgy gondolják, hogy elijesztené a hirdetőket az, ha nem így tennének – a kampányleírások számos nem publikus piaci adatokat is tartalmazhatnak.
Két héttel a zsűrizés előtt a szervezők a zsűritagoknak „fejtágítót” tartanak, hogy elmondják, milyen szempontok szerint érdemes a kampányokat összehasonlítani azért, hogy nagyjából egységes értékelési metódus alakuljon ki. Az egyik elv, amit a szervezők például külön kiemelnek, hogy a zsűrizés során a hosszú távú siker többen érjen, mint a rövid távú.
Az Effie szervezői azt szeretnék, hogy az előzsűriben 10-15-en legyenek, tehát többen, mint tavaly. Végül a bizalom további erősítése érdekében a szervezők véletlenszerűen kiválasztanak öt kampányt, és ellenőrzik a nevezők pályázati anyagaiban megjelölt adatok hitelességét. Megyer Örs hangsúlyozta: nem gondolják, hogy bárki is hamis adatokat adna, ezzel csupán a bizalmat szeretnék erősíteni.