Page 15 - TV Trend Magazin

TV TREND
KREATÍV
13
zatgyártásba kezdett a Microsofttól az Ama-
zonig. A Netflix online videotékából lett
meghatározó piaci szereplő és sorozatgyár,
a Hulu, a WGA America vagy a Yahoo mi-
nőségi sorozatokat tesz le az asztalra, és ké-
pesek megnyerni a kamerák mögé vagy akár
elé is olyan neveket, akikre a néző igenis haj-
landó pénzt áldozni. Mert a broadcast, azaz
szabadon fogható országos tévék nézettsé-
gének csökkenése nem azt jelenti, hogy az
embereket nem érdekli a tévézés, csak azt,
hogy az exponenciálisan növekedő kínálat-
ból nagyon megválogatják, mit, mikor és
hogyan néznek.
A megváltozott szokásoknak legjobban
a kisebb kábeltévék örültek, ahol felis-
merték, hogy az eredeti, saját gyártásban
készülő, főleg drámai tartalom jó biznisz,
így egyre több pénzt toltak bele az olyan
sorozatokba, amiknek tíz éve esélyük sem
lett volna arra, hogy akár pilotberendelést
kapjanak (Vikingek, Bates Motel, Black
Sails, Salem stb.). Ehhez jönnek a bejá-
ratott, nagy amerikai kábeladók, a TNT,
a USA Network, a mára már komoly ténye-
zőnek számító FX és a magyar piacon nem
túl régóta jelen levő AMC igényes és kifeje-
zetten jól nézett sorozatai: a The Walking
Dead című posztapokaliptikus környezetbe
helyezett, zombikkal súlyosbított társadal-
mi dráma például 2013-2014 telén az ame-
rikaifutballközvetítéseket is verte összné-
zettségben, amire azért elég régen nem volt
példa, arra pedig, hogy ezt egy kábeladó so-
rozata tegye, pláne nem.
A kisebb gyártók, az Amazon vagy a Net-
flix saját platformon adja a mannát, előbbi
ugye könyvesboltból lett a világ legnagyobb
hipermarketje, utóbbi pedig DVD-kölcsön-
zéssel kezdte az ipart. Idén az Amazon már
harmadjára mutatta be saját gyártású pilot-
jait, amelyek közül abból lesz sorozat, amire
az oldal látogatói a legtöbb pozitív voksot
adják – ez egy rém szimpatikus húzás, én
is lelkesen válaszolgattam a kérdőívekre,
és izgulok, hogy az idei kínálatból a Hand
of God című fura drámából legyen sorozat.
(
A tavalyi kínálatból a két kedvencem,
a Bosch című krimi és a The After című sci-fi
sorozatberendelést kapott.)
A Netflix a havi 8-10 dolláros előfizetési díj-
ban bízik, és évente két-három új sorozattal
jelentkezik, ami persze csak egy ideig fog
menni, hacsak nem azt tervezik, hogy a 10-
13
részes évadokkal dolgozó sorozataikból
maximum három-négy évadot készítenek.
A House of Cards című zsenális politikai kri-
mi első két évada például 150 millió dollár-
ba került, ami rengeteg pénz, az előfizetők
száma azonban addig ezt nem fogja lefedni
bevételben, míg Kínába vagy Indiába nem
sikerül betörniük, és erre az elkövetkezendő
tíz évben nemigen van lehetőségük.
A brit minta
Ami a kábelsorozatoktól és ha távolabbra
tekintünk, a brit tévés modelltől (nagyon)
lassan kezd átszivárogni a nagy amerikai
tévékbe (NBC, ABC, CBS, Fox), az a limitált
epizódszám. Míg a hagyományos modell úgy
néz ki, hogy a tévés évad elindul szeptember
második hetében és véget ér május utolsó
napjaiban, azaz 34 héten át tart, tehát a soro-
zatok évadainak 22-24 epizódját erre az idő-
szakra kell elosztani minél kevesebb ismét-
léssel, a kábeltévék ezzel nem foglalkoznak és
évek óta 10-13, sitcomok esetében hat-nyolc
epizódos évadokkal dolgoznak. Ennek a mo-
dellnek az az előnye, hogy több jó tartalom
kerülhet a nézők elé, nincs az évadokban
üresjárat, töltelékepizód, az íróknak sem kell
vért izzadnuk és a színészek is szívesebben
írnak alá egy-egy rövidebb évadra. »»
A broadcast, azaz szabadon fogható országos tévék nézettségének csökkenése nem azt jelenti,
hogy az embereket nem érdekli a tévézés, csak azt, hogy az exponenciálisan növekedő
kínálatból nagyon megválogatják, mit, mikor és hogyan néznek.