14
KREATÍV
TV TREND
Ez, a briteknél évtizedek óta működő for-
mátum a két nagy fizetős amerikai kábelté-
vére, az HBO-ra és a Showtime-ra is jellem-
ző, márpedig azt a tévés kreatív aranykort,
amiben most élünk éppen, leginkább nekik
köszönhetjük, miattuk lett sikk az A-listás
rendezőknek és színészeknek a korábban
lesajnált zabigyerekként kezelt tévében
dolgozni. A tévézési szokások másik nagy
megváltoztatója ugyanis maga Hollywood,
mégpedig azzal, hogy a kíméletlen mozis
profithajszolással és a blockbusterek futó-
szalagon való gyártásával egyszerűen elül-
dözték azokat a filmeseket, akik nem férnek
be a mostani műanyag filmes világba, és
akikre már nem jön rá a szuperhősjelmez.
Ők kénytelenek voltak másutt megtalálni
azt a felületet, amin keresztül ismét mű-
vésznek érezhették magukat, ezért megy el
tévézni Dustin Hoffman, Nick Nolte vagy
Anthony Hopkins, hogy csak három Os-
car-díjast említsek így hirtelen.
Az uborkaszezon vége
A nagy tévék közül először idén a Fox az, ami
megpróbálkozik az évtizedek óta betokoso-
dott rendszeren változtatni, és nem 34 hét-
ben, hanem 52-ben gondolkodnak. Kevin
Reilly, a csatorna főnöke nem esett kétség-
be attól, hogy az X-Faktor amerikai kiadása
akkorát bukott, mint nálunk a Marslakók,
és az American Idol nézettsége 11 év alatt
a harmadára esett vissza, és bejelentette,
hogy 2014-15-re csökkentett epizódszámú
évadokkal dolgoznak majd, de több új soro-
zattal, kínálnak prémium tartalmat ősszel,
télen, tavasszal és nyáron is.
Hogy ez a kísérlet beválik-e, az majd kiderül,
mindenesetre a nyárra a CBS is ráfeküdt, hi-
szen A búra alatt tavalyi sikerét meglovagol-
va idén Extant címmel egy újabb Oscar-díjas
színésszel, Halle Berryvel forgattak sci-fit,
amit nem mellesleg Steven Spielberg cége
gyártott le egy rakás pénzért. A drága vál-
lalás egyébként annyira nem jött be, mert
a nézők már sokkal meredekebb tartalom-
hoz szoktak a kábelen és a Netflixen, így egy
család- és gyerekbarát, vér- és erőszakmen-
tes sci-fi annyira nem izgatta fel őket, de
a tendencia egyértelmű: nincs már uborka-
szezon, kell az ekluzív tartalom a nyári idő-
szakra is.
Az ősszel induló amerikai tévés évadon lát-
szik, hogy minden eddiginél több tartalom
lesz elérhető, és évek óta először tapasz-
talható az új reality-vetélkedő formátu-
mok visszaesése. Míg nálunk és egyébként
Európa-szerte a zenés tehetségkutatók és
show-műsorokmégmindigstabil befektetés-
nek számítanak, az amerikai tévés ősz mind-
össze egy ilyen formátumot vonultat fel,
a The Voice-t, ami a nemzetközi trendekkel
szembe menve továbbra is sikeres az ameri-
kai piacon, nagyrészt a zseniális zsűricasting
miatt. A Fox az American Idolt januárban in-
dítja majd el, és így tavaszra két zenés műsor
American Idol
(
FOX)